Der findes næsten ikke noget, den nye Volkswagen Touareg ikke er god til. Kabinen er som en smagfuld lounge, undervognen er ligeglad, om du forcerer svenske klipper eller kilometervis af asfalt, og den 3,0-liters dieselmotor er stærk som en okse – vi forsøger at finde fejl ved Touareg.

En hver håndværker eller handyman med respekt for sig selv ville kunne fortælle dig, at man altid skal undgå multitools. Kvaliteten er horribel, og du er langt bedre stillet med en kvalitets-tang, en god kniv, et sæt gode skruetrækkere og så videre og så videre. Men en gang imellem er der alligevel produkter, der trodser almen logik. Tag nu et Leatherman Tool – når den holdes i hånden, kan man med det samme mærke kvaliteten, vægten. Den måde stålet er skåret på, i stedet for at være støbt i elendig kinesisk jern. Alle mekanismer fungerer med den rette modstand og millimeter præcision. Sådan er Volkswagens nye Touareg også.

Fint skal det være – Volkswagen Arteon

Åben den store, tunge fordør, luk den bag dig med et solidt dump. Mærk de bløde materialer på oversiden af instrumentbordet, bemærk hvordan panelerne passer sammen og den tyste atmosfære. Kabinen er som en kølig, luksuriøs lounge, hvor alle uvedkommende og larmende elementer er blevet bortvist. I stedet for loungens fladskærm, må du her nøjes med en 15 tommer skærm i midterkonsollen. Den betjener bilens funktioner, som vi er vant til, men måden menuerne er bygget op, og muligheden for at swipe mellem dem, bør få selv Apple, til at kigge sig over skulderen.

Actionhelten fra Jeep

Testbilen er proppet med ekstraudstyr for i alt 348.950 kroner oveni en startpris på over én million kroner, så det er selvsagt, at niveauet bør være højt. Blandt det avancerede udstyr findes både et head-up display, og night vision, som kan hjælpe dig med at identificere personer eller dyr i mørket via et infrarødt kamera.  

Komfortabel kamæleon
Ekstraudstyret tæller også en undervognspakke, som indeholder luftaffjedring og firehjuls-styring. Under 37 km/t drejer baghjulene simpelthen modsat forhjulene for at mindske venderadius, mens de drejer med i samme retning ved højere hastigheder. Det giver øget stabilitet for den store bil, og disse to faktorer er med til at forvandle den 2.070 kilo tunge og store SUV til en relativt præcis og direkte køremaskine, når du indstiller undervognen til Sport. Her er krængning næsten annulleret, og du kan køre om hjørner, som sad du en langt mindre bil. Sport-indstillingen strammer også styretøjet op og gør det tungere, hvilket virker åndsvagt, og ideen om, at tungt styretøj er ensbetydende med sporty, er en fejl mange bilproducenter gør.

Mod toppen – Volkswagen Touareg

Det er dog i normal og komfort-indstillingen, Touareg for alvor skinner. Læn dig tilbage i forsædet, der har både massage og klima (ekstraudstyr) og lad kilometerne løbe afsted, mens du nyder den stille kabine og den bløde og komfortable affjedring, der er et godt kompromis mellem flyvende tæppe og retningsstabilitet på motorvejen. Men som vejene tager os mod nord og ind i svenske granit-såede skove, viser Touareg, at den er en kamæleon. Med store knolde, der stikker op, og som snildt kan få en hvilken som helst undervogn til at eksplodere i ødelagte dele, er det rart med masser af betryggende frihøjde, og det leverer Touareg. Du kan få op til 25 centimeter frihøjde, og det er kun en relativt uoverskuelig forende, der gør at Touareg bliver svær at manøvrere dybt inde i skoven. Bilen er tilmed udstyret med et Downhill assist-program, der automatisk holder farten nede på vej ned ad skråninger, uden at bilen skrider. Desværre kan den ikke holde bilen ved lavere fart end syv-10 km/t, og det er nogle steder for hurtigt, men sikkert totalt overflødigt for de fleste.

Bjørne-GTI
Motoren er en af bilens helt store forcer. Med en slagvolumen på tre liter fordelt over seks cylindre, er der både bundtræk og lyd, så alle er tilfredse. Motoren yder 286 hestekræfter og 600 Nm, som kan sende den store bil fra 0 til 100 km/t på bare 6,1 sekunder – det er hurtigere end flere GTI’er, og faktisk er motoren med til at give en fornemmelse af, at Touareg er en form for forvokset GTI. Den ottetrins automatgearkasse er identisk med den i Audi Q8, men her er speeder-forsinkelsen ikke helt så udpræget. Der er dog forsinkelse fra du træder speederen ned, til gearkasse og motor skyder dig tilbage i sædet.

Audi Q8 – GTI på stylter

Det blandede forbrug er bare 11,2 km/l, som ikke er imponerende, men måske ikke overraskende for så stor og hurtig bil. Det er dog svært at være rigtig sur på Touareg – faktisk næsten lige så svært, som det var at skulle aflevere nøglen tilbage, da testugen var omme. Sjældent har vi haft en testbil i garagen, som gør så mange ting, så godt. Det er bare en skam, at Volkswagen tager sig vældig godt betalt for deres overlegne multitool.