Kia er blandt de bilmærker i verden, der har den absolut største vækst rent salgsmæssigt. Dette hænger uden tvivl sammen med at Kia producerer biler, der rent kvalitetsmæssigt er rykket flere trin frem, men som samtidig har en fornuftig pris. Det er derfor muligt at få Kia biler i Danmark fra 100-580.000,- kroner. Topmodellen blandt de almindelige personbiler hedder Opirus og placerer sig næsten i toppen af skalaen med et prismærke på 500.000,- kroner, kun overgået af firhjulstrækkeren Sorento.

Stor, større, størst…
Opirus er rent designmæssigt lidt af et spørgsmålstegn for mange personer. Enten kan man lide designet eller også kan man ikke. Men en ting er sikkert og det er at Opirus får folk til at vende sig om. Med sine næsten fem meter i længden og meget specielle snude, er det ikke underligt at Opirus skiller sig ud. Specielt snuden, der mest af alt ligner en Mercedes, der har fået en på snotten, får folk til at undre sig lidt over Kia designernes valg. Men, jo mere man opholder sig med og omkring bilen, des mindre akavet ser det ud.
Specielt i sort, ser Opirus godt ud. De mange krom-detaljer kommer virkelig til deres ret og der er faktisk nogle majestætiske elementer over bilen.

Kabinen
Desværre fortsætter det majestætiske ikke helt når dørene åbnes. Der er masser af plads og nogle rigtig lækre lædersæder. Men, desværre er selve designet af interiøret meget gammelt. Det minder mest af alt om de store Toyota Crown luksusmodeller fra slutningen af 80’erne, hvor alt var meget firkantet. Men, kan man leve med det, så får man en bil med enorme mængder luksusudstyr, der normalt vil koster meget mere.

Motoren
Den 3,5 liters motor yder 203 hk ved 5.500 o/min og har et moment på 298 Nm ved 3.500 o/min. Motoren byder på masser af power og sender den 1.800 kg tunge Kia afsted fra 0-100 km/t på blot 9,2 sekunder med automatgear. Automatgearkassen er 5-trins og har nogle fine gnidningsfrie skift.

Den 3,5 liters motor er en tørstig fætter. Med sine 8,8 km/l i miks er der fuldt ud brug for den 70 liters tank. Hvis du samtidig har tænkt dig at bruge din Opirus til bykørsel, så kan det godt betale sig at tænke sig lidt om – forbruget målte vi nemlig til knap 5 km/l, hvilket må siges at være meget lidt imponerende.

Konklusion
Landevej og motorvej er klart der, hvor Opirus kommer til sin ret. Her kan man virkelig nyde at læne sig tilbage og svæve hen over asfalten. Men, selvom det er behageligt, så ændre det ikke på det faktum at man føler at man sidder i en bil af ældre dato og måske skulle overveje om der ikke var andre alternativer til en halv million kroner. Kia Opirus er bagefter, når det drejer sig om nytænkning, sikkerhed og design – og jeg har meget svært ved at se en kundegruppe til den i Danmark. Men, i USA, hvor priserne er anderledes og begrebet ”value for dollar” har sine rødder – ja, så er det måske alligevel muligt for Kia at sælge en del Opirus modeller.