Den aktuelle udgave af Mazda 6 fik i foråret et blidt facelift, hvor både det kosmetiske, det tekniske og motorerne blev opdateret. I første omgang var det dog kun benzinmotorerne der var klar, men nu er de 3 dieselvarianter også salgsklar.

Faceliftet
Rent kosmetisk betød faceliftet i foråret, at Mazda 6 fik nye for- og baglygter samt ændrede kofangere og kølergrill. Indendøre er der introduceret nye stoftyper til sæder, og et nyt design af midterkonsollen med paneler i sort ”piano lak”. Det er også blevet til et nydesignet rat. Fra starten har Mazda 6 kabinen altid været lækker at opholde sig i, så umiddelbart har der heller ikke været behov for de store ændringer eller forbedringer. Sæderne er rigtig gode, og det smarte foldesystem, hvor bagsæderne via et enkelt snuptag forsvinder og giver et helt faldt lastrum, er stadig imponerende og super lækkert i det daglige.

Samme motor – 3 varianter
Mazda har gjort det noget lettere for sig selv, og tilbyder nu 3 varianter af grundlæggende den samme motor. Den eksisterende 2,2 liters common rail dieselmotor er her i forbindelse med faceliftet blevet opdateret, så den går en smule længere på literen, yder mere og støjer mindre. Men meget vigtigere er, at den nu opfylder EU5-normen, så Mazda med god samvittighed kan fortsætte med at benytte motoren i årene fremad.

De 3 varianter yder henholdsvis 129 hk/340 Nm., 163 hk/360 Nm. og 180/400 Nm. hk. Brændstofforbruget er for den svageste 19,2 km/l, mens forbruget ligger på 18,5 km/l for de 2 stærkere varianter. Vi nåede et forbrug på 16,9 km/l ved blandet kørsel i løber af en uge og godt 600 km.

God trækkraft
Testbilen her er udstyret med den mindste motorvariant, men umiddelbart føles den ikke svag. Det hænger selvfølgelig sammen med det høje drejningsmoment ved meget få omdrejninger, som betyder, at der næsten altid er god trækkraft til stede.

Man skal dog vænne sig til, at motoren skal holdes i det lave omdrejningsområde. Der er maksimal ydelse ved blot 3.500 o/min., og så snart man passer det punkt, så ”dør” motoren totalt. Derfor skal man enten være flittig med gearskiftet, eller ikke være bange for at lade motoren sejtrække ved få omdrejninger.

16"
Køreegenskaberne er stadig lige så inspirerende som altid, men du kan dog mærke, at den lidt konservative dækmontering (16") giver en lidt blødere køreoplevelse, end vi har erfaret tidligere med 17" udgave.

Alle modeller er udstyret med en 6-trins gearkasse, som leverer lette og uproblematiske gearskift.

Priserne
Prisen for testbilen med ”Advance” udstyrsniveau ligger på 360.000 kr., mens den billigste variant ”Go” koster 350.000 kr.

Standardudstyret er i flot fra laveste udstyrsniveau, ”Go”, der blandt andet har aircondition, el-ruder for og bag, 2 trins sædevarme, CD-radio og fjernbetjent centrallås.

I testbilen med ”Advance" udstyr får man derudover et automatisk 2-zones klimaanlæg, 16” alufælge, ratbetjent fartpilot og tripcomputer.

6 airbags
Sikkerheden er selvfølgelig også i orden. Der er 6 airbags, ESP og ISOFIX-beslag til børnesæderne. Mazda 6 fik i 2009 5 stjerner i den europæiske crashtest (EuroNCAP), men gik dog ikke helt fri for bemærkninger - blandt andet var der øget risiko for benskader, og ved pæletesten blev testdukkens ribben trykket mere end hvad godt er.

Konklusion
De mindre kosmetiske ændringer, som Mazda 6 fik med dette facelift gør ikke den store forskel - så det mest interessante er de opdaterede motorer, som nu alle overholder EU5-normen, og dermed er "pæne" ved miljøet og køre længere på literen. De opdaterede motorer har gjort Mazda 6 endnu mere interessant, og med et fornuftigt prisniveau, så bliver 6eren en hård modstander, i en svær klasse, på det danske marked.