Dinosaurerne på jorden uddøde for ca. 65 millioner år siden, men i bilernes verden lever der et par stykker endnu - godt nok ikke med helt så mange år på bagen, men stadig store, klodsede, robuste og kraftfulde. Nissan Patrol er en af de overlevende dinosaurer, der lever i bedste velgående, og som netop har fået et mindre facelift, som har betydet finpudsning af både teknik og design.
 
Små ændringer
Den 3 liters 4-cylindrede dieselmotor er blevet finpudset, hvilket betyder at man har et lidt større drejningsmoment at gøre godt med. Momentet er forøget fra 328 Nm til 380 Nm - i kombination med automatgear dog kun 358 Nm. Rent optisk, har Patrol bl.a. fået indfarvede kofangere.

Alt i alt nogle ændringer, som ikke betyder det store i hverdagen. Motoren har altid været noget grov i mælet, og det er der ikke blevet ændret væsentligt ved. Især når motoren er kold og under acceleration, er man overhovedet ikke i tvivl om hvilken type motor, der gemmer sig ude foran.

Hårdt arbejde bag rattet
Bag rattet får man følelsen af at være lastchauffør. Dels pga. motor, bilens vægt og de store dimensioner - men der er jo både fordele og ulemper ved at være lastbilchauffør.

Man kravler mere eller mindre op i førerhuset, og planter sig i et dejligt stort og komfortabelt lædersæde. Rattet er stort, ligesom resten af ”førerhuset”, og der er en overflod af knapper og indstillingsmuligheder. Så højt hævet over asfalten har man et godt overblik over trafikken, og man har tendens til at føle sig usårlig.

I trafikken er Nissan Patrol en tung dame at danse med. Med en egenvægt på 2.200 kg får man ikke nakken vredet af led når pedalen trædes i bund. Det 4-trins automatgear skifter ganske behageligt og hurtigt, men det tager stadig 16,3 sek. at nå 100 km/t. Tophastigheden er beskedne 160 km/t.

Når automatgearet sættes i ”D” begynder det hårde arbejde. Hvis man er vant til at køre Nissan Micra, skal man til at tage helt anderledes fat i rattet for at undgå at lave nogle rigtige ”herresving”. Sving og rundkørsler tager man stille og roligt for ellers skal der kæmpes alt for meget med bilen. På motorvej med 130 km/t er Patrol mere medgørlig. Dieselmotoren er relativ stille ved jævn kørsel, og de store dæk og den bløde affjedring gør kørslen behagelig vuggende.

Masser af udstyr
Når en bil har været på markedet i mange år er mængden af luksusudstyr altid høj, og i Patrol mangler man heller ikke noget. El-justerbare lædersæder med sædevarme, el-ruder/-spejle, klimaanlæg, el-soltag, radio med cd-changer og tågelygter for/bag, er blot noget af det vi finder på den lange liste over standardudstyr.

Når det kommer til sikkerhedsudstyr ses alderen dog tydeligt. ABS samt 4 airbags er hvad det kan blive til. ESP kunne være en rar hjælpende hånd i en undvigemanøvre, hvor den store bil er en udfordring af kontrollere.

I terrænet
En Nissan Patrol hører hjemme i terrænet, hvor den kan få lov til at udfolde sig uden begrænsninger. Den kraftige dieselmotor leverer sit maksimale drejningsmoment på 358 Nm, ved kun 2.000 o/min, og det er perfekt, når terrænet bliver krævende, og det skal gå langsomt men sikkert fremad.

Som den ægte 4x4 Patrol er, har den også reduktionsgear og mulighed for at låse det bagerste differentiale. Især muligheden for låsning af bagdifferentialet kan være alt afgørende for om man besejrer ujævnt terræn. Man ser tit, at biler med automatisk firhjulstræk let komme til at ”hænge”, når et hjul mister fodfæste, selvom terrænet ikke er specielt krævende. Dette problem kommer man over ved at låse det bagerste differentiale, for selvom det ene baghjul svæver vil det andet trække med. Derudover kan man slå krængningsstabilisatorerne fra, så man tillader bilen at krænge mere, og dermed sikre godt greb i underlaget.

Hvis man overvejer at bruge Patrol til seriøs offroad kørsel bør man overveje at montere dæk med rigtig terrænmønster, da det også betyder alverden til forskel i et mudderhul. Men det er selvfølgelig langt fra det optimale, når man kører på motorvej.

Konklusion
Nissan Patrol er virkelig en ægte firhjulstrækker med de fordele og ulemper det medfører. På asfalten er bilen ikke på hjemmebane og den hører bestemt ikke hjemme på Bilkas parkeringsplads i myldretiden. Som en seriøs trækhest kunne Patrol være et fint valg,  da man med manuelt gear må man sætte 3.500 kg på krogen, og med automatgear 2.500 kg. Men man skal selvfølelig være opmærksom på, at man med et normalt personbilskørekort kun må køre med 3.500 kg. incl. bilens totalvægt.