40 år er som bekendt ingen alder, og det gælder heller ikke, når det drejer sig om en af de mest populære bilmodeller fra Volkswagen. VW Polo kan nemlig fejre 40 års fødselsdag her i 2015, og det er 40 år, hvor der er sket meget med VW Polo, der dog altid har bibeholdt sin popularitet og været med helt fremme i klassen for minibiler.

Det hele begyndte tilbage i 1975, hvor VW Polo sammen med VW Golf skulle afløse boblen. Poloen var den mindste af de to, og henvendte sig til den køberskare, som tidligere foretrak de billige udgaver af boblen, mens VW Golf henvendte sig til dem, som tidligere kørte i de dyrere versioner. Poloen var altså Golfens lillebror. Det er den sådan set stadigvæk, men der er alligevel sket en del med den populære minibil siden introduktionen, og i dag er det femte generation, som bliver solgt i bilforretningerne. 

Stor som en Golf

Da tredje generation kom i 1994, var der på mange måder næsten tale om en helt ny bil. Mest bemærkelsesværdigt var nok, at VW Polo var vokset, så den nu havde præcis samme størrelse, som den første generation af VW Golf. Det var også tredje generation, som udvidede modelprogrammet. Der kom således først en sedan version, og efterfølgende kom VW Polo som en stationcar kaldet VW Polo Variant. Tilmed kom der afslutningsvis også en Polo GTI, hvilket måske ikke lige lå i kortene, da VW Polo blev præsenteret tilbage i 1975.

VW Polo har dog ikke bare altid fuldt med udviklingen, men sat standarden for den. Det forklarer måske også det enorme salg på mere end 14 millioner på verdensplan. 

Da Polo kom i fjerde generation i 2001, var den igen vokset en smule, men ellers var det på motorfronten, de største nyheder indtraf. Således kom den første Polo med Bluemotion teknologi i fjerde generation, nærmere bestemt i 2006. Igen var Polo altså med helt fremme i forhold til, hvad der rørte sig i bilbranchen og i klassen for minibiler, for med hele 26,3 km/l var Polo med helt fremme på den front.

Denne tendens forsatte, da den nuværende generation blev præsenteret tilbage i 2009. VW Polo satte endnu en gang nye standarder i klassen på motorfronten med både benzin og dieselmotorer, som skar gevaldigt ned for forbruget. Som den første i klassen kunne VW Polo ligeledes fås med DSG-gear, og det er nok en meget god forklaring på, at VW Polo har kunne bevare sin popularitet igennem 40 år.

VW Polo har nemlig altid været med helt fremme og været med til at sætte nye standarder i klassen. Kan tyskerne forsætte med det, så kan vi måske i 2055 fejre VW Polos 80 års fødselsdag. 40 år er i hvert fald ingen alder for VW Polo, som stadig er ung i både kabine og under kølerhjelmen, og herfra er der bare at sige tillykke med de første fine 40 år.