SUV klassen har levet en omtumlet tilværelse, siden SUV modellerne blev voldsomt populære tilbage i slutningen af 1990"erne og frem til midten af 00"erne. Herefter faldt salget drastisk, hvilket især nok skal tilskrives finanskrisen og de stigende oliepriser. Frem for de større SUV"ere så begyndte de danske bilkøbere i stedet at købe de små mikrobiler. De var billigere og kørte væsentlig længere på literen. Der er stadig godt gang i salget af mikrobiler, men SUV segmentet har i den grad fået et comeback.

Næsten en fordobling

Salget af nye SUV"ere er nærmest eksploderet i årets tre første måneder, i hvert fald sammenlignet med salget i samme periode året før. I følge bilstatistik.dk er salget steget med knap 94%, fra et salg på 3222 nye SUV"er i det første kvartal af 2015 til hele 6243 i første kvartal af 2016. En del af forklaringen skal selvfølgelig findes i, at bilproducenterne for alvor igen har fået øjnene op for, at der er salg i SUV segmentet. Derfor kom der i 2015 også flere nye modeller på markedet. Blandt andet Renault KadjarMazda CX-3 og Honda HR-V. Tre modeller, der ikke var til salg i første kvartal af 2015, men som tilsammen udgør et salg på næsten 900 i første kvartal af 2016.

50% flere til salg

De tre nyheder kan nu langt fra alene forklare det enorme salg af SUV"er i 2016, og hvis man graver lidt dybere i tallene fra bilstatistik dk, så afslører de også, at der generelt har været en stigning i salget af populære modeller som Nissan QashqaiSuzuki Vitara og Nissan X-trail

At SUV segmentet er inde i en rivende udvikling, kan man også se på brugtbilsmarkedet. På biltorvet.dk er der således i dag 50% flere SUV"er til salg, end det var tilfældet for et år siden. Det er alt lige fra en næsten ny Mercedes-Benz GLE63 s AMG Coupé til 2.399.000 til en Toyota RAV4 til blot 16.899 kroner. Salget af nye biler smitter altså af på brugtbilsmarkedet, og du kan se mere til de mange SUV"er på biltorvet.dk her.