Der er bare et eller andet ved japanske sportsvogne, som fascinerer. De kan både være vulgært for meget, men de kan også være noget af det ypperste. Der har selvfølgelig igennem historien været masser af eksempler på begge dele, og Toyota har også bidraget på begge fronter. Vi har valgt at slå ned midt i de dejlige 1980"ere, og har på biltorvet.dk fundet to klassiske sportsvogne fra Toyota. Nemlig en Toyota Supra fra 1985 og en Toyota MR2 fra samme år. To forskellige biler, men samtidige to biler, der er glimrende eksempler på, hvordan verdens største bilproducent lavede sportsvogne for 30 år siden. Sportsvogne som tilmed var forholdvis hyppige i gadebilledet.

Toyota MR2

Det var netop i 1985, at Toyota MR2 blev introduceret i Danmark for første gang, så her er tale om et eksemplar fra første generation. Bilen fik præcis 20 år på det danske marked, før Toyota valgte at stoppe produktionen af den lille populær sportsvogn. Det var netop de første årgange af den sporty MR2, som blev de mest populære, da priserne siden steg gevaldigt. Toyota MR2 var en rendyrket sportsvogn, det vil sige, den var udstyret med centermotor, og der var kun plads til to i bilen. På trods af at Toyota MR2 blev forholdsvis populær i betragtning af, at der er tale om en sportsvogn, så hører den stadig til sjældenhederne på brugtbilsmarkedet. Der er således i skrivende stund kun syv til salg på Biltorvet, og de har selvfølgelig alle en del år bag sig, men hvis du gerne vil have en klassisk sportsvogn fra 1980"erne, så kunne Toyota MR2 være en billig mulighed.

Se mere til til Toyota MR2 her

Toyota Supra

Toyota Supra blev adskilt fra Toyota Celica i midten af 1980"erne, hvor den blev en separat model, ellers havde den siden introduktionen i 1978 været produceret og solgt som en særlige Toyota Celica. Som det er tilfældet med Toyota Celica, så er der selvfølgelig tale om en sportsvogn, men i modsætning til Toyota MR2, så er den udstyret med et bagsæde. Der er ikke meget plads, men der kan dog sidde et par passagerer. Toyota Supra blev taget ud af produktion i 2002, så samtlige biler har efterhånden en del år på vejene bag sig. Toyota Supra trækker ligeledes en linje tilbage til den legendariske Toyota 2000GT, hvilket især motoren er et godt eksempel på. Udvalget på brugtbilsmarkedet er, som det var tilfældet med Toyota MR2, forholdvis begrænset, men igen kan man få en klassisk japansk sportsvogn, der er til at betale. Så det er egentlig bare at vælge, om du er til Toyota Supra eller Toyota MR2. Begge biler er 30 år gamle og bærer begge en lille del af historiens vingesus i forhold til Toyotas produktion af sportsvogne.

Se mere til Toyota Supra her