Vi tager chancen og kårer de tre mest ikoniske Porsche 911 - er du enig?

|

Det er lidt med klassiske biler, som det er med religion, enten er man tilhænger, eller også er man ikke. Derfor skal vi hellere ikke gøre os til dommere over, om en bil er klassisk eller ej, og hvad er det egentlig for egenskaber, man skal vurdere en bil ud fra, når man taler klassikere? Skal de have en hvis alder, eller er det udbredelsen, som er afgørende? og hvor meget betyder design, nytænkning og køreegenskaber. Alt sammen gode spørgsmål, som vi vil lade være ubesvaret, og i stedet vil vi fokusere på tre Porscher, som i vores optik gør sig berettede til titlen som klassikere. Vi har endda skåret helt ind til motorblokken, og udvalgt tre Porsche 911.

Porsche 911 Carrera 2,7 RS 

Bilen blev introduceret i 1973, og blev bygget i periode 1973-1974. Den betragtes af mange som den mest klassiske 911"er til dato. I alt blev der produceret 1580 eksemplar, men det var faktisk ikke meningen fra begyndelsen. Bilen blev nemlig kun sat i produktion, så Porsche kunne deltage i racerløb, hvilket krævede, at bilen var produceret i minimum 500 eksemplar, og RS står da også for Race Sport. Den er mest kendt for den frække hækspoiler, kaldet anderøven, der er placeret oven på motorrummet. Her ligger en luftkølet 2,7-liters boxermotor med 210 hk, der gjorde bilen til Tysklands hurtigste i 1973 og gav en 0-100-tid på under 6,0 sek. Topfarten var angivet til 245 km/t.og i dag er Porsche 911 Carrera 2,7 RS et samlerobjekt, som det er svært at få fingre i.

Porsche 911 Turbo årgang 1975 (Porsche 930)

Her er der tale om den første serieproduceret Porsche 911 med turbolader, og alene det er med til at gøre netop denne model til noget ganske særligt. Det er dog ikke kun under kølerhjelmen, at Porsche 930, som den blev omtalt, er noget ganske særligt. På designfronten er Porsche 930 nemlig også legendarisk, og det skyldes den markante hækspoiler, også kendt som hvalhalen, samt nogle markante brede hjulkasser. Ud over det så var Porsche 930 på daværende tidspunkt ekstrem, når det kom til acceleration, og bilen kræver virkelig gode køreegenskaber. Den var da også skabt til racerbanen, hvor den leverede fornemme resultater.

Porsche 911 årgang 1993-1998 (Porsche 993)

Den sidste på listen over legendariske Porsche 911 er også den nyeste af de tre, vi har udvalgt, og den markerer afslutningen på en æra. Netop denne Porsche 911, også kendt som Porsche 993, var nemlig den sidste Porsche med luftkølet motor. Derudover så havde den et design, som hentede en masse fra tidligere Porsche modeller, men som samtidige også var nytænkt på flere markante områder.Fundamentet og arkitekturen i karosseriet var blandt andet fra Porsche 964 , men med mere moderne hjulkasser, som var langt mere tragtformet, og virkelig smukke. Desuden var bagskærmen forstørret, og den kunne køres op og ned alt efter behov. Spejlene var desuden dråbeformet, og i det hele taget var kombinationen af de gamle elementer og de nytænkte tiltag meget vellykkede, og netop denne Porsche er efter vores menig en af de smukkeste biler nogensinde. 

Hvis du vil se lidt nærmere på flere versioner af Porsche 911, så kan du gøre det her. http://www.biltorvet.dk/Biler/Soeg/15443089

icon-licensePlate

Nummerpladeinfo

icon-newsletter

Modtag Biltorvets nyhedsbrev