Her giver vi en række gode tips, som enten øger din sikkerhed eller gør, at du kan imødekomme de vinterlige udfordringer ubesværet.

Ruder:
Sørg for at have gode vinduesviskere. Er de allerede begyndt at trække striber, så skift dem. Hvis enderne er revnet, er det også tegn på, at de er slidte. Skift dem. Lad vær med at spare på denne udgift.

Har du travlt, så findes der mange sprayprodukter, der kan fjerne is på sekunder, så man slipper for at skrabe ruderne eller at holde i tomgang i lang tid. Hav det liggende i handskerummet.

Døre:
Smør gummelisterne med et siliconeprodukt beregnet til det. Det fortrænger vand og sørger for, at dørene ikke fryser fast til listerne.

Har du ikke centrallås, så sprøjt låsene med låseolie, så du kan låse dig ind i din bil, selv om det er frostvejr.

Under vognen:
Der bliver saltet ivrigt på de danske veje, når temperaturen når under frysepunktet. Salt sørger for, at vandet ikke fryser til is, selv om temperaturen er under nul grader celcius. Det er godt for vejgrebet, men saltvandet æder din bil. Salt har den kedelige egenskab, at det sætter ekstra turbo på den proces, som får bilen til at ruste. Få bilen vasket tit i vinterperioden, så saltet skylles bort. Før vinteren for alvor sætter sit salte indtog, kan du få bilen undervognsbehandlet. Det øger karrosseriets modstandsdygtighed betragteligt.

Skift til vinterdæk. Vinterdæk er bedst i snevejr og i frostvejr. Vinterdæk har bittesmå lammeller, der sørger for at dækket ikke pakker til med sne, og at det kan gribe bedre fat. Sørg for at dæktrykket er lidt højere på vinterhjulene end dine normale dæk. Det højere dæktryk vil sprede de små lameller og dermed øge vinterdækkets egenskaber.

Guide: Derfor skal du skifte til vinterdæk

Rundt om vognen:
Tjek, at alt lys virker - også tågelygterne. Husk at fjerne snavs og sne tit, så du bevarer fuldt blus på lygterne i den mørke tid. Husk at tænde baglygterne, hvis din bil er udstyret med kørelys uden baglyset er aktiveret.

Inde i vognen:
Brug gummimåtter i kabinen og ikke de sædvanlige tæpper, som suger sne og sjap til sig, som en amerikansk V8’er suger benzin. Den lokale forhandler har sikkert nogle bilspecifikke måtter, der passer til din model.

Disse ting er nyttige at have med:

Letvægtsskovl.

Handsker.

Startkabler og slæbetov.

Tæpper.

Skraber med kost.

En opladet mobiltelefon.

Sikkerhedsvest (lovkrav i mange lande).

Førstehjælpskasse (også lovkrav i mange lande).

Husk at lytte til lokalradio og tjek vejrudsigterne.

Alkoholtester. Ikke fordi du måske er overrislet fra en julefrokost, men hvis du skal til Frankrig, er det et lovkrav.

 

Under motorhjelmen:
Sørg for at der er sprinklervæske i sprinklervæskebeholderen, og ikke almindeligt vand, da det vil fryse til is. Der er også forskel på sommer- og vintersprinklervæsker, så sørg for at købe sprinklervæske her til vinter, og ikke bruge af lageret fra i sommers.

Sørg for at kølevæsken er frostsikret. Har din bil lige været til service, er du sikret. Hvis blandingen i kølevandet er for tynd, vil der dannes is i motoren ved frostgrader. Da is fylder mere end vand, kan din motor flække. Dit værksted kan nemt måle, hvor mange minusgrader kølevandet kan klare, før det fryser.

Kontrollér batteriet på dit værksted. Det er vigtigt, at det er sundt, da kulden sænker batteriets effektivitet, samtidig med at motoren er sværere at få i gang, grundet tykkere olie. Lad batteriet helt op ved at køre en lang tur eller sæt det til hjemmeladeren, hvis du har sådan en.

Hvis du alligevel snart skal have skiftet olie, så få det gjort nu. Når det er koldt bliver olien tykkere. Ny olie løber lettere end gammelt, da det ikke er fyldt med opsamlet sod og andet skidt.

 

Få bilen tjekket lokalt:
Er du ikke helt tryg ved at pusle med din bil, har mange forhandlere gode tilbud om vinteren, hvor de tjekker bilen for dig, så den er helt klar til en snekamp med kong vinter. Så tjek tilbuddene hos dine lokale bilforhandlere.