Hvad siger du til en månedlig ydelse på 157.481 kroner – det koster at køre den topløse Pagani med 764 hk, og så mangler den tilmed mågevingerne.

Leasing har været et stort hit i Danmark, men sandsynligheden for at dette tilbud bliver grebet af en dansker, er nok ganske lille. For selv om der er tale om et leasingtilbud, så er det nok de færreste, der har råd til at være med her. Putnam Leasing, som står for tilbuddet, kalder det selv for verdens dyreste leasingaftale, og førstegangsydelsen er på – sæt dig lige ned – 4.350.500 kroner.

Brændermesteren - her er den nye Ford Mustang

Nu er det heller ikke en hvilken som helst bil – faktisk drejer det sig om Pagani Huayra Roadster, som kun bliver bygget i 40 eksemplarer. Skulle du købe den i ren handel, så kan du forvente at betale tæt på 17 millioner kroner, og det er selvfølgelig uden dansk afgift. Og så virker leasingaftalen pludselig ikke så dum. Den månedlige ydelse er nemlig på 157.481 kroner og løber over 60 måneder, og det er jo nærmest tyveri i forhold til de 17 millioner kroner.

Rullende kunst
17 millioner kroner lyder helt absurd, men Pagani har for vane at bygge biler, som er rullende kunstværker, både teknisk, i håndværksmæssig udførelse og i design. Pagani har også for vane at bygge alle sine biler med mågevinger, men ikke denne Roadster, som har konventionelle døre.

Supercar Sunday - her kan du få stillet din sult efter superbiler

Chassiset til Roadsteren er bygget i det, Pagani kalder Carbo-Titanium og Carbo-Triax HP52. Det lyder avanceret, og det er det også, for på trods af at taget mangler, er Roadster-udgaven 52 procent mere stiv i karrosseriet end den almindelige Pagani Huayra. Det er ret specielt, fordi taget normalt giver overraskende meget vridningsstabilitet. Hvad, der er endnu mere overraskende, er, at Roadsteren faktisk vejer 80 kilo mindre end den normale Huayra – det lyder måske også selvmodsigende, når man fjerner noget. Men normalt kræver det manglende tag ekstra forstærkning, og da det er ikke nødvendigt her, så vejer Roadster bare 1.280 kilo.

Til manden der har alt - Aston Martin bygger ubåd

Og så er der lige motoren – den har fået flere kræfter. Nu er der – sæt dig ned igen – 764 hk ved 6.200 o/min og over 1.000 Nm allerede fra 2.400 o/min. Alle de mange kræfter kommer fra en 6-liters V12’er med to turboer, som bygges af AMG. 100 km/t rundes på 2,9 sekunder, og topfarten er på 370 km/t, men her skal du nok sørge for, at håret sider godt fast.