Markedet for miljørigtige biler er inde i en rivende udvikling og alle de store bilfabrikanter har ”grønne” biler på deres modelkort. Muligheden for at køre grønt er lang og strækker sig fra den rene el-bil til hybridbiler, plug-in-hybrid biler, brintbiler og traditionelle biler med forbrændingsmotor, der kører ekstra langt på literen og udleder begrænsede mænger af CO2. VW tilbyder deres populære Golf som el-bil (e-Golf), som traditionel økonomisk bil med forbrændingsmotor (BlueMotion) og som plug-in-hybrid (Golf GTE). Vi har testet sidstnævnte model, der inden vores test har høstet utallige roser fra den internationale motorpresse.

 

En plug-in-hybrid adskiller sig fra en traditionel hybrid bil ved, at den kan lades op. Selvom en traditionel hybridbil både er udstyret med el- og forbrændingsmotor, så kan du ikke smide den i stikkontakten og lade batteriet op til ren el-kørsel. Det betyder i praksis, at den reelle el-drift er begrænset og at elmotoren hovedsageligt fungerer som booster eller hjælpende hånd om man vil til forbrændingsmotoren. Et system som i mange tilfælde fungerer rigtig godt, men som efterhånden er begyndt at være lidt old school. Plug-in-hybriden er derimod udstyret med muligheden for at lade bilens batteri op og derved sikre ren el-drift eller kombineret drift af de to motorer. Specielt den rene el-drift ved hastigheder over sneglefart er et stort plus for plug-in-hybriden og derfor vinder denne type også frem i forhold til den almindelige hybrid. Der er flere plug-in-hybrider på markedet og teknikken bruges fra mindre biler og op i store limousiner til flere millioner kroner.

 

VW Golf GTE er udstyret med en benzinmotor og en elmotor. Benzinmotoren yder 150 hk og elmotoren 102 hk. Umiddelbart giver dette en samlet ydelse på 252 hk – men, den kombinerede ydelse er opgjort til 204 hk. Dette er med til at give GTI-agtige præstationer og GTE stryger da også forbi de første 100 km/t på blot 7,6 sekunder. Vælger du ren elektrisk kørsel, så runder GTE de første 60 km/t på 4,9 sekunder, hvilket på siges at være ganske imponerende.

 

GTE er udstyret med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse (DSG, red.), som leverer nogle imponerende gearskift. Faktisk har vi sjældent kørt en hybridbil, hvor de to motorer og gearkassen samarbejde så godt, som det er tilfældet med GTE. Dette samarbejde er bl.a. med til at sikre et imponerende forbrug på 66,7 km/l i gennemsnit og et emissionstal på kun 35 g/km. Det skal dog lige siges, at selvom gearkassen hedder DSG, så er den faktisk ikke en dobbeltkoblingsgearkasse, men derimod en tripelkoblingsgearkasse. Den tredje kobling bruges når du slipper speederen helt – derved kobles benzinmotoren helt fra hjulene og bilen triller uden motorbremse.

 

Man kan så spørge, hvorvidt den ekstra vægt fra batterier og teknik har negativ effekt på køreegenskaberne, som jo ellers er VW Golfs varemærke. Hertil må svaret være et klart og rungende nej. Vi er på redaktionen faktisk overraskede over, at VW har formået at sammensætte en hybridbil, der kører så godt. Jeg vil faktisk påstå, at Golf GTE er tæt på at være den mest velkørende Golf på markedet, hvis man tager alle faktorer med, såsom gearskifte, flow, økonomi osv.

 

Lige så stille, ja nærmest svævende, som køreoplevelsen er i e-mode, lige så skarp er bilen når du går over i GTE, hvor benzinmotor og elmotor arbejder sammen med maksimal ydelse. Faktisk skifter hele bilen karakter og opfører sig som en rigtig GTI. Det virker og det er sjovt! Men, der er lidt kritik på denne front, da indstillingsmulighederne for at bruge de forskellige køreformer er lidt besværlig – der er simpelthen for meget at vælge imellem, da der udover GTE og e-mode er mulighed for at vælge med og uden motorbremse samt med batteriopladning fra motoren eller uden batteriopladning. Det foregår alt sammen via touch skærmen. Her ville f.eks. tre forskellige køreprogrammer være at foretrække, f.eks. med mulighed for at lave en personlig opsætning også. Ganske som vi ser det med de sportslige modeller inden for VW koncernen, hvor du kan vælge mellem få programmer og ”individual” mode.

 

Indvendigt er der virkelig dømt ægte Golf stemning. De ternede sæder og det fede rat giver en nostalgisk følelse, mens den store farveskærm med info omkring elmotorens ydelse og CO2-emission bringer det futuristiske ind i køreoplevelsen. Det er virkelig en super kombination af nyt og gammelt – pakket rigtig pænt ind.

 

Prismæssigt nyder Golf GTE naturligvis godt af sine flotte forbrugstal. Derfor koster en Golf GTE i Danmark 426.027,-, hvilket er en absolut fair pris, hvis du sammenligner med Golf GTI og GTD. Og da den årlige grønne afgift beløber sig til sølle 620,-, er det svært ikke at smile lidt. Forvent dog at betale lidt mere, da listen over ekstraudstyr er lang og tiltalende – så 480-500.000,- er nok et mere realistisk bud på prisen.

 

Samlet set er VW Golf GTE en fantastisk god køreoplevelse. Den ser også bedre ud end en standard Golf, da de unikke forlygter giver den et meget futuristisk og sporty look. Samlet set er GTE den bedste Golf lige nu og jeg vil da helt klart opfordre alle til at tage forbi nærmeste VW forhandler og kigge – for her er tale om et helt nyt kapitel i Golfens historie.