Det vrimler frem med mini biler til de afgiftsplagede danskere, hvor prisen har ekstra stor betydning. Et af de nyeste skyd på stammen er Matiz fra Chevrolet. At Matiz er en Chevrolet skal dog tages med forbehold, da Chevrolet blot har overtaget DAEWOO, så den eneste reelle ændring er navnet.

Priserne
Matiz lægger hårdt ud med skrappe priser, så den billigste Matiz kan erhverves for lige under 100.000,-. For de 99.995,- får man en 0.8 liters motor med 3 cylindre og 52 heste. Topmodellen er den 1.0 liters version med 66 heste og 4 cylindre. Denne fås fra 109.995 kr..

Skrabet udstyr
Når man sætter sig ind i en Chevrolet Matiz lægger man relativt hurtigt mærke til, at det er en 100.000 kroners bil. Der er ikke så mange ting at juble over, især når det handler om basisudstyr. I den billigste Matiz kan man på sikkerhedssiden glæde sig over ABS bremser, 4 airbags og 5 3-punkts seler samt 5 nakkestøtter, hvilket egentligt er ganske fint prisen taget i betragtning.

På komfortsiden står det noget mere sløvt til. Servostyring, elruder foran samt radio er standard, men en basal ting som justering af sidespejlene foregår ved at rulle vinduerne ned og trykke på spejlglasset. Det er både komfortmæssigt og sikkerhedsmæssigt meget dårligt. Hvis man vælger det højere udstyrsniveau kan spejlene dog justeres manuelt indefra. Derudover kommer man hurtigt til at savne fjernbetjent centrallås og lys i bagagerummet. Især fordi bagagerummet kun kan åbnes med nøgle (eller inde fra kabinen i SE versionerne). Bagagerummet klarer beskedne 170 liter og 845 liter med nedfoldet bagsæde.

Ponyer i motorrummet
De 52 heste under hjelmen føles mest af alt som en flok ponyer. Der er ikke ret mange kræfter at gøre godt med. Momentet på 72 Nm. giver jo også et vink med en vognstang om, at evnen til at sejtrække ikke findes i denne bil. I byen snurrer den 3 cylindret motor lystigt, og løser denne opgave udmærket, men så snart man våger sig uden for byen eller endda på motorvejen er de 52 heste ikke tilstrækkelige. Tophastigheden er 142 km/t., så der er ikke den store risiko for bøder. I mange tilfælde kan det endda være svært at holde de tilladte 130 km/t.

Den 1.0 liters version yder 66 heste, og kan følge rimeligt med på motorvejen. Tophastigheden på denne er 156 km/t. Men alt i alt så hører Matiz ikke hjemme på motorvejen.

Konklusion
Der er 3 ting, der taler for at man skal købe en Matiz. Den er billig, handy og den så har 3 års garanti, men leverer ingen køreglæde. Dermed kan den opfylde et krav om at være et simpelt og billigt transport middel til byen. Ideel til fx nummer 2 bil i husstanden, bilen til den enlige eller til den studerende. Med 3 års garanti kommer der ingen økonomisk ubehagelige overraskelser, som man kunne risikere med en 8 år gammel brugt bil.