Vi tager den nye Land Rover Defender med på eventyr på den svenske ø Gotland. Vi får testet den grundigt over næsten 1.400 kilometer på fem dage, hvor den både er transportmiddel og hjem.

Man ved bare, det bliver en god tur, når der efter bare 20 minutter, springer en bister svensk Polis-mand ud af busken. Jeg var ikke hurtig nok til at sænke farten, da jeg kommer fra en 70-zone til 50-zone lige udenfor Ljungby. Han peger bestemt på den grå Land Rover, og jeg tror ikke, han vil snakke om bilen. I stedet for at sludre, gestikulere han mod en sidevej, hvor der holder et salatfad med hans kolleger. De er mere venligstemt og lader heldigvis til at være ligeglade med den minimale fartoverskridelse. I stedet vil de gerne have mig til at blæse i et alkometer, og i Sverige kan den slags godt bringe en i uføre. Svenskerne håndhæver nemlig en nultolerance, men det gør jeg heldigvis også, så efter alkometerets dom, kunne vi for alvor starte vores ekspedition mod Gotland.

Land Rover Defender – to tons dynamik

Gotland er Sveriges største ø, som ligger 90 kilometer ude i Østersøen. Og udover de mest fantastiske solnedgange, skulle der også være rigtig mange grusveje af varierende kvalitet – og i Defender er dårligere lig med bedre. Men først skal vi over til øen, som bedst klares ved at køre tværs over det sydlige Sverige til Oskarshamn for så at tage en færge. En stor del af turen foregår på landeveje, hvor den nye Defender viser et af sine stærkeste kort. Den knuser kilometer efter kilometer på en måde, du ikke tror muligt, hvis du kommer direkte fra den gamle Defender. Hvis originalen er en bar kirkebænk, er den nye en ny-redt Hästens seng.

Første test af Land Rover Defender – kan den forsvare titlen?

Vi tester Defender S med en 2-liters dieselmotor og 240 hestekræfter, som blandt andet har luftundervogn som standard, og undervognen er med til at give en behagelig og blød affjedring, som trillede man afsted på en vandseng. Den bløde affjedring giver en del krængning i sving, men bilen styrer neutralt og er faktisk næsten underholdende at presse på de helt små og øde veje. Støjniveauet er endnu en ting, som gør den nye Defender til en fornøjelig rejsekammerat. Ved 100 km/t kan du dårligt føre en samtale i den gamle, mens den nye er tyst selv ved 130 km/t. Kører man hurtigere, opstår der dog en irriterende lyd, som om der er en gummiliste omkring forruden, der kommer løs ved høje hastigheder.

Lille motor
På papiret skulle man tro, at motoren er hårdt spændt for. De fire cylindre og den lille slagvolumen antyder, at den 2-liters motor hele tiden er bagud. Sådan opleves det heldigvis ikke i virkeligheden. Egenvægten er på solide 2.323 kilo, men de 430 Nm er med til at skubbe den store bil til 100 km/t på 9,1 sekunder. Defender er altså ikke hurtig, men den har kraftoverskud til at følge resten af trafikken uden problemer. En af hemmelighederne til, at motoren fungerer godt til Defender, skal findes hos den 8-trins automatgearkasse, som altid er beredt med det optimale gear.

Drømmen om det frie liv - kør-selv ferie i Norge

Det samlede forbrug over de næsten 1.400 kilometer endte på knap 11 km/l. Det officielle tal er 11,1 km/l, så det må siges at være godkendt, når man tænker på at bilen med oppakning har vejet over 2,5 ton. Det eneste minus ved motoren er, at Land Rover nu har meldt ud, at Defender fra 2021 kun kommer med sekscylindrede dieselmotorer, som får mere moment fra lavere omdrejninger, og en fuldfed rækkesekser ville helt sikkert klæde den nye Defender, så hvis du skal bestille din Defender nu, så tjek lige, om ikke du kan få den med seks cylindre.

Grusveje og solnedgange
En af missionerne med Gotlands-ekspeditionen var at campere helt ned til havet, så vi kunne sidde i vores campingstole med en øl i hånden og nyde solnedgangen udover Østersøen, og Gotland leverede. Men Gotland blev også valgt, fordi der skulle være nogle grusveje langs vandet, som ikke bliver vedligeholdt og derfor er ret udfordrende for almindelige biler. Vi fandt dem, men de er desværre blevet lukket, fordi der er nogen, som ikke kan respektere, at man selvfølgelig aldrig kører udenfor vejen. I stedet måtte vi køre på opdagelse af de mere regulære grusveje, hvor også almindelige biler kan køre. Flere steder er der dog store huller fra regnvand, som betyder, at en almindelig bil må kravle afsted – det behøver man ikke i Defender, der med sine store hjul og lange fjedrevandring sluger alle ujævnhederne, som en amerikaner på en burgerbar. De fleste grusveje er markeret på Google Maps, så det er nemt at finde vej, men her afslører Defender en af sine svagheder. Selvom multimedie-systemet fungerer hurtigt og gnidningsfrit, så havde det tidspunkter, hvor det bare ikke ville reagere, når man startede bilen. Et andet irritationsmoment er, at telefonens vejledning kun kan vises på skærmen i midterkonsollen, og ikke i instrumentbordet, hvor man så bare har et kort uden vejledning.

Danmarks største offroad-eventyr! Skagen or bust

Og når vi nu er ved de dårlige ting, så bliver man hurtigt træt af den tunge, sidehængslede bagdør. Holder du tæt op ad noget, kan du ikke komme ind til bagagerummet, og på grund af reserverehjulet, kræver det næsten to hænder at lukke døren. Testbilen var også udstyret med et panormasoltag til 37.300 kroner – det kunne bare ikke på noget tidspunkt i løbet af ugen åbnes.

Endelig – her er Defender 90 og den er proppet både hybrid- og dieselpower

Småirriterende elektriske problemer er i virkeligheden en klassisk disciplin for en Land Rover. Det er til trods for, at der på godt og ondt er meget lidt Defender tilbage i den nye Defender. Det er en ekstremt kompetent bil, og måske en af de bedste til sådan en mini-ekspedition, hvor man skal tilbagelægge mange kilometer på få dage, og være sikker på at kunne komme frem overalt. Det er lykkes Land Rover at skabe en fed og velfungerende bil, men om det er en rigtig Defender, det finder du svaret på i videoen.