Audi har nænsomt løftet linjerne på den populære A4, og den testede stationcar virker næsten som god valuta for pengene. Men spørgsmålet er, om det er nok.

Der er noget familiært og betryggende ved en Audi A4. Her er ingen overraskelser, og alt virker som det skal. Selv første gang du sætter dig i bilen, er det som at tage din favoritjakke på igen. Altså bortset fra, at din Jack & Jones jakke er blevet opgraderet til noget fra Hugo Boss. I sin terragrå metallak til 9.100 kroner er testbilen afdæmpet, men med det nye facelift, er grillen blevet mere markant og forlygterne mere sammenknebne, som om bilen siger jeg har styr på det.

Med på den grønne bølge – her er den nye Audi A4

Hvis du skal se forskel på sidste A4 og den faceliftede, skal du nok være Audi-entusiast, men der er ingen tvivl om, at A4 er en vellykket bil at se på. I kabinen har designerne fået ryddet ud i nogle af de mange knapper, og så er skærmen på midterkonsollen vokset til 10,1 tommer. Det virker, for designet er stramt og elegant, uden at det påvirker nogen af funktionerne. Som sagt er det nemt at finde sig til rette i kabinen, og du kan nemt tilbagelægge mange kilometer her.

Ny standard
Testbilen bærer det ganske lange navn A4 Avant advanced Prestige Tour Plus 35 TDI S tronic. Navigation er standard, og i Prestige Tour-pakken får man også adaptiv fartpilot med køassistent, automatisk langt lys, parkeringssensorer for og bag og induktiv ladning af telefonen. Testbilen er så en Prestige Tour Plus, så her er LED-lygterne og et klimaanlæg med tre zoner også standard. Det er en dyne af vigtigt udstyr, som faktisk kommer til en rigtig fornuftig pris, så testbilen inklusiv de grå toner koster 464.090 kroner.

Bedre end en SUV? Audi A6 Allroad er bilernes svar på en schweizerkniv

Til den pris får man en velkørende bil med specielt en rigtig velfungerende motor og drivlinje. Den 2,0-liters diesel er den slappeste diesel i A4, men det er ikke noget, du skal lade dig gå på af. Officielt nås 100 km/t på 8,5 sekunder, så tyskeren opleves aldrig som sløv, men det lader til, at ingeniørerne har prioriteret økonomi, og derfor holder den velskiftende syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse ofte motoren ved meget lave omdrejninger. Det er godt for forbruget, men ikke helt så godt, hvis du skal være rap i trafikken. Jeg tager mig selv i at bruge sportsprogrammet i gearkassen ofte, hvor hvert gear holdes længere, og hele bilen føles mere oppe på tæerne. Til gengæld er testbilen faktisk oprigtigt økonomisk. Det samlede forbrug over 425 kilometer er 17,9 km/l, inklusiv mange kilometer i indre by. Faktisk når vi op på over 24 km/l på en stille tur fra Kalundborg til København, hvor farten lå omkring 105 km/t. Så testbilen er virkelig sparsommelig, hvis man bare kører en lille smule fornuftigt.

Vej og støj
Til gengæld lever A4’eren ikke helt op til de ellers høje Audi-standarder på motorvejen. Dels er der lidt mere støj fra vejen og fartvinden, end det passer sig for en tysk bil til knap en halv million kroner. Men måske mere alvorligt er bilen ikke klippestabil, når det går ligeud. En god langstursbil kendetegnes ved nærmest at kunne køre ligeud af sig selv. Sådan er det desværre ikke med A4, som konstant kræver små justeringer på rattet. Denne øvelse besværliggøres så yderligere af, at styretøjet omkring midterstillingen – der hvor man laver alle de små korrektioner – virker dødt og syntetisk, så du savner fornemmelse med bilens retning. Det skal dog siges, at det her er i småtingsafdelingen, men ikke desto mindre vigtigt at påpege, fordi Audi har og kan gøre netop denne disciplin bedre.

Endelig kan familien være med – BMW 330i Touring

Pladsmæssigt sidder man overraskende godt på bagsædet med fin plads og en god og støttende siddehynde, som gør at man ikke bliver så hurtigt træt på lange stræk. Bagagerummet er fuldt tilstrækkeligt til en velvoksen labrador eller storindkøb i Bilka. Selve køreegenskaberne er til den komfortable side. Bilen opleves fast i affjedringen, men uden at  have hårdheden eller dynamikken som en sportsvogn. Så hvis du vil have en køreglad bil, bør du i stedet kigge til den seneste BMW 3-serie, som er noget længere fremme på køreglæde og komfort. Til gengæld er 3-serien så også lidt dyrere, hvis man kigger på udstyr til prisen. Hvis det er udstyr og power, du vil have, så kan Mercedes byde på C220d med 194 hestekræfter og en startpris på 479.900 kroner. Hvis plads er dit behov, så er der også en skarp konkurrent fra egne rækker i form af Volkswagen Passat, som eksempelvis slår A4 Avants bagagerum på 495 liter med flere længder. En Passat Variant sluger nemlig 650 liter.

Alt hvad du behøver – Volkswagen Passat Variant

Kort sagt er det ikke nemt at være Audi A4 Avant, men den grå testbil gør en hæderlig indsats. Om du er til BMW 3-serie, Mercedes C-Klasse eller Audi’en er i høj grad en smagssag. Personligt ville jeg vælge BMW’s nye 3-serie, fordi den opleves mere speciel og fordi den kører langt mere underholdende.