Ser man bort fra designet, er Hyundai Kona Electric en helt igennem snusfornuftig elbil uden store armbevægelser. Og det er faktisk bedre, end det lyder, for bilen er helt igennem fin.

Den første generation af Hyundai Kona Electric var med til at demokratisere elbilerne for danske bilkøbere. Rækkevidden var flot og prisen relativt lav, og det fik os biljournalister til at klappe i hænderne. Nu er der så en ny version klar, og spørgsmålet er, om den kan bevare den samme position i et marked, der bliver oversvømmet af nye modeller.

Velkommen til virkeligheden – vi kører 750 km i Hyundais elbil

For at holde modstanden stangen, har Hyundai hevet i modellen, så akselafstanden er blevet seks centimeter længere. Det gavner specielt bagsædet, som har fået tiltrængte ekstra tre centimeter benplads. Den gamle model var ikke specielt rummelig, men den nye har et komfortabelt bagsæde, selv for en voksen mand. Bagagerummet har også taget et seriøst hop op fra 332 liter til 466 liter – nok til at de fleste kan være tilfreds. Ude foran er der tilmed et frunk på 27 liter, som egner sig til at opbevare ladekablerne.

Fornuftigt forbrug

Foråret kan så småt skimtes i naturen – og på elbilernes forbrug. Vi brugte blandt andet Kona Electric til en tur til Sverige, med langvarig, høj fart, og alligevel endte det samlede forbrug over testugen og de 560 kilometer på 20,8 kWh/100 km. Ved mere almindelig kørsel så vi et forbrug omkring 18 kWh, og det er bestemt godkendt. Officielt er rækkevidden for Kona med det største 65,4 kWh-batteri 512 kilometer, men med vores forbrug lå vi på lige over 300 kilometer, men farten var også over 120 km/t gennem længere stræk.

Hyundai Kona - det koreanske kinderæg vinder Årets Brugtbil 2023

Der findes også en version med et 48,4 kWh batteri, som giver en officiel rækkevidde på 377 kilometer, og som koster 30.000 kroner mindre, men vi anbefaler, at du køber varianten med største batteri. Her får du for øvrigt også 217 hestekræfter i stedet for 156, og så har du et fint kraftoverskud i bilen. Begge varianter kan officiet hurtiglades med op til 100 kW, og vi oplevede at bilen kunne holde en ladeeffekt fra omkring 93 til 75 kW i en stor del af spektret. På svensk langfart havde det været rart, hvis den kunne have taget mere energi hurtigere, men den indbyggede lader tager op til 11 kW hjemme, og det vil nok være tilstrækkeligt for de fleste.

Komfortabel, men støjende

Generelt er Kona Electric komfortabelt sat op, og det virker til at ingeniørerne har prioriteret komfort over dynamik. Det er skønt, for undervognen opsuger bump. Der er lidt krængning i sving, men bilen kører sikkert, så ingen problemer her. Til gengæld er der sparet lidt for meget på støjisoleringen af undervognen. Der er en del støj fra vej og dæk på motorvejen, og det bliver trættende efter flere timers kørsel.

Tilbud på grønt - brugttest af Kia e-Niro

En anden ting, som også bliver trættende, er de ret så insisterende elektriske barnepiger. Plinglyden, der fortæller, at du har overskredet hastighedsbegrænsningen, må vi alle vænne os til, men i Kona er den svær at slå fra, og lyden er mere irriterende end i flere konkurrenter. Det er dog ingenting i forhold til det næsvise system, der fortæller, at det er tid til pause, fordi bilen har registreret, at jeg slingrer. Problemet er bare, at der var en strid sidevind på den ene testdag, og med et styretøj, som er både syntetisk og dødt i midterstillingen, kan det være svært at korrigere på de mange små bevægelser på motorvejen, og så skal man tilmed trækkes med den elektroniske smagsdommer, der ikke er tilfreds med kørslen. Tak, men nej tak.

Når det er sagt, er Hyundai Kona som pakke en rigtig fin og gedigen familiebil. Den er faktisk ret almindelig, altså lige bortset fra designet, som nok ikke er i alles smag. Priserne starter ved 280.000 kroner, og testbilen, en ganske veludstyret Essential - mere behøver du faktisk ikke - med det store batteri, koster fra 309.995 kroner.

Her får du mest batteri for pengene

Til den pris kan du også få en Volvo EX30, som har samme batteristørrelse, mindre plads, men noget federe design. En Cupra Born koster også det samme, og den er måske heller ikke så praktisk, men har til gengæld 77 kWh batteri og derfor meget mere rækkevidde. Hvad du vælger, må være op til dig, men med Kona Electric får du en helt almindelig og fornuftig elbil.