Honda Civic er lettere overset i Golf-klassen, men det er en skam, for den byder på skarpe og underholdende køreegenskaber og nu også en forbedret I-DTEC dieselmotor, som er både mere raffineret og økologisk.

Honda Civic lever et relativt stille liv på det danske marked, men er du til anderledes og køreglade biler, så bør du overveje den. For første gang kan den nye 10. generation fås med en opdateret dieselmotor. Det drejer sig om den 1,6-liters i-DTEC motor, som stadig har præcis de samme præstationer på papiret, som den motor der fandtes i den gamle model og i SUV’en CR-V. I alt er der 120 hk ved 4.000 o/min og 300 Nm ved 2.000 o/min, men det er kun den halve sandhed, Hondas ingeniører har nemlig ikke været dovne.

Er diesel for kedeligt, så tester vi også Civic Type R med 320 hk

I stedet for at jagte effekt har ingeniørerne koncentreret sig om at gøre motoren mere raffineret og økonomisk, men vi er altså ude i decimalerne, hvor ingen detalje er for lille. Tag motorblokken som eksempel. Den er støbt i aluminium, men i den nye udgave er den blevet forstærket. Det giver lavere støj og færre vibrationer. Men nørderierne er kun lige begyndt, for ingeniørerne har udviklet en ny måde at hone cylindrevæggene på, så de bliver mere glatte. Det giver lavere friktion, som igen skaber mindre varme og tryk i cylinderen, og resultatet er et lavere brændstofforbrug, til trods for at den nye motor har fået et mere avanceret NOx-efterbehandlingssystem, som normalt koster på forbruget.

Honda har valgt at undgå et Adblue-system, og bruger i stedet en såkaldt NOx Storage Converter, der minder om et partikelfilter. I filteret er der nu 600 celler i stedet for tidligere 400, og de flere, mindre celler gør altså, at den nye motor udleder 20 procent mindre NOx. Som en af de første motorer er i-DTEC testet efter den nye langt mere realistiske Real Driving Emission test, og her er Civic nede på 91 g/km CO2, og forbruget opgives til at være 29,4 km/l.

Kattepoter og klør
Hvis man kører Civic med kattepoter, så skal der ikke de store anstrengelser til for at klemme 27 kilometer ud af hver liter diesel. Det var i hvert fald, hvad vi oplevede over en 50 kilometer lang testrute på hurtige og bugtede italienske landeveje. Det er ganske godt klaret, og det er tydeligt, at ingeniørerne er lykkes med at sænke både støj og især vibrationerne fra motoren. Vibrationerne er der dog stadig, de er bare længere væk, end man er vant til.

Mere til moderne crossover - vi kører Volkswagen T-Roc

Men det er næsten synd at køre Civic diesel med kattepoter, når den nu har klør. Civic er nemlig en af klassen mest sjove biler med et meget direkte styretøj og en fast affjedring, der i Roms ujævne gader skrumler en del, men som falder til ro ude på landevejene. Herude styrer Civic præcist, fladt og uden krængning, som borede den kløerne ned i asfalten. Den 6-trins manuelle gearkasse er stram og præcis, som sad den i en sportsvogn, og det er generelt en fornøjelse at køre kvikt i Civic. Med 120 hk og stort moment føles Honda’en aldrig sløv, men hurtig kan man ikke beskylde dieselmotoren for at være.

Hvad siger du?
Men er der så slet ingen bagsider ved Civic, spørger du? Jo, og den største er et meget højt støjniveau i testbilerne. Vi kørte både 4- og 5-dørs modeller, og der var ikke nogen forskel i støjen, som bestemt ikke kommer fra motoren, men derimod fra vej og dæk. Det er faktisk så grelt, at det er svært at føre en samtale med forsædepassagerne, når man sidder på bagsædet. Den anden ulempe ved den 4-dørs Civic er den korte bagsæde-hynde, som ikke giver nok støtte til låret, når man som voksen mand sidder på bagsædet. Hovedhøjden er også kneben på grund af den skrånende taglinje. Bagagerummet er stort, og rummer 519 liter, men det er formet som en mørk grotte, og selve åbningen er ikke ret stor.

Den 5-dørs Honda Civic diesel starter ved 235.000 kroner, og den 4-dørs med mere udstyr starter ved 259.000 kroner, som er fornuftigt i et meget konkurrencepræget marked. Honda Civic byder på masser af køreglæde, og med den nye dieselmotor er det tilmed den økologiske slags, så der er egentlig ingen grund til, at den skulle være overset.