Hyundai Ioniq 5 lader 315 kilometers rækkevidde hurtigere, end din datter kan fortære et Happy Meal, og det er ikke det bedste. Køreegenskaberne er komfortable, udstyret i overflod – og så er den tilmed hamrende flot. En koreansk bil, det er svært at komme udenom.

Det er søndag aften, en af de første rigtige efterårsdage, så det er mørkt, vådt og ruskende. Vi ruller ind i København med bare ni procent strøm på batteriet af den nye Hyundai Ioniq 5, og min kæreste har flere gange nervøst spurgt, om vi mon når frem. Udsigten til at strande i regnen med en halvsovende femårig på bagsædet er tæt på uoverskuelig, så jeg lyver og forsikrer hende om, at vi nok skal nå det uden problemer, men jeg ånder et lettelsens suk, da Cirkel K’s hurtiglader i Rødovre toner frem gennem efterårsmørket.

Overbevisende
Vi overtog bilen med 95 procent batteri, og ned til de ni procent har vi så kørt 297 kilometer på motorveje. De store 20 tommer fælge er flotte, men stjæler 30 kilometer rækkevidde, så officielt kan testbilen vrides op på 451 kilometer, men det er nok ikke med 120 km/t motorvej og regnvådt efterårsvejr. Så jeg er tilfreds – men mest af alt over at være nået frem.

Model Y er måske Teslas bedste model til dato – men grundende til at vælge Tesla er færre end nogensinde

Cirkel K har nemlig stillet et par 300 kW-hurtigladere op ved siden af en McDonalds, så mens de andre går ind og bestiller Happy Meal og nuggets, sætter jeg bilen til at lade. Det kræver dog et par forsøg, fordi stikket ikke rigtig kan sættes fast. Ved at flytte bilen tættere på, bliver det bedre, og der er mindre træk i ladekablet, og energileveringen kan starte.

Den grønne svensker – Volvo XC40 Recharge Twin

Hyundai Ioniq 5 er unik, fordi den sammen med den nye Kia EV6 og Porsche Taycan kan lade med en særlig 800 volts infrastruktur. Det svarer til 350 kW, og så burde bilen i princippet kunne lade fra 10 til 80 procent på 18 minutter. Det kræver dog den særlige type ladere, og selvom Cirkel K’s hurtigladere, som indtil videre er gratis, kan levere op til 300 kW, så nåede vi ikke op på mere end omkring 150 kW, da andre også var i gang med at lade. Det er dog heller ikke noget at skamme sig over. På 26 minutter fik vi leveret 56,74 kWh, og batteriet gik fra ni til 85 procent og 342 kilometer rækkevidde. Helt ærligt, så nåede jeg dårligt at træde af på det lille hus og spise min nærende aftensmad, før batteriet var toppet op. Det fungerer overbevisende.

Overflod
Vi tester Ioniq 5 Long Range Ultimate, som har en frapris på 399.995 kroner. Den er proppet med udstyr, så udover ting som headup-display, fancy LED-lygter og kunstlæder, som er standard på Advanced-varianten, som er 25.000 kroner billigere, så får du i Ultimate også 360 graders kamera, Bose-anlæg, el-justerbart bagsæde og køling i de el-justerbare forsæder.

Revolutionen fra øst – vi tager et første kig på Kia EV6

Indtrækket er lysegråt, og jeg forudser, at det er en relativt sart farve, men man mangler hverken udstyr eller plads i kabinen, hvor bagsædet både er bredt og med god benplads. Foran domineres instrumentbordet af to 12,3 tommer skærme, som udfylder alle opgaver, man forventer af en ny elbil.

Bagagerummet er bredt og dybt, og rummer 531 liter, men grundet det skarpe design, med en faldende c-stolpe, kan man ikke have store og samtidigt høje ting stående i bagagerummet, hvilket min 42 kilos labrador bemærker med det der blik, som kun en skuffet labrador kan sende. Det, der siger; har du virkelig tænkt dig, at jeg skal sidde her?

Familien fremtid – Volkswagen ID.4

Ude foran findes der et mindre rum på 57 liter, som er perfekt til snavsede eller våde ladekabler, og bortset fra en fornærmet hund, må man sige, at Ioniq 5 er rummelig og praktisk.

Komfortabel, men ikke kvik
Ioniq 5 kommer med 170, 217 eller 306 hestekræfter, hvor den så har to elmotorer, i stedet for kun at trække på baghjulene. Vi kører varianten med 217 heste og 350 Nm, og den er langt fra den fornemmelse man har fået af nye elbiler, der kan accelerere som en rumraket. Ioniq 5 runder 100 km/t på 7,4 sekunder, og det er da ikke ligefrem langsomt, men det føles heller ikke hurtigt.

Badebold på strøm - Mustang Mach E

Kræfterne passer til gengæld fint til undervognen, som er dejligt komfortabelt sat op. Byens hullede veje suges op, men undervognen er ikke så blød, at Ioniq 5 skælver i knæene, når den ser et sving. Tværtimod kan det være sjovt at provokere bagenden, for baghjulstræk og 350 Nm, som er klar øjeblikkeligt, kan godt få bagenden til at brede sig, hvis de elektriske systemer er slået fra.

Apropos de elektriske systemer, så har jeg sjældent oplevet en mere nervøs vognbaneassistent. Hyundai kalder den selv for en motorvejsassistent, men den korrigerer konstant på rattet, så den zigzagger, som en bold i et flipperspil. Jeg kan ikke holde det ud, og må slå det fra.

Vi kører Polestar 2 – er det på tide at sælge Teslaen?

En anden ting, som ikke virker helt gennemtænkt, er, at bagsædet kan skydes frem og tilbage. Det er i princippet smart, så man enten kan prioritere benplads på bagsædet eller plads i bagagerummet. Problemet er bare, at der opstår en sprække på størrelse med Grand Canyon mellem bagagerummets relativt høje bagagerumsgulv og afstanden til ryglænet. Det gør det svært rigtigt at udnytte den ekstra plads, og det er sådan et sted, hvor rigtig mange rosiner kan gemme sig i løbet af årerne.

Meget bil for pengene
Jeg har bevidst ikke nævnt bilens design, for den slags er altid subjektivt, men personligt er jeg ret vild med det. Ioniq 5 ligner et designprojekt fra 80’erne med inspiration fra Star Wars, og baglygterne ligner noget fra en Daft Punk-video. Og jeg er ikke den eneste, for i løbet af testugen, bliver jeg flere gange vinket af og stoppet af folk, som gerne vil snakke.

Brødredrab – vi kører den elektriske Q4 e-tron

Et hurtigt design, endnu hurtigere ladning, masser af plads, komfortable køreegenskaber og masser af udstyr til prisen. Ioniq 5 er svær at slå, og som det er nu, ville jeg tage den over Audi Q4 e-tron, som både er dyrere og langsommere med dårligere mulighed for at lade.