Ny Opel Astra introducerer en perlerække af trecylindrede motorer, der har så lave CO2-værdier, at Greenpeace ville klappe i lufferne. Astra får nu også digitalt display – en debut for Opel.

Vi er i Frankfurt i Taunusskovene, kun en halv time fra byens berømte højhuse, men her i bjergområdet er der masser af bjergsving. Den slags sving, som man sender køreglade biler ud på. Men vi sidder i en Opel Astra.

Den er jo kendt for at have samme personlighed som min kommode hjemme i entreen – den kan holde sokkerne uden at gøre opmærksom på sig selv, og sådan er Astra som bil. Den kan køre uden at gøre for meget opmærksom på teknikken. Astra glimrer i den hårde Golfklasse ved at være så almindelig, som muligt, så billigt som muligt. Sidste generation gjorde dette så godt, at den vandt Årets Bil.

Golfklassens geisha – Mazda 3

Det var tilbage i 2016. Nyeste aftapning, vil de harskeste kritikere mene, ligner den gamle ret meget – det ligner stadig, at den er designet efter en klat sæbeskum, der er landet på gulvet. Den nye har så fået forfinet den vindglatte dråbeform, hvilket skyldes, at vindtunnellen har fået både første og sidste ord, og det er ikke noget tyskerne overhovedet skammer sig over. Tværtimod så praler de faktisk med det. Med rette.

Formel 1-bund
Cw-værdien er den laveste nogensinde, med sine 0,26, hvor selv svingarmene under vognen, som en anden Formel 1-bil er blevet mere strømlinet, og fronten har fået et luftindtag, der kan lukke sig, så det ikke forstyrrer luftstrømmen, når vognen ikke behøver køling. Alt sammen i en jagt på så lav CO2-værdi som muligt. Full-face-shutteren, som de kalder kølerklappen, giver to gram CO2 mindre per kilometer.

Når SUV’en ikke er svaret på alt – Opel Insignia Country Tourer

Men tilbage til bjergvejene, hvor vi har adgang til en række forskellige modeller.

Vi åbner ballet ved at fyre op for en Astra diesel på 1,5 liter og 122 hk parret med en spritny ni-trins automatgearkasse. Det bliver ikke vildere i dag. For Astra har pavestolt valgt at lancere det nær usynlige facelift med en perlerække af små trecylindrede undskyldninger af sparemotorer.

Der trænger forholdsvis meget dieselhakkelyd ind og rystelser igennem til rattet, men den nitrins gearkasse gør det aldeles fremragende. Den er diskret med umærkelige skift.

De tre-fire øverste gear er overgear, for at holde omdrejningerne og dermed brændstofforbruget nede, men trækkraften er ok til vognen. Kun er motoren vel forsigtigt med at komme op i omdrejninger.

Speederen er helt død
Et tryk på speederen udløser ingen reaktion overhovedet, men efter et par sekunder stiger omdrejningsnålen. Det lyncher unægtelig det sjove i bjergsvingene, hvor udgangshastighederne følgelig bliver dræbende langsomme. Du skal huske at give gas, nærmest inden du kører ind i svinget, hvis du vil have momentet ud af svinget. Lidt ærgerligt, da den ellers har en ret så underholdende undervogn.

Ærlig familiebil – Kia Ceed SW

Som noget nyt kan Astra nemlig nu fås med en såkaldt performance-undervogn, hvor bagtøjets coumpoundakslerne er forstærket med et Watts-link. Undskyld nørderiet, men det giver i korte træk en mere stabil bagvogn.

Man mærker det ved, at vognen tager svingene uden nervøsitet eller drama, og samtidig er ret stabil ved høj fart – vi prøvede det på motorvej, hvor der jo er fri hastighed. Selv når man presser den maksimalt, og laver skøre ting som speederløft eller bremsemanøvrer midt i sving, er den næsten urimelig udramatisk. Krængningen er som en fast familievogn, og det er lykkedes at få det gode kompromis med en komfortabel affjedring, der samtidig er fast nok til sikker kurvekørsel.

Kun skuffer den elektriske servostyring, der føles ret kunstig, især i midterstillingen.

Nye sparegrise
Men motoren er som sagt ikke lavet til ræs. Så lad os dvæle lidt ved motorrummet, for der er meget nyt at beundre. Der kommer hele syv nye tre-cylindrede af slagsen:

• 1,2 benzin med 110, 130 og 145 hk, der parres med en seks-trins manuel gearkasse

• 1,4 benzin med 145 hk, som du kun kan få med CVT-milliongear og omvendt.

• 1,5 diesel med 105 hk og 122 hk. 

Hov, det var da kun seks, tænker du, men det er fordi 1,5-liter dieslen på 122 hk, kommer med to forskellige konfigurationer – en med 300 Nm der passer til den manuelle seks-trins gearkasse, og en med 285 Nm til en ny ni-trins automatgearkasse.

De nye motorer parres med nye gearkasser, en seks-trins manuel, ni-trins automatgear og en milliongearsfætter. Den manuelle føles mekanisk dejlig og kun få gange under hidsige nedgearinger på bjergene, var det lidt svært at ramme andengearet. Men vi kørte også, som det var Nürburgring.

Familien Rummelig – Skoda Fabia Combi

Milliongearet har Opel selv udviklet, og de har valgt at indlægge syv kunstige trin. Når du giver gas, holder den omdrejningerne lavt i stedet for at fare op i maksimalt omdrejningstal, som man kan opleve ved andre gearkasser af samme slags. Den var overraskende lækker og trådte hurtigt umærkeligt i baggrunden. Dejligt.

Verdensmester
Motorerne er nær verdensmestre i at brænde så lidt olie af som muligt. I de 3,5 år det har taget at udvikle sparegrisene, er ingeniørerne gået så langt, som det er nær teknologisk muligt med blandt andet at gøre den interne friktion i motoren mindre.

I benzinmotorerne har man desuden gjort alt, hvad der kan gøres elektrisk, elektrisk, som fx vandpumpen, der således kun aktiveres, når der er behov for det i stedet for altid. Det sparer energi. Og bremseforstærkeren er også elektrisk, så der ikke tager kræfter fra motoren, når man ikke bremser. Bare dette tiltag giver 1,0 gram CO2 mindre per kilometer. Det gør så, at det føles som om, man skal trykke lidt hårdere på pedalen, og der er en umådelig svag fiselyd under instrumentbordet nede fra teknikken.

Som i de gode, gamle dage – Toyota Corolla

Turboen har en elektrisk wastegate, men spoles dog op af udstødningsgas, til gengæld er hele udstødningsmanifolden blevet en del af topstykket, da kølevand er lagt omkring, så det kommer hurtigere op i driftstemperatur.

Aluminiumsmotorerne er også blevet seks kilo lettere, blandt andet ved at der er 100 skruer mindre i dem end forgængeren.

Pudsigt var det at opleve, at de tre-cylindrede benzinere faktisk larmede mere end dieselfætteren under accelerationer, men for alle oplevede vi forsinkelse på speederrespons.

Endelig digital
Dieselmaskinerne kommer frem til lave C02-værdier med en del efterbrændinger, som bedre katalysator og AdBlue, og hvad har vi.

I den gamle NEDC-norm kan man komme ned på 90 gram CO2 per kilometer med dieslen, og det er jo noget, der dur.

Faktisk har Opel formået at reducere udslippet med op til 21 procent i forhold til forgængeren, fortæller de.

Vi ryster med røven i Renault Megane RS

Noget andet der dur, er et nyt instrumenthus, der er halvt digitalt. Skærmen i midten er på otte tommer og er delt på en smart måde, så visere som fx et voltmeter er delvist digitalt. Voltmeter har vi i øvrigt ikke set i instrumenthuse i mange år, men måske giver det mening, da meget jo er afhængig af strøm derude foran.

Helt forrest har et nyt kamera fundet plads, og det er blevet bedre til at se skilte og nu også fodgængere, så du ikke bøjer deres ben, men i stedet bremser.

Hvad ny Astra version K koster, ved vi ikke, men importøren melder, at de gode CO2-værdier er ret afgiftsvenlige, så priserne skal nok blive gode. Men det siger importører jo altid.

Sikkert er det, at den nye Astra – den sidste fra GM – kommer til november. Derefter pustes der fransk fart over designet – importøren lover, at Opel fremover bliver mindre tysk Bauhaus og mere cool Berlin.

Hvis du vil have en idé om, hvad det betyder, så tag et kig på konceptet Vizor.