Med en pris på næsten 600.000 kroner, bare tre cylindre og et ubrugeligt bagsæde lyder Toyota GR Yaris som idioti på fire hjul. Alligevel ender man med at falde pladask for den lille hidsigprop. For GR Yaris er det tætteste, du kommer en rallybil med fabriksgaranti.

Man kan med god grund beskylde Toyota for at være forrykte. De har lanceret en ny udgave af Yaris med en startpris på 499.990 kroner. Det er så en Yaris med kun tre døre og et bagsæde, som får selv en Guantanamo-fange til at snakke om menneskerettigheder. Pladsen er til grin – altså lige indtil du ser bagagerummet, som rummer bare 174 liter. Problemerne med pladsen blegner dog, når du finder ud af, at GR Yaris har bare tre cylindre!

Japansk blasfemi - kan du nøjes med fire cylindre i en Supra?

Jep, GR Yaris er Toyotas bud på en rallybil til gaden – med tre cylindre. Det lyder fuldstændig galt, men lad os lige nørde motoren lidt, for der er nok at tage fat på. Motoren er nemlig verdens største trecylindrede benzinmotor, og samtidig den kraftigste. Men det er også verdens mindste og letteste 1,6-liters turbomotor. Ja, det lyder måske modstridende, men Toyotas ingeniører vurderede, at man kunne lave en let og kompakt motor med høj effekt ved at vælge tre cylindre.

Og effekt er der masser af – 261 hestekræfter ved 6.500 o/min. Momentet er på 360 Nm fra 3.000 til 4.600 o/min. Oversat til virkeligheden bag rattet, betyder det, at motoren måske er lille af statur, men for sa…..den rykker. Der er kun minimalt med turbotøven, og motoren reagerer næsten øjeblikket, når du vinker med speederfoden. Samtidig trækker den hårdt igennem hele omdrejningsfeltet, men hårdere og hårdere mod det røde felt lige over 7.000 o/min – det lugter af racerbil!

Gamle finske mænd
Den lyder også af racerbil. Men mest fordi Toyota har valgt at forstærke motorlyden i kabinen elektrisk, og helt ærligt så er det ikke lyden, som får dig til at falde pladask for GR Yaris. Det er køreegenskaberne der stjæler dit hjerte. Og for det kan du takke en 56-årig fåmælt finne. Han hedder Tommi Mäkinen, og ved du bare det mindste om rally, kender du hans navn – han har såmænd vundet fire verdensmesterskaber. Han har for øvrigt allerede en Mitsubishi Lancer Evo opkaldt efter sig, men mere om den senere.

Æd grus! Vi spanker Volkswagen T-Roc R

GR Yaris er udviklet af Mäkinen og hans rallyteam, og firehjulstræk og lav vægt var centrale i jagten på den perfekte køremaskine. Derfor er GR eneste Yaris med tre døre, og taglinjen er 15 millimeter lavere end hjemmehjælper-versionen. Taget er lavet i kulfiberforstærket plastik, som er 3,5 kilo lettere, og det er vigtigt, fordi det er med til at sænke bilens tyngdepunkt. Motoren er samtidig rykket 21 millimeter længere ind mod kabinen for vægtfordelingen. Bilen er tilmed seks centimeter bredere, hvilket tydeligt afsløres af de brede skærme.

Motorhjelm og døre er i aluminium, og selv bagkofangeren er i et tyndere plastmateriale. I alt vejer bilen inklusive firehjulstræk 1.280 kilo, og GR deler faktisk kun forlygter, sidespejl, baglygter og hajantennen med den almindelige Yaris.

Den franske hidsigprop – Renault 5 Turbo 2

Men det er ikke nok at gøre bilen let, den skal også være stærk. Så der er 4.175 svejsepunkter i bilen – eller 259 mere end i den almindelige Yaris. Der hvor bilen ikke er svejset, er den limet, og i alt er der limet 35,4 meter i bilen, eller 14,6 meter mere end i den almindelige Yaris. Det er ret nørdet.

Ned i gruset
Det mest fantastiske ved GR Yaris er uden tvivl dens firehjulstræk. Det er intelligent, og som på en rigtig rallybil kan du variere trækket til for- og baghjul. I Normal sendes 60 procent til forhjulene, i Track får for- og baghjul lige meget moment, mens Sport sender 70 procent til baghjulene, og så kan du for alvor have det sjovt.

Hvis djævlen var familiefar – BMW X3 M

GR Yaris har et alvorligt bid i asfalten, og den er ikke sådan til at ryste på tør asfalt, men heldigvis har Mäkinen og hans team udstyret bilen med en gammeldags mekanisk håndbremse, som ikke er mere gammeldags, end at den frakobler baghjulstrækket, når du trækker den. På den måde kan du nemt ligne en rallystjerne på en forladt p-plads. Heldigvis kan GR Yaris også bremse, når du bliver overmodig – bremserne er lige så store som på GR Supra.

Vi fandt et forladt område med nogle grusveje, og mens det er svært at mærke forskellen mellem Track og Sport på tør asfalt, bliver den tydelig i grus. I Sport er GR Yaris langt mere legesyg og nem at få til at smide bagenden ud, mens den er mere neutral i Track, hvor den har et imponerende bid selv i gruset.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Køreegenskaberne er ekstra skarpe, fordi testbilen er udstyret med den såkaldte Circuit-pakke til 76.000 kroner. Den indeholder 18-tommer smedede BBS-fælge med klistrede Michelin Pilot 4S-dæk, en hårdere undervogn, et forstærket skjold til undersiden af motoren, og så et Torsen-differentiale til både for- og bagaksel, så hver eneste hestekræft bliver sendt i jorden.

Thaiboxer-tæv
På hårdt underlag er GR Yaris næsten lige så sjov, til trods for at den suger sig til asfalten som en igle. Styretøjet er præcist og direkte, og selv om den manuelle gearkasse er en smule knoklet, er den stram og placeret fem centimeter højere, så hånden falder lige ned over, når du slipper rattet. Og så må jeg bare indføre – det er virkelig en oplevelse at runde 100 km/t på 5,5 sekunder, når du selv skal stå for gearskiftet. Så kan Tesla’erne og DSG-gearkasserne godt gå hjem, for din hjerne er så meget mere på arbejde, når det er dig, der skal styre alt. Det er fedt, og er du ikke på bolden, kan du kikse et gearskifte.

Når du så rammer den rigtigt, har du det som en thaiboxer på 45 kilo, der netop har besejret en sværvægtsbokser af en Mercedes AMG på en bugtet vej. GR Yaris slår hårdere, end man skulle tro, og den er hurtigere og sjovere end man forventer af en hjemmehjælper-bil med store fælge. 

Lige over grænsen – Ford Mustang Bullitt

Kun få ting ærgrer mig. Du sidder for højt i GR Yaris, som en bedstemor, der skal helt op foran rattet for at kunne se ud. Samtidig har Toyota brugt de elendige ryglæns-justeringer, som går i hak, i stedet for en drejeknap som har flere indstillinger. Det lyder som en bagatel, men det er svært at sidde rigtig godt i GR Yaris, og det er en skam, for det er vigtigt, når du har hænderne fulde. Apropos hænderne kan jeg også ærgrer mig over, at Toyota ikke har valgt en gearknop, som føles mere lækker end den, der sad i min fars Toyota Yaris i 2005. 

De få hår i suppen ændrer ikke på et samlet billede af en lille legende. Faktisk minder GR Yaris mig om de år, hvor jeg havde plakater af Jens Mulvad og Henrik Lundgaard på væggene af mit drengeværelse. De kørte begge afsindigt hurtigt i biler som Celica GT-Four og Corolla WRC. Det var i de glade 90’ere, hvor rally stadig var stort, og hvor både Toyota og førnævnte Mitsubishi lavede nogle rå gadebiler, baseret på rallybilerne. GR Yaris er efter samme bolledej, og jeg takker og bukker for, at Toyota er forrykte i en tid, hvor ingen andre tør være det. For GR Yaris er alle pengene værd – hvor finder du ellers en firehjulstrukken rallybombe med fabriksgaranti, der kan køre fra alt andet på en bugtet grusvej?