Seat har netop lanceret en bil, der går stik imod det vi ellers ser fra det spanske mærke. Navnet er Ateca og der er tale om en SUV i mellemklassen, baseret på platformen fra dens kusine VW Tiguan. Vi kigger nærmere på Ateca TSI med automatgear.
Seat er normalt kendt for deres flotte og meget sportsligt kørende personbiler. Med Ateca hopper man med på vognen og introducerer en bil i den yderst populære klasse for mellemstore SUV’er.
Ateca er egentlig en VW Tiguan, men den er en smule kortere og har en svagt ændret opsætning af undervognen.
Ateca fås med et væld af motorer. Volumenmodellen er i skrivende stund denne 1,4 liters TSI med 150 hk, forhjulstræk og manuelt gearskifte. Vi tester modellen med dobbeltkoblings automatgear, da vores erfaring fra tidligere modeller fra VW koncernen siger, at det er en godt valg. Og det er det også denne gang. Motor og gearkasse harmonerer glimrende sammen og de 150 hk føles i mange tilfælde som om der var op mod 180 af slagsen.
Indvendigt har designet og materialerne lige fået et nøk opad i forhold til det vi normalt ser fra SEAT. Materialerne er lækre og designet et fint kompromis mellem sport og klassisk. Komforten er glimrende og bag rattet føler du dig på ingen måde hensat til en gyngende SUV – tværtimod. Det spiller bare.
Rent udstyrsmæssigt har du mange muligheder til den nye Ateca. Detaljer som vi normalt kun ser i langt dyrere biler, har også fundet vej til Ateca – bl.a. velkomstlys, hvor en stor cirkel af lys projekteres ned på asfalten og viser silhuetten af en Ateca. Derudover er udstyrsniveauet indenfor sikkerheden også på et virkelig højt plan, hvor bl.a. kø-assistent, blind vinkel sporing, adaptiv fartpilot og front assist er mulige løsninger. Ja jeg fristes helt til at sige, at hvis det findes på VW koncernens liste over sikkerhedsudstyr, så kan det fås til Ateca.
Prismæssigt står Ateca ualmindelig godt i forhold til konkurrenterne – ja, selvfølgelig også de interne konkurrenter. En Ateca med største udstyrspakke, 150 hk TSI motor og automatgear koster 400.000,-. Vælger du en tilsvarende VW Tiguan, så er prisen 63.000,- højere.
Ateca har netop taget 3. pladsen ved kåringen af Årets Bil i Danmark 2017. En plads der er fuldt fortjent. For med Ateca får du ikke bare en smuk bil – du får også en velkørende og veludstyret bil i meget høj kvalitet, der samtidig er til at betale. Det er faktisk slet ikke så dumt det her.
Specifikationer
Motortype | R4/16v |
Slagvolumen | 1.395 |
Antal HK | 150 |
Drejningsmoment (Nm) | 250 |
Drivende hjul | Forhjulstræk |
Antal gear | 7A |
Acc 0 til 100 km/t (sek.) | 8,6 |
Acc 0 til 100 km/t (sek.), målt | - |
CO2-emission (g/km) | 126 |
Bagagerumskapacitet (l) | - |
Drejningsmoment målt ved omdrejninger | 1.500 |
Forbrug (km/l), målt | 16,0 |
Forbrug EU-mix (km/l) | 18,5 |
HK målt ved Omdr. | - |
Tankkapacitet (l) | 50 |
Tophastighed (km/t) | 198 |