Den er smart, rummelig og ganske grøn. Yaris Cross er Toyotas bud på en ny storsælger med høj indstigning, men pas på ømme albuer og høje priser.

Toyota ligger for en gangs skyld ikke fingrene imellem. Her er ikke noget reklamepjat med, at den nye Yaris Cross skal tage storbyens ungdom med storm. I stedet sigter den direkte efter Danmarks grå guld. Ja, Toyota siger det faktisk ligeud; Yaris Cross henvender sig til den store målgruppe af modne danskere over 60 år. Det er bedsteforældrene, som er blevet lidt stivryggede, og som vil sætte pris på den høje indstigning, automatgearet, og hybridmotoren, som kan pudse den grønne glorie overfor næsvise børnebørn med en boblende Greta Thunberg i maven.

Hurra – Toyota Yaris er blevet sporty

For selvom Cross er bygget på samme platform som den almindelige Yaris, så har den 2,5 centimeter ekstra frihøjde, eller lige nok til, at du sætter dig ind i stedet for ned i bilen. SUV-silhuetten betyder samtidig, at designerne har kunnet skjule, at Cross er ni centimeter højere, og det gør underværker på bagsædet, hvor selv gennemsnitsdanskere kan sidde opret uden at skulle dukke hovedet. Akselafstanden er dog ikke bedre, så benplads er der ikke meget af, og reelt passer bagsæderne bedst til en fransk puddel eller børnebørn.

En appelsin i VW's turban - Volkswagen T-Cross

Cross er overordnet set 24 centimeter længere, og det kommer blandt andet bagagerummet til gode. Det er vokset 111 liter i forhold til den almindelige Yaris, og rummer her 397 liter. Det er ganske respektabelt, og slår således en Volkswagen Golf. Toyota har tilmed lavet en hattehylde, som kan foldes sammen som et popup-telt, når den ikke er i brug.

Ømme albuer og meget udstyr
Det kommer næppe som en overraskelse, men kabinen ligner til forveksling den i Yaris, men i de dyrere varianter får du et digitalt instrumentbord på syv tommer, og en ni tommer stor trykfølsom skærm. I basisversionen Essential, som starter ved 224.990 kroner, er der slet ingen radio. Til gengæld får du LED kørelys, klimaanlæg og adaptiv fartpilot. Opgraderer du til Active, som starter ved 244.990 kroner, får du læderrat med varme, nøglefri adgang, LED-lygter, regnsensor og bakkamera. Smider du ekstra 17.000 kroner, får du Technology-pakken, som indeholder headup-display, trådløs opladning af telefonen og trådløs Apple Carplay, og elektrisk bagklap, som kan betjenes med foden.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

Vi kører Adventure, hvor du blandt andet får to zoners klima, elektrisk justerbar lændestøtte og del-kunstlæder interiører. Det er måske netop læderet, som er med til at løfte indtrykket, for i den almindelige Yaris kan kabinen godt føles meget plastikagtigt med hårde og og glatte overflader. Helt så slemt er det ikke her, men dørsiderne, inklusive armlæn er dog som sten. Det er irriterende, for det er lige før, man ender med en blå albue, og der findes ingen andre steder at støtte venstre albue.

Outdoor-butikken
Til forskel fra konkurrenterne som Peugeot 2008, Renault Captur og Volkswagen T-Cross, så kan Yaris Cross, som en anden friluftsentusiast faktisk fås med firehjulstræk. Du skal dog ikke forvente dig en skrumpet Land Cruiser. Selv Toyota lader til at være i tvivl om, hvad den faktisk kan, for videoerne man havde valgt til præsentationen, viste en snevåd bakke med brosten – ikke ligefrem Sahara. Firehjulstrækket, eller trækket på bagakslen, som det faktisk er, består af en lille elmotor med bare 5,3 hestekræfter, og dog 52 Nm. Til sammenligning har den anden elmotor, som er bygget sammen med gearkassen, og altid er standard på danske biler, 80 heste og 141 Nm. Vi prøver både den forhjulstrukne og den ’firehjulstrukne’ version, og den virker faktisk en smule mere komfortabel. Den ekstra elmotor gør nemlig, at den trecylindrede 1,5-liters benzinmotor kan tage det mere med ro, og det dæmper motorstøjen en smule.

Peugeot e-2008 er stille og rummelig - og lidt slatten

Det specielle CVT-gear, som er godt for forbruget, men som også kan være skyld i støj og høje omdrejninger, virker bedre end nogensinde før, og er ikke nær så tilbøjeligt til at jage motoren op i registret. Det dæmper støjniveauet, og så snart du er færdig med at accelererer, falder der ro over drivlinjen. I løbet af testdagen kunne vi for øvrigt ikke presse forbruget under 21,2 km/l, selv med tung højre fod.

Det kan man dog ikke sige om den generelle støjreduktion. Vej- og dækstøj er indtrængende i kabinen, i en grad hvor det til sidst bliver trættende.

Hårdt liv
Generelt er køreegenskaberne hæderlige uden at være specielt inspirerende, og affjedringskomforten er til den faste side. Den firehjulstrukne variant har et andet, og mere avanceret affjedringsophæng, som gør den en smule mere komfortabel. Men her møder du så Yaris Cross’ helt store problem.

Tak for kaffe – Mokka er Opel, som du aldrig har set det før

Startprisen matcher konkurrenterne, og Toyota leverer en skarp privatleasingpris til 2.995 kroner per måned med 7.495 kroner i førstegangsydelse. Men vil du have firehjulstræk, skal du op i en Style med en frapris på 279.990 kroner, OG så koster firehjulstrækket 35.000 kroner ekstra. Så er du altså oppe på 315.000 kroner, og til samme pris kan du så få en Ford Kuga Plugin Titanium Hybrid med 225 hestekræfter og mere plads, hvor du dog må undvære firehjulstrækket. 

Forførende og familievenlig Ford Kuga Plug-In Hybrid

Og det er vel nok Yaris Cross største problem, for Toyotas priser får guldet til at falme for den ellers både praktiske og økonomiske bil. Konkurrencen er sindssygt hård i crossover-klasserne, og flere konkurrenter leverer mere for mindre.