Årets varebil blev Renault Kangoo, en lille praktisk, personvognsagtig bil med kasse og i samme stil er VW Caddy Cargo, der også var med i opløbet og kom på podiet. Vi havde fornøjelsen af at teste den praktiske folkevogn i vinters og derfor bliver du nu forkælet med den anmeldelse.

Postmand Per-bilen Caddy med efternavnet Cargo, er basalt set en Golf med kasse, bygget på samme platform, nemlig MQD.

VW Multivan i nyt format

Caddy Cargo er dog forskellig fra personvognen i kabinematerialer og udformning, men ellers kan man få digitalt instrumenthus, stor 10,0 tommer trykfølsom skærm og et hav af komfortekstraudstyr, assistentsystemer og sikkerhedsudstyr, præcis som i personvognen Golf.

Renault Kangoo bliver sejere - og udrydder Dacia Dokker

Der er forskellige grader af tech, hvor nederste trin er en lille 6,5 tommer skærm med knapper, mens versionen vi sidder i, er lige under topmodellen, og her har skærmen på 8,25 tommer også et par knapper og det er at foretrække. Knapper er nemlig en god ting, for det kan let bruges med arbejdshandsker på. Det kan en skærm som regel også, men den bliver hurtigt fedtet til og det er hamrende besværligt at ramme rigtigt – med eller uden handsker.

 

Ikke noget wellnesscenter

Testbilen var uden adaptiv fartpilot og vejbaneassistent, men det og meget andet teknisk forkælelse kan som sagt købes som ekstraudstyr. Faktisk er ekstraudstyrslisten alenlang, så man kan få samlet den Caddy, der lige passer til behovet. Kabinens design minder dog chaufføren om, at han er på timeseddel i kedeldragt, snarere end på et kurophold i et wellnesscenter, men sådan skal det jo være – praktisk, frem for alt.

Her er masser af rum til kaffebægre, askebægre, tomme øldåser, tommestok, søm og skruetrækkere. Testbilen har mellemeste udstyrsniveau, Comfortline, hvor der er armlæn, men det er lidt i vejen for det i øvrigt letgående manuelle sekstrins gearskifte. Den fås også i Startline og Highline, hvor sidstnævnte i øvrigt har adaptiv fartpilot og vejbaneassistent som standard.
 

Hvad koster den nye caddy?

Caddy fås med en 1,5 liters benzin med 114 hk eller en 2,0 diesel med 75, 102 eller 122 hk koblet med sekstrins manuel eller syvtrins DSG. Vi testede en Comfortline med midtermotoren på 102 hestekræfter og den manuelle pind til 202.829 kroner eller 171.019 kroner uden moms. Billigste version er Startline og mindste diesel til 178.031 kroner (149.560 kroner uden moms) og billigste benziner fås for 184.995 kroner (156.162 uden moms).

Håndværkeren vil sætte pris på, at dieselmotoren er særdeles lystig og trækvillig. Kører du med tomt læs, render førstegearet så hurtigt ud, at det føles unødvendigt. Man får uvilkårligt lyst til at starte i andet gear. Det gør så, at fra den tid det tager at slippe koblingen, til den er helt sluppet, er du allerede på 50 km/timen og er altså svuppet afsted fra lyskrydset hurtigere end de fleste, også de ellers trækstærke elbiler. Eller også går vognen blot i stå med et pinligt, højt klonk, og dem bagved dytter.

VW Caddy California – camper med store kompromisser

Så nej, den er altså ikke bygget til, at man kan starte i andet gear, og man må derfor leve med et ret hurtigt gearskifte fra første til andet gear.

 

Store kasser

Kasserummet er fint stort, og testmodellen havde sidedør i højre side, samt franske døre bagi, hvor den venstre er bredere end den højre, hvilket er standard for dieselversioner, mens benzinversioner er tredørs, altså uden skydedør. Varerummet kan rumme to europaller i bredde og længde, mens højden på 127 cm svarer til næsten ni stablede.

Suzuki skyder genvej i emissionsjungle – nu kan du få den charmerende Jimny som varebil

Den fås i to størrelser, hvor den store Maxi har 3,7 kubikmeter varerum, mod standard 3,1 kubikmeter. Skydedøren i maxi er også bredere, akkurat nok til at der kan kiles en europalle ind med truck.

Standardgulvet er dog bølget, så det er umuligt at trække fx små tunge pakker tværs hen over. Gummibund koster 1797 kroner. Et trægulv kan tilkøbes for 4469 kroner og en skydedør i venstre side koster 5633 kroner. Priser er inkl. moms. Både trægulv og skydedør ville lette gevaldigt på at håndtere varer i det fjerneste hjørne.

Vi boksede med 50 stk. af sådan nogle varer, 12 kilo pr. stk. altså 600 kilo i alt. Det er tæt på de maksimale 643 kilo, vognen kan klare. I parentes bemærket kan den bære 100 kilo på taget.

Læsset gjorde en overraskende lille forskel i køreegenskaberne. Jovist, lysten til at starte i andet gear forsvandt, og det lave førstegear, var bedre afstemt. Vognen skyder stadigt friskt frem, men løber ikke så hurtigt ud. Vejbumb føltes stadig overraskende hårde mod bagenden, noget man skulle tro ville føles blødere i forhold til en tom kasse, men det var så ikke tilfældet.
 

Hvad må en VW Caddy trække?

Varerummet er godt belyst og der er masser af surringsmuligheder både i sider og gulv, men står bilen i længere tid og skal aflæsses i buldermørke, som fx vores 50 pakker presset savsmuldsbrænde, så bliver man irriteret over at lyset i lastrummet slukker automatisk. Det kan dog let tændes igen ved at lade en dør til kabinen stå åben, men hvorfor ikke bygge en tænd-knap ind i fx fjernbetjeningen eller lastrummet? Eller bare lade det være tændt længere tid?

Ford vinder prisen som Årets internationale varebil OG pickup

Hvis du i øvrigt har brug for at laste mere, så kan VW Caddy Cargo trække 1500 kilo på krogen, og det er jo pænt meget for en lille bil.
 

Vindglat og stille
Når du har læsset af og arbejdsdagen er forbi, så er det om at komme hjem hurtigt, og her oplever du en af de bedste forbedringer ved Caddy – den er noget mere støjsvag end forgængeren. Måske skyldes det, at den er blevet mere vindglat, for designet er noget mere blødt og buet end forgængeren og fronten har så lidt grill, at man skulle tro, det var en elbil. Bevares den er ikke så lydløs som en Arteon, for du er sådan set aldrig i tvivl om, at det er en dieselmaskine ude foran.

Alt i alt føles Caddy Cargo’en solid og gedigen, som man forventer af VW og det er ret svært at finde noget at pege fingre ad. Den gør arbejdet præcist og godt, ligesom en håndværker burde gøre. Caddy kunne jo sagtens have vundet årets varebil, men blev overhalet af nye ting som elektriske vans og en Renault, som mønstrede en afgørende frisk tænkt og smart opfindelse. Det kan du læse om her.

 

Elbilerne stormede frem, men lille diesel løb med sejren som Årets Varebil 2022