Volkswagen har begået en crossover, der skal lægge arm med den populære Nissan Qashqai. Den er velfungerende og stærkt prissat, men er den i virkeligheden bare et hysterisk modelune?

Det er ikke tit, Volkswagen lægger sig i slipstrømmen af Nissan, men når det gælder tilfældet Qashqai – Danmarks tredje mest solgte bil – så er det bare om at følge med. Og med modellen T-Roc har Volkswagen da også mere eller mindre skabt en tysk version af Qashqai, selvfølgelig med alle de dyder, man forventer af en tysk bil. Eller næsten, for interiørkvaliteten i en Volkswagen T-Roc er altså ikke noget at prale af. Plastikken på dørsiderne er hård, som sad du i en Passat fra 90’erne, og den bløde og gummi-agtige beklædning, man normalt finder på toppen af instrumentbordet i en Volkswagen, er erstattet af noget stenhårdt plastik. Nogle købere er ligeglade med den slags, men når nu selv Polo leveres med mere lækre materialer i kabinen, så er det bare ikke godt nok, T-Roc.

Læs testen af den faceliftede Nissan Qashqai

Heldigvis er der andre steder, hvor T-Roc gør det bedre. Køreegenskaberne er langt mere komfortable end den japanske konkurrent. I sving er der en del krængning, som minder om oplevelsen i en rigtig SUV med et højt tyngdepunkt, og det er et udtryk for, at affjedringen er relativt blødt sat op. Hverken vejbump eller huller kan ryste undervognen, og sammen med en fin lyddæmpning er det nemt at køre langt i T-Roc. Til at hjælpe på motorvejen har T-Roc en meget velfungerende adaptiv fartpilot, der kan se biler i andre baner. Systemet er fremragende, fordi T-Roc ikke overhaler biler i midterbanen indenom, men i stedet holder sig bag midterbane-campisterne. Til gengæld er vognbaneassistenten noget genstridig. Selvom man selvfølgelig skal bruge blinklys ved vognbaneskift på motorvejen, så er det lige før, systemet slet ikke lader dig skifte bane, hvis du glemmer blinket. I rattet møder du en hård modstand, og det er som om netop dette system er særligt dumstædigt, og bliver ved med at holde på sin ret. Det giver en underlig oplevelse i rattet, som kan være unødigt tungt.

Rummelig
Sammenlignet med Nissan Qashqai virker T-Roc faktisk mere rummelig på bagsædet. Benpladsen er ikke imponerende, men der er fin plads i loftshøjde til selv personer på 185 cm. Samtidig er vinduerne store, og det ekstra lys gør, at bagsædet føles større end Qashqai, hvor man føler sig gemt væk i en hule. Også i forhold til bagagerummet vinder T-Roc. Qashqai sluger 430 liter, mens T-Roc rummer 445 liter, som er ret fornuftig for denne størrelse bil.

Vi kører den nye Hyundai Kona

Testbilen er udstyret med modelprogrammets mindste motor en én-liters trecylindret turbomotor med 115 hk og 200 Nm. 0 til 100 km/t kræver over 10 sekunder, og det kan ikke ligefrem kaldes hurtigt. Motoren er ikke specielt inspirerende, men takket være en langbenet 6-trins gearkasse, strækkes de 115 hk langt, så man ikke bliver træt på motorvejen af en hurtigt-roterende motor. Til gengæld kan man overmande motoren med de lange gear, når man eksempelvis har sat farten ned for fodgængere og triller i 2. gear, for så at sætte farten op igen. Helt nede i gå-tempo har motoren ikke nok moment til at trække rent i gearet, så den går ud og start/stop-systemet må komme til undsætning.

Modelune
Om du skal vælge Qashqai eller T-Roc kræver en egentlig duel, men hvis man blot kigger på priserne, så forlanger Nissan 234.990 kr. for en Qashqai Visia med 115-benzinheste. Det må Volkswagen have skelet godt og grundigt til, for en T-Roc City starter ved 239.990 kr. med 115-benzinheste. Her får du til gengæld adaptiv fartpilot med, som Qashqai slet ikke fås med. MEN måske er det slet ikke en crossover, du skal overveje, men i stedet noget så kedeligt som en Golf.

Det eneste logiske argument jeg kan se for at vælge T-Roc over en Golf er, hvis du har svært ved at komme ind eller ud af den lavere bil. Resten handler udelukkende om udseendet, og her begynder hele crossover-hysteriet snart at minde om H.C. Andersens Kejserens nye klæder. Dør om dør, er fordelene ved T-Roc svære at se over for Golf, som traditionelt har været en model, som hele Danmark kunne stille sig tilfreds med. Ja, okay bagagerummet er mindre, men til gengæld får du en mere velkørende bil, som er mere dynamisk med sit lavere tyngdepunkt. Du må ganske vidst afgive den adaptive fartpilot i Golf, til gengæld får du en en større og bedre 125-hestes motor. Så hvis du ikke gider at være ligesom naboen, så gør ligesom, man altid har gjort – køb en Golf.