Pluginversionen af Toyotas RAV4 er modelprogrammets bedste valg, når det kommer til køreglæde og grøn samvittighed. Men ender det større batteri og ekstra teknik som en møllesten om halsen, når bilen er brugt. Vi tester en brugt RAV4 Plug-in Hybrid, men har svært ved at finde fejl.

Toyota har ikke efterladt os meget at skyde på de sidste par gange, vi har lavet brugttest af hverken Corolla Hybrid eller Camry Hybrid. Men måske er der mere at finde, for denne gang har vi fingrene i plugin-varianten af RAV4. Ifølge Murphys lov må mere teknik jo give flere problemer, eller hvad? Det skal vi undersøge her, og til formålet har vi lånt en Toyota RAV4 PHEV fra 2021, som har kørt 92.118 kilometer. Den er til salg hos Krogsgaard Biler på Nørrebro i København for 384.900 kroner.

Toyota Corolla Hybrid - bedst som brugt

En kort testtur foregår helt uden at benzinmotoren starter. RAV4 PHEV har nemlig et ganske stort batteri på 18,1 kWh, som selv under vinterforhold giver en reel rækkevidde. Officielt er rækkevidden 75 kilometer, og det gør altså, at bilen har mere elektrisk overskud sammenlignet med andre pluginer. Det gælder også på effektsiden. Du får 306 hestekræfter i alt, og det gør RAV4 PHEV til Toyotas næsthurtigste model nogensinde, da den blev lanceret. De første 100 km/t kan ekspederes på seks sekunder, selvom RAV4 PHEV opleves mere som en komfortabel SUV med masser af kraftoverskud. Kabinen er rummelig og i fin samlekvalitet på Toyotas egen måde, og trods de knap 100.000 kilometer på denne bil, kan man ikke spore det i kabinen, der føles så stram, som var den ny.

Pas på varmen

Når du kører en tur i et potentielt køb, så tjek om varmen virker. Man har nemlig set på nogle få biler, at rør til klimaanlægget kan blive utætte, så kølemidlet løber ud. Det er ikke noget, som bilen fortæller dig, og det vil typisk opleves som om, der bare ikke er ret meget varme. De øvrige problemer i kabinen er i småtingsafdelingen, men flere klager over, at den induktive lader til mobiltelefoner kan rasle. Hos Toyota findes der en simpel løsning. Det samme gælder for ladedækslet, hvor en split i hængslet kan arbejde sig ud, og så begynder dækslet at hænge. Heldigvis har Toyota en ny type hængsel, som kan monteres, hvis det er nødvendigt. Det samme gælder med vinduesviskeren, som på de første årgange havde en irriterende tendens til ikke at trykke hårdt nok lige i chaufførens synsfelt, fordi fjederen ikke var stærk nok. Nu har Toyota lavet en ny type viskerarm, som bliver skiftet uden beregning, hvis du oplever problemet.

Brugttest af Toyota Camry - luksus til gamle mænd

Nogle kunder brokker sig over, at den relativt tunge og kraftige bil kan være hård ved dæk, og samtidig kan bremserne ruste, fordi de ikke bliver motioneret, så tjek begge dele.

Tesla Model Y - solid som brugtkøb

Det automatiske fjernlys irriterer flere ejere og deres medtrafikanter, og det er til gengæld lidt svært at gøre noget ved, når systemet blænder op for tidligt. Flere kunder fortæller, at de simpelthen ikke bruger det. Blandt irriterende problemer tæller også den app, der skulle kunne styre mange funktioner i bilen, men flere beretter om, at app’en mere end ofte skal genstartes, fordi den fryser, eller at man simpelthen ikke kan logge på.

Genial garanti

Flere kunder øffer om et kort serviceinterval på kun 15.000 kilometer eller et år, som gør det relativt dyrt at servicere bilen. Men det er der en god forklaring på. Toyota Relax hedder det, og det er en udvidet garantiordning, der gælder, indtil bilen er 10 år eller har kørt 185.000 kilometer. Det er absolut branchens bedste garanti, og den kan tilmed genetableres, hvis bilen bare bliver serviceret hos et autoriseret værksted, også selvom den har været serviceret uautoriseret i en periode. På hybridkomponenterne er der allerede en udvidet fem års/100.000 kilometers garanti, men når du kommer ud over, så dækker Toyota Relax ikke problemer med selve batteriet, men kun delene omkring. I stedet skal du sikre dig, at bilen har fået udført det årlige Hybrid Helbredscheck, så forlænges dækningen på batteriet i op til 10 år og med ubegrænset kilometer.

Koreansk lynlader – brugttest af Hyundai Ioniq 5

Uden alvorlige generelle fejl og en overlegen garanti, er RAV4 PHEV tæt på at være et idiotsikkert valg. Det eneste, du selv bør gøre, er at dobbelttjekke om bilen har været serviceret hos et autoriseret værksted, så der allerede er taget hånd om de få drillende elementer. Derfra kan det næsten ikke gå galt.