Honda Civic lever et stille liv i Danmark, men modellen er bundsolid, rummelig og byder på masser af køreglæde, hvis du er villig til at prøve en outsider.

Honda Civic er en sjælden fugl på den danske villaveje. Det er som om de køberne, foretrækker deres Golf, Octavia og Corolla. Men det er egentlig en skam, for Civic er et anderledes kvalitetsprodukt, som byder på langt mere involverende køreegenskaber. I dag skal vi undersøge, hvor solid den japanske mellemklassemodel er, når den er brugt. Til det har vi lånt en Honda Civic 1,6 i-DTEC Executive hos P. Christensen i Albertslund. Den er fra 2018, men har ikke kørt noget endnu og koster 262.500 kroner.

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Honda introducerede den nye Civic i Danmark i starten af 2017, hvor den allerede på det tidspunkt blev rost for de gode køreegenskaber. Modellen var nyudviklet, og da man havde brugt mere højstyrkestål, blev egenvægten både lavere, og chassiset over 50 procent mere vridningsstabilt. Sammen med en ny multilink-bagaksel resulterer det selv i dag i en af de bedstkørende modeller i sin klasse. Ved lanceringen kunne man vælge mellem to motorer, som begge var turboladet. Den 1,5-liters motor med 182 hestekræfter er en perle med masser af saft og kraft, som klæder Civic, og gør den næsten til en semi-GTI. Taler vi om pålidelighed, så har Honda dog set sig nødsaget til at udvide garantien på motoren i USA og Canada. Flere ejere har oplevet, at benzin har blandet sig med motorolie, som dermed ødelægger oliens smøreevne og en potentiel katastrofe til følge. Det er dog ikke et udbredt problem i Europa, og Honda Danmarks pressechef, Thomas Larsen, forklarer, at man kun så problemerne opstå i ekstremt kolde egne.

Pas på tandremmen
Den anden motor er en nyudviklet 3-cylindret turbomotor på 1 liter. Den yder 129 hestekræfter, så den er ikke så sløv, som man måske kunne frygte. Til gengæld er motoren designet sådan, at tandremmen kører i et oliebad, og det kan i sjældne tilfælde få tandremmen til at smuldre. Bilen beregner selv udskiftningsintervallet af tandrem, normalt omkring 100.000 kilometer, men vi har været i kontakt med en dansk ejer, som fik skiftet motor på Hondas regning efter 33.000 kilometer. Problemet var, at fnuller fra tandremmen blokerede oliesien, så motoren ikke fik tilstrækkelig smøring. Pressechef Thomas Larsen forklarer, at man er bekendt med motorhavariet, men mener ikke, at man behøver at frygte problemer med en ødelagt tandrem, selv på en brugt bil.

Brugttest af Peugeot 3008 - en fransk vinder?

Det er korrekt, at der har været tilfælde af motorhavari på 1,0 motoren på grund af remhjulet, der trækker tandremmen. Vi anser det dog ikke som et decideret problem på modellen, da antallet af disse tilfælde kan tælles på én hånd.

I 2018 lancerede Honda Civic med en 1,6-liters diesel med 120 hestekræfter. Det er ikke verdens hurtigste bil, men den er til gengæld økonomisk, og det lader også til, at den er solid. Fordi det var en af de første dieselmotorer til at blive kategoriseret som Euro 6d temp uden brug af additiver som AdBlue, skal motoren til gengæld have skiftet olie ofte – efter bare 10.000 kilometer.

En ven af familien - brugttest af Nissan X-Trail

Generelt er der meget få fejl på 10. generation af Civic, men blandt ejerne hører vi, at der på de første modeller af generationen var en fejl ved p-sensorerne. Det er ikke decideret p-sensorerne, der er problemet, men derimod kølegrillens materiale som sensorerne sidder i. Denne fejl burde være udbedret nu af Honda, så du ikke behøver at spekulere på det. Flere har fortalt, at der kan opstå en irriterende lyd fra aircon-systemet og problemer med kondensoren. Honda fortæller dog, at det er noget, som burde være udbedret nu. I forhold til AC-kondensoren, så var der et issue på de første biler, hvor den desværre alt for tidligt er blevet utæt. Problemet er blevet løst med en ny forbedret kondensor, som også er kommet i de nyere generationer fra fabrik.

Mange ejere har oplevet, at bilens egen udregning af service kan virke ’forvirret’, så service-indkaldelsen kommer for tidligt. Her forklarer Thomas Larsen, at bilerne indkalder til service i god tid.

Alle vores biler indkalder rettidigt til service, det, som kunderne måske kan blive forvirret over, er, bilen lyser for service 29 dage før, den skal til service, som en påmindelse til kunden om at service nærmer sig. Man kan nemt tjekke i bilens kørecomputer, hvor mange dage der er til service, da bilen selv udregner det ud fra kørselsmønsteret.

Den sidste tysker - brugttest af Opel Insignia

Samlet set er Civic altså præcis så solid, som rygtet lyder, og der er altså ingen grund til, at du skulle undgå den japanske mellemklasse-model, næste gang du er på brugtbil-jagt efter en køreglad familiebil.