Toyota Corolla var ikke biljournalisternes favorit, da den var ny, men selvom den ikke er helt så lækker eller spændende som konkurrenterne, er den et fremragende køb som brugt. Teknikken er bundsolid, og Toyota leverer markedets bedste garanti.

Verdens mest solgte bil er egentlig lidt kedelig. Det er den udbredt opfattelse af Toyota Corolla blandt motorjournalister, og det bliver ikke bedre af, at du i dag ikke kan slippe for CVT-gearet. Det får en motorjournalist til at slå korsets tegn – fordi vi altid kører testbiler, som var de stjålet. CVT-gearet mangler de traditionelle gearskift, og derfor får man masser af omdrejninger.

Brugttest af Polestar 2 - digital køreglæde

Bilen du ser her, er dog ikke stjålet – den er til salg hos Krogsgaard-Jensen Automobiler i Farum for 199.900 kroner. Det er en Corolla Touring Sports fra 2019, og for en gangs skyld har vi kunne lave en brugttest med en bil, som faktisk har kørt nogle kilometer – 144.000 kilometer i alt har denne bil kørt. Og det er interessant, for der er intet visuelt, der antyder, at denne bil har kørt 100.000 kilometer mere end de biler, vi normalt tester. Sammenlignet med ældre Toyota-modeller, er den seneste generation Corolla, som internt er kendt som E210, blevet noget mere frisk i kabinen. Specielt instrumenthuset med de tre små digitale visere i midten er en frisk og anderledes måde at gøre det på. Men skærmen i midterkonsollen virker allerede lidt bedaget i sammenligning med andre i klassen. Jeg har også svært ved at finde den helt rigtige siddeposition, fordi rattet ikke kan justeres langt nok ud mod mig selv. Men det ændrer altså ikke på, at kabinen ser frisk og nærmest ny ud.

Kort serviceinterval

Ude på vejene er CVT-gearet en fornøjelse, når bare du kører som en bedstemor. Så bliver du for øvrigt belønnet med et forbrug på over 20 km/l uden anstrengelser. En bedstemor vil dog have den fordel, at hun kan slukke for høreapparatet, for der er ret meget støj i kabinen, specielt fra dæk og vejen. Det er faktisk en af de få ting, som ejere af bilen har påtalt. 2,0-versionen har ekstra isolering under motorhjelmen og en akustisk forrude, og selvom det ikke løser alt, så er det et stort argument for at købe versionen med ekstra power. 1,8-eren er både økonomisk og solid, og de 122 hestekræfter gør det hæderligt i en bil, hvor du alligevel ikke rigtig er fristet til at køre en omvej. 

Brugttest af Toyota Camry - luksus til gamle mænd

Toyota Corolla er nemlig ikke en drivers car. Det er heller ikke et luksusprodukt, du har svært ved at slippe. Det er et transportmiddel, og vores brugttest viser, at der typisk er færre ting, der fejler på den, end på en hammer. Vi har talt med vognmand Jørn Ivar Mattsen Bertelsen fra Aabenraa, som har haft en Toyota Corolla i halvandet år som hans taxi. Han og hans fire chauffører har tilsammen kørt 150.000 fejlfri kilometer i bilen. Eneste anke er de korte serviceintervaller på kun 15.000 kilometer.

Køreglæde for hele familien - brugttest af Ford Focus

Netop serviceintervallet er centralt, for Toyota har fundet en genial måde at fastholde ejere til de autoriserede værksteder. De kalder konceptet Toyota Relax, og det er en udvidet garantiordning, der gælder, indtil bilen er 10 år eller har kørt 185.000 kilometer. Det er absolut markedets bedste garantiordning, og den er faktisk ret vidtrækkende. Har du eksempelvis en luftmassemåler, der fejler, et kardanled, der klonker eller en fjeder, der knækker på en ni år gammel bil, som har kørt 170.000 kilometer, så er det bare at booke en tid hos Toyota. Eneste krav er, at bilen har været serviceret hos Toyota inden for det sidste år eller 15.000 kilometer. Garantien kan tilmed genetableres, hvis bilen bare bliver serviceret hos et autoriseret værksted, også selvom den har været serviceret uautoriseret i en periode.

Du skal dog være opmærksom på, at træerne ikke vokser helt ind i hybridhimlen. På hybridkomponenterne er der allerede en udvidet fem års/100.000 kilometers garanti, men når du kommer ud over, som bilen her, så dækker heller ikke Toyota Relax eksempelvis problemer med selve batteriet, men kun delene omkring. I stedet skal du sikre dig, at bilen har fået udført det årlige Hybrid Helbredscheck, så forlænges dækningen på batteriet i op til 10 år og med ubegrænset kilometer. 

Her er hvad vi syntes om Toyota Corolla, da den blev introduceret i 2019

Den seneste Toyota Corolla er hverken den sjoveste eller mest sexede model i sin klasse, og derfor var den måske ikke så eftertragtet, da den var helt ny, men som brugt fejer den konkurrenterne af banen. Selvom den er relativt dyr, så er det et af de bedste brugtkøb, du kan gøre dig.