Vi krydser fingre for at Citroens nye elbil, ë-C3, rent faktisk også bliver billig, som fx under 200.000 kroners-grænsen, men vi ved det ikke endnu. Det vi ved, er, at den ser ret smart ud faktisk, og at den bliver komfortabel, samt at den som den første lufter Citroens nye, seje logo.  

Citroen kyler nu en skarp lille kniv ind i kampen om discountvillige elbilskøbere. Den nye lille elbil ë-C3 bliver først og fremmest komfortabel, og det betyder helt konkret, at alle versioner af ë-C3 som standard er udstyret med det såkaldte Citroën Advanced Comfort, der med progressive hydraulisk affjedring absorberer ujævnhederne på en måde, så du skulle få en fornemmelse af at flyve hen over vejen.

Samtidigt får du Citroën Advanced Comfort-sæder, der er skræddersyet til bilen og som har ekstra skum, for at sikre støtte.

Med en frihøjde på 163 mm (mod forgængerens 135 mm) er passagerne sikret en lettere ind- og udstigning samtidig med, at den sluger fartbump og huller bedre.

Fransk rum
Den elektriske C3 er mere rummelig end sin forgænger. Den har en højde på 1,57 meter, hvilket giver 30 mm mere loftshøjde fortil. Bagagerummet kan rumme 310 liter. Med en frihøjde på 163 mm (mod forgængerens 135 mm) er passagerne sikret en lettere ind- og udstigning samtidig med, at den sluger fartbump og huller bedre.

Citroën C3 Aircross – din funky fætter højben

ë-C3 er første elbil fra Stellantis-gruppen på den nye BEV-platform. Du får 44 kWh LFP (Lithium Ferro Phosphate)-i batteritanken. Den har en rækkevidde på op til 320 km (WLTP) og kan DC hurtiglade med 100 kW fra 20 – 80 procent på 26 min. Standard AC-opladning tager 2,5 timer med 11 kW eller lidt over 4,0 timer med 7,0 kW.

Vissen Citroen C4 Cactus har fået gødning

Motoren yder 113 hk, men topfarten er kun lige nok, til at kunne følge trafikken på motorvej med sin topfart på sølle 135 km/t. Det vil være muligt at planlægge rejser, overvåge opladningsstatus og batteriniveau i navigationssystemet takket være en ny e-ROUTES app.

Citroën ë-C3 fås med såkaldt C-Zen Lounge, der bl.a. består af et Head-up-display og et kompakt rat. Det giver nem adgang til alle vigtige informationer, uden at føreren skal fjerne sine øjne fra vejen. Bilen har alt efter udstyr en 10,25 tommer infotainmentskærm eller indbygget ‘My Citroën Play Smartphone Station’, der via en dedikeret app giver adgang til telefonen, radio, navigation mv.

To versioner
Den nye ë-C3 kommer i to versioner, You og Max.

Citroën præsenterer genial elbil i pap

You omfatter bl.a. LED-forlygter for, Citroën Advanced Comfort® system, Active Safety Brake (nødbremsesystem), det omtalte Head Up-display, elektriske sidespejle, parkeringsradar bag, hækspoiler, fartpilot og manuel aircondition.

Topversionen er Max, som får 17-tommer diamantslebne alufælge, tofarvet lakering, tagræling, beskyttelsespaneler for og bag, 10,25-tommer touchskærm, Citroën Advanced Comfort®-sæder, automatiske vinduesviskere, el-foldbare og opvarmede sidespejle, rat i lædereffekt, 60/40 sammenklappelig sædebænk på anden sæderække, LED-baglygter, tonede ruder bag, automatisk klimaanlæg, 3D-navigation, trådløs opladning, bakkamera mm.

Den nye ë-C3 er også den første Citroën model med det nye logo på både front og bagende. Designet og især lyssignaturen er inspireret af konceptbilen Oli. Den fås i fem farver: Polar White, Montecarlo Blue, Elixir Red, Mercury Grey og Perla Nera Black. Herudover er taglak i hvid eller sort standardudstyr på 'Max'-versionen.

ë-C3 bliver produceret i Slovakiet på Stellantis fabrikken Trnava og forventes introduceret på danske marked i Q2 2024.

Priserne vil de ikke ud med endnu, selv om man trykker importøren lidt på maven. Så vi må vente i spænding og se.