Volkswagens populære Up falder igennem i test i Euro NCAP – grunden er, at bilproducenten har valgt at spare vitalt sikkerhedsudstyr væk, som tidligere ellers var standard. FDM kalder det pinligt og skandaløst.

Der er travlt hos sikkerhedsorganisationen Euro NCAP. Her skal der deles stjerner ud, og december er traditionelt en travl måned, da kravene til sikkerhed skærpes fra det nye år. Hele ti biler er testet i december måneds anden test. Men selvom bilproducenterne generelt har formået at leve op til de skrappere krav, falder enkelte modeller igennem. Det gælder også i årets sidste test, hvor VW-koncernens populære trillinger, VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii, er blevet gentestet.

up! Citigo og Mii - Årets bil i Danmark!

Bilerne fik tilbage i 2011 de maksimale fem Euro NCAP-stjerner, men skuffer i 2019 med tre matte stjerner. Mest bekymrende er det, at den tyske bilgigant har valgt at spare den automatiske nødbremse væk. Nødbremsen var ellers en af de store salgsargumenter for alle tre biler, fordi den var standard, da bilerne blev lanceret.

Skuffende
Søren W. Rasmussen er FDM’s repræsentant i Euro NCAP, og han er kalder resultatet for pinligt.

VW Up, Skoda Citigo og Seat Mii har gennem mange år været nogle af de mest solgte biler i Danmark. Derfor er testresultatet også skuffende og afslører, at VW-koncernen tydeligvis har forsømt at opdatere sikkerheden. At bilens nødbremse er sparet væk, er i sig selv en skandale. Bilerne har ganske vist fået vognbaneassistent og fartbegrænser som standard, men det ændrer ikke på, at sikkerheden samlet set er under det niveau, man bør kunne forvente. Tre Euro NCAP-stjerner er direkte pinligt for VW-koncernen, der bør genoverveje sin strategi, og opgradere sikkerheden snarest muligt.

Familiebil for nybegyndere

Søren W. Rasmussen forklarer, at resultatet trods alt ikke er værre, end at man ikke direkte vil fraråde køb af de tre biler.

De tre stjerner er ikke ensbetydende med, at FDM direkte fraråder dem. Men omvendt er det heller ikke biler, vi vil anbefale. Derudover betyder resultatet, at bilerne mister deres sikkerhedsfradrag på 6.800 kroner.

Ballade i børnehaven – Volkswagen Up GTI

At VW ellers udmærket godt kan lave sikre biler, viser koncernens anden bil i testen. Her kører den nye 8. generation af VW Golf fem sikre Euro NCAP-stjerner i hus. 

Lige så ringe sikkerheden i trillingerne er, ligeså overbevisende er den i den nye VW Golf. Kollisionssikkerheden er fremragende, og det samme er de sikkerhedssystemer, der alle er standard. Sådan som det bør være i nye biler, siger Søren W. Rasmussen.

Bare de første fire år på det danske marked, solgte Volkswagen over 45.000 Up’er, heldigvis alle med nødbremse. I år er der solgt 3.570 Up’er fra 1. januar til 30. november.