Produktionen af Volkswagens første egentlige elbil starter allerede i slut-2019, og modellen forventes billigere og mere rummelig end en diesel-Golf.

Volkswagen er gået i gang med at teste deres nye, kommende elbil ude i virkeligheden. Det sker i Sydafrika, og det lader til, at vi har noget at glæde os til, selvom den elektriske folkevogn stadig ruller i camouflage.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Modellen er bygget på koncernens nye elektriske platform MEB, som skal ligge til grund for de op mod 20 elektriske modeller, som lanceres frem mod 2025. Alle modeller får navnet I.D., men hvad denne model skal hedde mere, er endnu ikke offentliggjort.

En Folkevogn til københavnerne – her er VW T-Cross

Den nye model skal ses som det elektriske svar på en Golf, som jo ganske vidst allerede findes i den elektrisk version e-Golf. Forskellen er, at den nye model er designet som elbil fuldstændig fra bunden, uden plads til bare en dråbe benzin. Produktionen starter allerede i november 2019, og modellen kommer til salg i starten af 2020. Ligesom BMW’s i3, får den elektriske Volkswagen en elmotor, som trækker på baghjulene og yder 170 hestekræfter. Denne opbygning er nemlig ekstremt kompakt og burde give masser af plads i kabinen.

Stærk pris
Volkswagen melder, at den nye model vil koste det samme som en diesel-Golf. I Tyskland koster den fra omkring 210.000 kroner. Hvis registreringsafgiften for elbiler fortsætter på 20 procent, betyder det, at bilen i Danmark vil koste cirka 250.000 kroner. Det er 13.000 kroner mindre end billigste diesel-Golf med dansk registreringsafgift, og så er det ikke engang den billigste udgave af elbilen, men den med det store batteri.

Volkswagens seneste aflad er elektrisk og har rækkevidde på 655 km

Alle detaljer er endnu ikke kendte, men ifølge Volkswagens egne oplysninger vil batteristørrelsen variere fra 48 kWh til 111 kWh, og ifølge magasinet Top Gear er det mindste batteri tilstrækkeligt til en rækkevidde på 331 kilometer ifølge WLTP-normen. Med det store 111 kWh-batteri er rækkevidden helt oppe på 550 kilometer ifølge WLTP-normen. Den nye model understøtter hurtigladning med 125 kW, som skulle kunne lade batteriet op til 80 procent på 30 minutter.