Ford har hængt i bremsen, når det kom til den grønne omstilling af deres modelprogram. Det gør de noget ved nu, hvor næsten hele modelprogrammet bliver elektrificeret. Men overraskende nok er det varebilerne, der er mest innovative.

Der var ikke sparet på de visuelle effekter. Hele scenegulvet, de to sider og bagtæppet var én kæmpestor skærm, der kunne give dig søsyge på to sekunder, eller som Steven Armstrong, Ford Europas bestyrelsesformand, demonstrerede, trampe rundt på hele jordkloden. Det er nu netop det modsatte Ford forsøger på nu. Vi var nemlig inviteret til en hip fabrikshal i Amsterdam, hvor det amerikansk, tysk, engelske mærke havde sækken godt fyldt med nyheder, og kodeordet var elektrificering.

Tungt ægteskab mellem Volkswagen og Ford

Indtil nu har du skulle lede meget længe efter en elbil i Fords modelprogram. Det lader til at være en dille, som mærket ikke rigtig har troet på – indtil nu og derfor er de mere eller mindre blevet fanget med bukserne nede. Men som med et trylleslag har Ford nu gjort noget ved det. Alene i løbet af næste år introducerer de otte elektrificerede modeller.

Kuga i stødet
Mest interessant for os danskere er nok den nye Ford Kuga. Det er mærkets første SUV på den nye C2-platfrom, og den er designet med mulighed for en plugin-hybriddrivlinje. Den nye platform betyder også, at Kuga bliver op til 90 kilo lettere foregående model, og så er den blevet lavere, bredere og ni centimeter længere med en akselafstand, som er vokset to centimeter. Det skulle gavne benpladsen på bagsæderne. Instrumentbordet kan nu fås med en 12,3 tommer skærm, og sikkerhedsudstyret er opdateret, så den matcher konkurrenterne.

Bliv grøn mester i el- og hybridbiler

Men det er elektrificeringen, der er interessant i dag, og Kuga byder på en bred vifte af muligheder. Vigtigst er Fords første plugin-hybrid, som kombinerer et 14,4 kW stort batteri med en 2,5-liters firecylindret benzinmotor. I alt yder drivlinjen 225 hestekræfter, som leveres til forhjulene gennem et CVT-gear, som vi kender det hos Toyotas hybrid-modeller. Resultatet skulle være op til 50 kilometer rækkevidde på strøm, og batteriet kan lades op igen på fire timer. Forbruget er meget lavt og opgivet til 83, km/l, med en udledning på 29 g/km CO2.

Mindre kan også gøre det, så i 2020 kommer der en hybridversion uden plugin-mulighed, det Ford kalder en ’selvladende hybrid’. Det er grundlæggende samme system som en Ford Mondeo Hybrid, som vi tester her. Mere interessant er det, at den 2-liters Ecoblue-dieselmotor med 150 hestekræfter fremover får hjælp fra et mild hybrid-system, hvor generatoren assisterer ved igangsættelser og opsamler energi ved opbremsninger, som generatoren så lagre i et 48-voltsbatteri. Ford oplyser ikke, hvor meget systemet sparer, men at forbruget skulle lande på 20 km/l. Hvis du er direkte modstander af elektrificering, så får Kuga også en traditionel 2-liters diesel med 190 hestekræfter og en 1,5-liters benzinmotor med 120 eller 150 hestekræfter.

Den amerikanske forbindelse
De senere år har Ford introduceret flere og flere europæiske modeller i USA. Det gælder både Fiesta, Focus og Ranger, men nu har de altså også lavet øvelsen med omvendt fortegn. Den velvoksne og ganske amerikanske SUV Explorer lander i Danmark i starten af 2020. Den 2,4 tons tunge firehjulstrækker med plads til syv personer kommer som udgangspunkt kun som plugin, og det betyder, at der i alt er 450 hestekræfter og 840 Nm fra en 3-liters turbobenzin-V6’er og en elmotor, der sidder i forbindelse med en 10 trins automatgearkasse.

50 års historie – Ford Focus vandt Årets Bil

Batteriet er 13,1 kWh stort, som skulle være nok til at liste rundt på strøm i op til 40 kilometer. Og til trods for at bilen er i stand til at trække 2,5 tons, så skulle det blandede forbrug lande på 29,4 km/l. Priserne i Danmark er endnu ukendte.

Mild hjælp
Mondeo fortsætter med hybrid-versionen, som nu også kommer i en ST-version, og er du interesseret i en Fiesta eller en Focus, så må du se langt efter en hybrid eller plugin. Meget tyder på, at de nuværende platforme simpelthen ikke understøtter teknologien, så Ford har forsøgt at få det bedste ud af situationen på deres egen måde. Den 1-liters Ecoboostmotor har fået en lille effektforøgelse til 155 hestekræfter og 240 Nm takket være en større turbolader. Men en større turbolader giver mere turbotøven – og den overkommer man med et mildhybrid-system. Her kan generatoren levere op til 50 Nm til forhjulene, indtil turboen har fået fart på. Det skulle gerne få motoren til at føles stærkere, men også mere frisk og vågen, når du træder speederen ned. En brændstofsbesparelse skulle også gerne komme ud af det, så Fiesta er opgivet til forbrug på 20,4 km/l og Focus til 21,2 km/l med en CO2-udledning på 106 g/km.

Varebilerne viser vejen
Når man skærer gennem Fords marketing-hype, røgkanonerne tømt og den store skærm slukket, så er der et påfaldende fravær af reelle elektriske nyheder. Ford har eksempelvis endnu ikke en rigtig elbil på programmet, selvom der blev snakket om en Mustang-inspireret SUV med 600 kilometer rækkevidde. Den er dog så fjernt ude i fremtiden, at Ford ikke engang ville vise billeder af den endnu. Eneste sted hvor Ford rigtig rykkede – det var på varebilerne.

Hvem bliver årets bedste varebil – her er finalisterne

Det er måske ikke så overraskende, at Ford satser lige netop her – de fører trods alt det europæiske varebilssalg, og de viste den store 2-tons Transit frem i en elektrisk udgave, som skal tage kampen op mod eksempelvis Volkswagen e-Crafter. De tekniske specifikationer er sparsomme, men en højtplaceret Ford-medarbejder forsikrede mig om, at bilen ville have en markant større rækkevidde end den tyske konkurrent, når den introduceres i 2021.

Teknisk nyskabende var også plugin-versionen af Transit Custom og Turneo Custom, som er den ottepersoners version af varebilen. Her er drivlinjen ikke opbygget, som vi er vant til med en brændstofmotor, som assisteres af en elmotor, og når batteriet er tomt, kan brændstofmotoren fungerer som en generator. I stedet er der en 1-liters Ecoboost-benzinmotor, som udelukkende fungerer som generator – der er ingen direkte forbindelse til hjulene. Det er udelukkende elmotoren, der driver forhjulene via et batteri på 13,6 kWh, og når det er tomt, starter benzinmotoren. Fordelen er et lavt forbrug på 30 km/l og en elektrisk rækkevidde på 50 kilometer, mens den samlede rækkevidde er på i alt 500 kilometer.

Transit Custom PHEV og Turneo Custom PHEV viser, at Ford trods alt har et højt teknisk niveau, når de rent faktisk selv tror på det. De to varebiler kommer til salg herhjemme allerede i slutningen af i år, men priserne i Danmark er endnu ikke klar.