Selv om udseendet skriger fed 70’er-retro, gør Renault meget ud af at fortælle, at vi med den nye femmer har med en moderne elbil at gøre. Biltorvet var til eksklusiv snigpremiere på den fornøjelige franskmand, der naturligvis byder på finurligheder – blandt andet kan du få en baguettes-holder.

Hippietidens år 1968 var en svær tid for mange franskmænd, med økonomisk nedgang, arbejdsløshed og generalstrejker efter 30 års glorværdig optur, kaldt Les Trente Glorieuses. Det var i det lys, der blev sat strøm til projekt Renault 5, der fire år senere dukkede op med alt det, familier har brug for. Tilpas billig, så man havde råd til den og tilpas stor til at være praktisk, mens de små motorer jo kun nippede til datidens oliekrise-dyre benzin. Derfor blev den vældig populær, over ni millionersolgt på verdensplan. Det fortæller Renaults presseafdeling til vores eksklusive visning af den nyfortolkede femmer som elbil. 

Fiat 500e - kan en bagdør være 15.000 kroner værd?

Ligesom Fiat 500, hundehuset Mini og boblen Beetle, er den retro, men franskmændene hævder, at den er mere en moderne elbil, end en moderne kopi af forgængeren. Derfor er kun nogle designdetaljer overført, og den fås fx ikke med paraplygear, som originalen. 

Retro på strøm
Så lad os gå retro først og derefter se på, hvad skallen gemmer af moderne elbil. I sin helhed minder bilens design naturligvis om ophavet, hvor den har arvet de brede skærme fra den fede Renault 5 Turbo. Du kan vælge mellem to batteristørrelser, 40 kWh og 52 kWh, der skulle give dig 300 eller 400 kilometers rækkevidde. Du kan lade med op til 100 kW, og derfor komme fra 15 til 80 procent på en halv time.

BYD Dolphin er funky billig el

Efter nutidens standarder er vognen lille, 13 centimeter kortere end Renault Clio, men hjulene er placeret i hjørnerne, med en akselafstand på 2,5 meter, mens hele vognen måler 3,9 meter, hvilket burde sikre god plads invendigt. Det har dog ikke levnet plads til fødderne til bagsædepassagerer - der mangler simpelthen luft under forsæderne til at placere tæer, men måske franskmænd er født med hove? Bagagerummet er også petit, kun 326 liter og det inklusive et rum til kabler – der er ingen frunk. For klassen er det dog ok – Clio og Zoe har fx begge 340 liter. 

Franske overraskelser – brugttest af Renault Clio

Bagtil er de karakteristiske baglygter og en bagspoiler igen inspireret af Turbo’en, hvor Renault oplyser, at lygtens design har givet seks kilometer ekstra rækkevidde, og spoileren otte. Hvordan man lige regner det ud, står dog hen i det uvisse, men sådan løber det hele jo op. 

Fortil har designerne taget det oprindelige luftindtag i motorhjelmen og lavet om til en batteri-indikator, hvor et femtal er delt op i fem striber – jo flere striber des mere strøm er der på batteriet. Dette er dog ikke standard, men følger med fra Techno-versioner. 

Den franske hidsigprop – Renault 5 Turbo 2

Indvendigt får man romber i loftet og indsyede riller på instrumentbordet, som ligner 70’er-ophavet så godt, at ældre Renault-ejere vil føle sig hjemme.

Kunstig intelligens
Men ellers er kabinen vældig moderne og domineret af to skærme på hver ti tommer, hvor den ene er instrumenthus. Her er indbygget en lille fransk hjælper, kaldet Reno, der er koblet på det kunstige intelligens-univers, ChatGPT, så du kan spørger bilen om alt fra at skifte hjul til, hvordan du laver croissanter. Den vil også blande sig i din kørsel, som fx at foreslå at du skifter fra sport til økokørsel, hvis du kører i en kø.

Fiat 600 er tilbage som elbil

Infotainmentsystemet har en platform fra Google og ser i demoversionen ret lækkert ud. Det er det samme, du finder i Scenic og Megane. Det famøse paraplygear fra forgængeren er skiftet ud med et ratgear, der har næsten samme klejne vægt og fylde som et sugerør med knæk. Du kan vælge mellem fire forskellige design, og i det hele taget er der fuld plade på den slags pop med mange design og farvevalg, i alt er der 200 forskellige kombinationer, og i ekstraudstyrslisten finder du også en baguettes-holder. 

Lavet af gamle bukser
Du kan få sæder, dørsider og instrumentbord lavet af genbrugte jeans. Vi så det, og det ser faktisk både slidstærkt og trendy ud og giver mindelser om hippietiden, femmeren blev født fra. Og ja, vi husker også, at Boblen kunne fås i en Jeans-version i 70’erne, så nej, ikke første gang vi ser det i en bil.

MG4 er en sjov, billig og praktisk elbil – men langtfra perfekt

Ellers er genbrug jo the shit, og her skuffer den genfødte femmer heller ikke. Op til en femtedel af plasten, cirka 40 kilo er genbrugt plast, og bilen produceres som Megane (og den originale Renault 5) i den nordfranske by Douai, hvor 80 procent af leverandørerne er mindre end 300 kilometer væk. Det er samme sted, hvor Renault har bygget deres såkaldte ElectricCity, hvor batterierne i fremtiden også vil komme fra. I starten kommer de fra LG i Polen. 

Renault 5 er første bil på den såkaldte Ampr-platform til mærkets mindre elbiler og det gør blandt andet, at den vejer fra kun 1.350 kilo – og til mange danskeres store glæde, må den trække en trailer på op til 500 kilo. 

Du kan også trække strøm fra vognen helt op til 3.700 watt. Noget andet, som trækker strøm, er jo motorerne, og her er tre at vælge mellem, fra 95 til 150 hestekræfter på forhjulene, og senere kommer en vildere Alpine med angiveligt over 200 heste. 150 hk-versionen kommer til 100 km/t på otte sekunder, og topper ved 150 km/t.

Dacia Spring - kan strøm blive for billigt?

Laveste pris lander ifølge pressechefen for Renault på lige over de 200.000 kroner, og syntes du det er for dyrt, er det nok for at levne plads til et andet livstilsikon, som skal være billigere. Det er Renault Twingo, som de rombefirkantede franskmænd også har genoplivet som elbil på samme platform - men det er en anden historie. 

Fire brugte alternativer til samme pris som MG4 Electric

Terrængående kultbil - brugttest af Suzuki Jimny

Den franske hidsigprop – Renault 5 Turbo 2