I blot to år byggede Aston Martin den mikroskopiske Cygnet, som skulle hjælpe deres grønne image – nu har Q-afdelingen smidt en 4,7-liters V8’er i mikrobilen.

Kan du huske Toyota iQ – den får en femdørs Volkswagen Up til at ligne en Mercedes Sprinter til sammenligning – men til trods for, at den er en af den senere tids mindste bilmodeller, var den ganske snedigt udtænkt. Differentialet var bygget foran motoren, mens airconditionsystemet var ekstra kompakt og støddæmperne var monteret sådan, at de stjal mindst mulig plads. På den måde kunne man skabe en bil, der var under tre meter lang, men som var ganske komfortabel for to personer. Og det var måske derfor, Aston Martin adopterede den lille mikrobil. Det var et forsøg på at sænke modelprogrammets samlede CO2-udledning, som var blevet et lovkrav fra EU’s side.

Aston Martins nye monster er skønheden og udyret

Den historie gik ikke så godt – Aston Martin håbede på at sælge ca. 4.000 Cygnet, som modellen hed, men endte med kun at sælge omkring 300 på to år. Så stoppede man projektet igen. Men nu er der altså en Aston Martin-kunde, som har forlangt lidt ud over det sædvanlige. Aston Martins egen specialafdeling hedder Q, og de er blevet bedt om at bygge en Cygnet med den 4,7-liters V8’er fra en Vantage S. 

Sæbekassebil med fart på
Aston Martin-ingeniørerne har simpelthen stoppet den store V8’er helt ud i næsen af den mikroskopiske bil, og så har man proppet akslerne fra Vantage S under bilen, så den har fået en markant bredere sporvidde, som afhjælpes af udbyggede skærmkanter i kulfiber. Et racerbur hjælper nu til at holde sammen på bilen, når de mange kræfter luftes, og man har måtte bygge en hel ny torpedo og kardantunnel i stål.

Til manden der har alt – en ubåd fra Aston Martin

Til forskel fra Toyota-originalen, er der nu træk på baghjulene, som indebærer en meget kort kardanaksel, mens bremserne er velvoksne 380 mm foran og 330 mm bagved. Det er nok fornuftigt, for i alt yder motoren 435 hk og 490 Nm, til kun 1.375 kilo med alle væsker. Det giver en 0 til 60 miles per hour-tid på 4,2 sekunder og en topfart på 274 km/t. Det er en seriøs sæbekassebil.

Du kan se den i aktion på Goodwood Festival of Speed lige her.