Alene i Danmark er der solgt 220.000 Toyota Corolla’er – og på verdensplan 50 millioner biler – men de mange ejere skal til at vænne sig til, at Corolla i fremtiden bliver noget andet, end det vi kender. Modellen bliver fremover en højbenet crossover.

Toyota Corolla Cross fortsætter Toyotas nyfundne kærlighed for højbenede biler. Yaris Cross er netop lanceret i Danmark, mens mikro-crossoveren Aygo X ventes i første halvår 2022. Den nye Corolla Cross er en tilføjelse til det normale Corolla-program, men er sin helt egen, selvstændige SUV-model og kommer enten med forhjulstræk eller et intelligent firehjulstræk, som man genkender fra storebroren Toyota RAV4.

Dansk favorit går på stylter – her er Toyota Aygo X

Størrelsesmæssigt placerer Corolla Cross sig mellem netop RAV4 og crossoveren Toyota C-HR, og er 14 centimeter kortere end RAV4.

Helt ny, femte generation hybridteknologi

Corolla Cross får Toyotas nye, femte generation hybridteknologi, som er blevet en del kraftigere med større moment og flere elektriske hestekræfter, ligesom hybridteknologien kan bryste sig af øget effektivitet. Hybridbatteriet er nu endelig litium-typen, der trods en højere kapacitet i forhold til fjerde generation hybrid vejer 40 procent mindre. Hybridsystemet i den forhjulstrukne Corolla Cross består af en 2,0-liters benzinmotor og en elmotor, som samlet yder 197 hestekræfter, hvilket er 13 hestekræfter mere end i den hidtidige 2,0-liters fjerde generation hybridmotor.

Sent til festen, MEN Toyotas første elbil får branchens bedste batterigaranti

Den firehjulstrukne udgave af Corolla Cross leverer også samlet 197 hestekræfter, men her sidder en ekstra elmotor på bagakslen og sørger for at drive baghjulene efter behov, uafhængigt af benzinmotor og elmotor ved forakslen. Det er med til at sikre et bedre vejgreb og dermed også øge sikkerheden, når overfladen er glat eller ujævn.

Med introduktionen af femte generation hybridteknologi forbedrer Toyota også køreoplevelsen. Accelerationen er nu gjort endnu mere lineær og forudsigelig, så bilens hastighed i højere grad matcher motorens omdrejningstal – det er Toyotas måde at sige på, at CVT-gearet er blevet mindre irriterende.

Digitalt cockpit

Corolla Cross får digitalt cockpit med en 12,3 tommer stor skærm i instrumentpanelet direkte foran føreren, hvor det er muligt at tilpasse præcis hvilke køreinformationer, der bliver vist.

Toyotas grå guld – Yaris Cross

Toyotas nyeste multimediesystem finder også vej til Corolla Cross og byder på Toyota Smart Connect med en 10,5 tommer trykfølsom skærm med integreret navigation med live opdatering af trafikken, trådløs Apple CarPlay og Android Auto samt over-the-air update, så man automatisk kan få opdateret softwaren trådløst uden at skulle forbi en Toyota-forhandler.

Derudover vil man kunne fjernstyre klimaanlægget og låse eller oplåse dørene via Toyotas gratis MyT app, samt se hvor bilen holder parkeret.

Nye features i avanceret sikkerhedspakke

Sikkerheden er naturligvis også helt i top i den helt nye Corolla Cross. Bilen kan fås med T-Mate, der kombinerer den seneste generation af Toyotas sikkerhedspakke, Toyota Safety Sense, med andre aktive køre- og parkeringsassistent-systemer. Det er ikke bare med til at gøre kørslen lettere, men beskytter også både passagerer og andre på vejene i forskellige situationer.

Toyotas gudsbenådede køremaskine bliver endnu sjovere

Automatisk nødbremse er som vanligt en del af Toyota Safety Sense sikkerhedspakken. Og i Corolla Cross er systemet udvidet til også at indeholde en accelerationsbegrænser ved lave hastigheder og en vejkrydsassistent, der nødbremser, hvis man i et vejkryds overser biler, der kommer fra siden. Automatisk nødstop, hvis bilen registrerer, at føreren ikke er ved bevidsthed, er en anden helt ny funktion i den omfattende pakke med avancerede sikkerhedssystemer.

T-Mate består ud over Toyota Safety Sense også af et hav af køreassistentsystemer som fx Blind Spot Monitor med Safety Exit Assist, der overvåger den blinde vinkel og sikrer, at man ikke åbner døren og stiger ud, hvis der kommer cykler eller biler bagfra. Et andet køreassistentsystem er Toyota Teammate Advanced Park, som automatisk kan både parkere bilen eller køre bilen frem fra parkeringspladsen, uden at man selv sidder i bilen.

Den rigtige Toyota – RAV4 Plug-in Hybrid

En ekstra airbag har fundet vej til kabinen, hvor dens placering mellem forsæderne sikrer, ligesom i den nye Yaris, at fører og passager beskyttes mod at ramme og gøre skade på hinanden i tilfælde af en sidekollission.

Toyota introducerer den helt nye Corolla Cross i Danmark i sidste halvdel af 2022, hvor priserne også senest vil være klar.