Porsche Boxster har med 718 for alvor lagt frisørporschen bag sig. Den leverer fed lyd og køreegenskaber, der er en superbil værdig. Vi tog en meget Biltorvsgrøn GTS-version af centermotorsportsvognen på en svingtur.

 

Sort nylagt asfalt. Smal landevej, krøllet og marker til begge sider, så man kan se en gås flere kilometer frem. Livretten er serveret. Den biltorvsgrønnne Boxster 718 GTS slås over i Sport+ med en drejeknap på rattet. Taget køres ned, så man kan høre bulderet fra centermotoren. Speederen i bund, og bilen skydes afsted. Sæderne er 18-vejs-indstillelige, koster 55.677 kroner og er stramme som en våddragt, og det tykke ruskindsrat skal ikke rykkes meget, før forenden skydes til den ene eller anden side.

Kald mig bare kylling – Jaguar F-Type SVR

Hvert gearskifte giver et tungt slag i ryggen, og det føles som om, motoren banker op i sædet lige bag dig – på den fede måde. Dobbeltkoblingsgearskiftet, som Porsche kalder PDK, gør, at den knalder de syv gear ind, så 0-100 kan overstås på 4,1 sekunder – der er så også 365 hk og 430 Nm at gøre godt med. Det vilde er, at du faktisk kan slå den tammeste Porsche 911 Carrera med PDK med hele 0,1 sekund – og spare knap 365.000 kroner i forhold til, hvad storesøsteren koster.

Brølende hujen
Drejeknappen på rattet rev vi i Sport+, men den har også indstillingen Sport, hvor turbotrykket ikke er så højt, og gearskiftene er til den del af civilbefolkningen, der ikke følger charmen i mekanisk spanking. Her tager 0-100 km/t 4,3 sekunder, men i virkeligheden føles forskellen på de to indstillinger meget mere markant, og det er vildt fedt. En kåd opvisningskøretur med en bilglad ven, kan i Sport+ få smil og brølende hujen frem en del hurtigere end 80-120 km/t-tiden.

Når du ikke har den i Sport+, kan du med tryk på en Boost-knap i midten af drejehjulet få 16 sekunder til at foretage en overhaling, hvis du har brug for det. Selv om GTS lover 2,7 sekunder fra 80-120 km/t føles denne boosterknap ikke voldsom. Bevares du kommer da hurtigt frem, men mellemaccelerationen er mere behersket end specifikationerne antyder, men til gengæld larmer det helt vildt, så du får ondt i ørene. Stoftaget lukker ikke meget larm ude.

Evolutionens mester – her er den nye Porsche 911

På vores hemmelige landevej med den friske sorte asfalt dukker et hårnålesving op. Skiltet anbefaler 30 km/t, men speederen løftes ikke, for loven siger, man må køre 80 km/t, så der bliver vi. Boxsteren springer velvilligt til siden for at følge de 90 grader, men udgangen af svinget skjuler en stor fordybning. Bagenden slår kortvarigt ud, men er superlet at få lynhurtigt tilbage i sporet, med et lille vrid i rattet. Boxsteren er ikke i nærheden af at være nervøs eller udfordret, selv om der undslipper et uha fra føreren.

Kræver mod
Centermotorsportsvognen føles som om, den er i fuldkommen balance, men det kræver mod at komme ud på skridgrænsen, hvilket er præcis sådan en vildbasse skal være. En lille smule skræmmende, så man kan rykke sine egne grænser mere og mere, uden det betyder et farvel til livet.

Det lille stykke tomme landevej overstås alt for hurtigt, men det er jo sådan livretter er nogle gange. De er overstået for hurtigt.

Bæstet fra Michigan – Ford Mustang GT

Mæt af asfalt, skubbes drejeknappen tilbage i Normal, og det er som om, intet er hændt. Du triller afslappet og helt uden buldren fra boksermotoren afsted, så længe din fod er en gåsefjer. Det er lækkert, at 718 formår at være en afslappet GT, man kan køre på en brostensvej uden at ryste knoglerne fra hinanden. Hvis din sko derimod forvandles til Thors hammer, brager den afsted – som om den forstår, at det er tid for en vild tumletur.

Porsche Boxster 718 GTS er præcis, som du forventer, den skal være og så lidt til. Det afrundede frisør-agtige bløde design, de første Boxstere havde, er her i seneste generation strammet så hårdt op, at den ligner en superbil, og fodgængere stirrer rimeligt længe, når du holder for rødt eller stiger ind og starter den – hvilket altid sker med et rabalder, så ingen er i tvivl om, at her kommer du. Det er også fedt.

Tvangsfodret bokser mangler intet
Med Boxsteren får du ikke bagsæder som i storebror 911, men der er god plads i både forende og bagendens bagagerum på samlet 275 liter. Et smart origamiarrangement giver dig også to kopholdere i kabinen.

Instrumenteringen består af tre runde ure med omdrejningstæller i midten, speedometer til venstre og en skærm i uret til høje. Her kan du vælge, hvad du vil se – som fx navigation, som du kan købe for kun 31.331 kroner. Der er også en skærm i midten på 4,6 tommer, og det dejlige ved kabinen er, at den ikke rigtigt gør opmærksom på sig selv – alt er nemlig præcist, hvor du forventer det.  

Porsche Panamera Turbo Sport Turismo – Guds slangebøsse

Nå, ja. Vi glemte en enkelt ting. Elefanten i rummet er nemlig, at boksermotoren med version 718 ikke længere er en sekscylindret sugemotor, men en firecylindret 2,5-liters med turbo – og som du måske kan fornemme ud af anmeldelsen, fungerer det jo virkeligt godt. På intet tidspunkt savnede vi hverken power, råhed eller fed lyd.

Navnet 718 er i parentes bemærket hugget fra Porsches racervogn, der i 60’erne vandt alt med sin letvægtskonstruktion og en firecylindret boksermotor. Selv samtidens mægtige Ferrarier med V12’ere fik læsterlige klø. Dengang.

Porsche hæver barren med ny 718 Boxster S

I dag kan du få din egen 718 for lidt over en million kroner med en beskeden 2,0-liters, firecylindret bokser med 300 hk, hvor den lukkede Cayman er lidt billigere end den åbne Boxster. Vi foretrækker den åbne version, som gør, at du bedre kan dufte skoven og nyde motorlyden, når du cruiser gennem en skov og det er lettere at flirte med fodgængere, når du rammer byen.

Den grønne farve er i øvrigt en kuriositet til små 82.427 kroner og skal nøgleringen være i samme farve, koster det 7.158 kroner ekstra. Vi skylder dog også at sige, at ud af de knap to millioner kroner testbilen koster, er 1,15 mio. registreringsafgift. Det er dyrt at køre grønt på første klasse i Danmark.