Den danske befolkning har for længst taget de små, billige og fornuftige familiebiler til sig, og der er da også et hav at vælge imellem - for alle bilproducenter spytter dem ud. Nogle skiller sig ud fra mængden på design, mens andre satser på en lav pris. På det seneste har vi f.eks. set Mazda 2, Fiat 500, Hyundai i10, og så denne Chevrolet Aveo, som vi har til test.

En potent bil
Chevrolet Aveo er baseret på Daewoo teknik – Chevrolet (General Motors) overtog jo Daewoo i 2002, og derfor er snuden på Aveo da også udstyret med et enormt stort Chevrolet emblem - og umiddelbart skulle man tro, at det blot er taget fra en amerikansk model, da størrelsen ikke helt matcher Aveo’s dimensioner. Men lige udover det, så er det faktisk lykkes rigtigt fint, at få den lille Aveo til at ligne en potent bil forfra. En massiv front med tågelygter og et sort kølergitter drager tanker hen imod en sportsvogn. Bagfra er synet dog anderledes kedeligt, så her er der dømt koreansk minibil.

Indendøre
I prislejet på omkring de 130.000 kr. for en 5-dørs sprit ny bil, skal man ikke forvente en alt for imponerende kabine, og Aveo gør sig da heller ikke specielt bemærket på dette område. Kvaliteten er stort set i orden, dog med en gennemgående dårlig og hård plastkvalitet. Men kabinen er funktionelt indrettet, og generelt er det nemt at betjene bilen og udstyret.

Instrumenterne er let læselige, med tankmåler, temperaturmåler og tripcomputer i midten flankeret af omdrejningstæller og speedometer. De grønne tal i uret (der kun har 12-timers visning) og i radioen virker desværre gammeldags og discountagtige.

Sæderne yder udmærket støtte, men desværre kan forsædet kun vinkeljusteres og ikke højdejusteres. Aveo er ikke den mindste bil på markedet, så pladsen på bagsædet er faktisk brugbar også for voksne. Der er også gjort klar til 3 personer på bagsædet med 3 seler og nakkestøtter - men i tilfælde at 3 passagerer, så bør det nok kun være børn.

Bagagerummet rækker ikke til familieferieturen, for her er kun plads til 220 liter, og det bliver hurtigt brugt, blot ved en lille indkøbstur. Bagsæderne kan selvfølgelig lægges ned, og man får derved plads til knap 1.000 liter.

Motoren
84 hk og et drejningsmoment på 114 Nm, er hvad den 1,2 liters motor yder - og det er tilstrækkeligt til den lille bil. En Aveo kører man ikke race i, så flere hestekræfter er ikke krævet. Man skal for at kunne mærke de 84 hk kører motoren langt ud i gearene, hvilket giver en del støj, så hvis man holder omdrejningerne nede kan Aveo godt føles halvsløv. Gearskiftet er uden dikkedarer.

Overbevisende mængde udstyr
Som nævnt skal man ikke forvente en super kvalitet, når priserne ligger på de 130.000 kr. Men Aveo imponerer så på et andet område – nemlig udstyrsniveauet. Det er nok umuligt, at finde en anden bil i denne klasse, der har følgende som standard udstyr: Fjernbetjent centrallås, aircondition, elruder for/bag, elspejle med varme, radio med 6-CD changer, kørecomputer, tågelygter for og bag samt indfarvende kofangere og spejle.

Tvivlsom sikkerhed
Lige så glade vi er for al komfortudstyret, lige så tvivlende er vi omkring sikkerheden i Aveo. Standarden i Aveo er ABS og fire airbags, men i de mere moderne konkurrenter findes der nu også ESP og 2 airbags mere. Ydermere er Aveo’s forgænger dumpet totalt i EuroNCAP crashtesten, så spørgsmålet om, hvor meget bedre denne version er, kan ikke besvares før Aveo sendes mod barriereren hos EuroNCAP. 

Konklusion
Chevrolet Aveo er en fornuftig lille familiebil, men heller ikke mere. Den gør sig nogenlunde til en gennemsnitskarakter, og imponerer kun på udstyrsniveauet, hvilket til gengæld er meget flot.

Hvis man sammenligner med Mazda 2 eller Fiat 500, så mangler Aveo ”sjæl” – den er ikke specielt inspirerende at køre i som Mazda 2 er, og den får ingen blikke som en Fiat 500 gør. Aveo er dog billigere end både Mazda 2 og Fiat 500, så hvis budgettet er stramt, er Aveo et udmærket valg, men der er flere andre og bedre, om end lidt dyrere, alternativer.