Kia er klar med en ny udgave af storsælgeren Ceed. Den er både blevet mere lækker og mere velkørende – Ford Focus skal til at passe på.

Hvem havde troet det for bare ti år siden – at man kunne have det sjovt i en helt almindelige koreansk mellemklassebil. Men sådan er det i dag, hvor Kia præsenterer deres nye udgave af Ceed på nordsjællandske veje. Ceed er virkelig en positiv overraskelse, når det kommer til at køre kvikt.

Kia Ceed - den europæiske koreaner

Det er selvfølgelig de færreste danskere, der køber ind med hvinende dæk eller henter børn, som kørte de en rallyspecialprøve – og heldigvis kan man sige. Men at kunne lave en velkørende og samtidig komfortabel bil er ikke alle forundt, og det er noget vi motorjournalister falder i svime over. Så hvis man vil have positiv omtale, så skal man have en bil, der kører godt, og det har Kia luret. Derfor har de ansat en troldmand – Albert Biermannn. Han er teknisk chef hos Kia og søstermærket Hyundai, og har ansvaret for køreegenskaber, men det er i kraft af hans tidligere job som mangeårig chef for BMW’s M-afdeling, han har fået et ry. Så det er altså med store forventninger, jeg angriber første sving i fart.

Af banen Focus
Ford Focus har den dynamiske førertrøje i klassen, men Ceed er kommet meget tættere på med den nye generation. Styretøjet er blevet 17 procent mere direkte, som er noget kun ingeniører går op i. Mindst ligeså vigtigt er det, at feedback gennem rattet er milevidt bedre end den gamle udgave, som føltes lige så syntetisk som en grøn sodavand.

På juletur i Kia Stinger

Gennem svinget klistrer Ceed sig fast, og styrer plant uden krængning eller skyggen af understyring. Det kan blandt andet lade sig gøre fordi ESP-systemet har indbygget en torque vectoring-funktion, som via bremser og det åbne differentiale varierer trækkraften mellem de to forhjul. Det er en disciplin, som Ceed tydeligt mestrer, og selvom den ikke er helt så legesyg som Ford Focus, så er den fornøjelig, milevidt bedre end den tidligere generation og antageligt en af de mest engagerende køreoplevelser i klassen.

Til gengæld opleves den nye Ceed relativt støjende. Specielt vejstøj fra bunden af bilen er meget gennemtrængende på nogle typer asfalt, og det er ikke synderligt imponerende fra en ny model. Slet ikke, når Kia forklarer, at ingeniørerne faktisk har arbejdet med feltet, men de skriver også selv, at vejstøjen ved 60 km/t er faldet fra 67,5 dB til 66,5 dB – altså ikke en meget stor forskel.

Bred bag
Ceed har ændret lidt på dimensionerne, på trods af, at akselafstanden er den samme. Udhænget foran forhjulet er blevet 20 mm kortere, mens udhænget efter baghjulene er blevet forlænget 20 mm. Samtidig er bilen blevet 20 mm bredere og 23 mm lavere. Det giver mere skulderplads til bagsædepassagerne, og den lidt lavere siddeposition betyder, at der også er minimalt mere knæplads. Bagagerummet er vokset med 15 liter, så det nu er 395 liter eller præcis 15 liter mere end en Volkswagen Golf. Til gengæld er pladsen omkring hovedhøjde ikke helt så imponerende, så er du over 185 cm bliver du lettere udfordret.

Kia Niro Plugin – fremtiden på tilbud

Selve kabinen har fået et selvtillidsboost i form af bedre materialer, som hæver niveauet. Ceed er ikke nogen frontløber her, men den er til gengæld godt med på udstyr. En standardskærm i midterkonsollen måler syv tommer og får Apple Carplay og Android Auto som standard, mens også DAB er standard. En anden Kia-specialitet er varme i bagsædet, og fremover bliver High beam assist, som selv blænder lyset op og ned for modkørende, også standard sammen med automatisk nødbremse og vognbaneassistent.

Partikel-stop
Den nye Ceed får en 1,0-liters T-GDI turbomotor med 120 hk og en ny 1,4-liters T-GDI turbomotor, som skal erstatte den hidtidige 1,6-liters benzinmotor. Med 140 hk og 242 Nm har den masser af skub uden at Ceed forvandles til en GTI. De 120 hk fra den trecylindrede motor er tilstrækkelige, men den store motor klæder Ceed bedre. Der findes også en 1,6-liters diesel med enten 115 eller 136 hk, og vi kørte kun den store, som også klæder Ceed fint, uden at du bliver dybt forelsket. Som vi er vant til på dieselmotorerne, så har de to benzinmotorer nu også partikelfilter på for at leve op til de stadigt strengere forureningskrav. Heldigvis er der syv års garanti på det avancerede forureningsudstyr, som ellers kan blive dyrt.

En Kia til storbyen

Samlet set har Kia formået at beholde alle de ting, som vi finder vigtige ved en Ceed. Den er blevet mere praktisk og rummelig, og så er den blevet mere lækker og smartere at leve med til hverdag. Men den er også blevet sjovere – markant sjovere. Men er det nok til, at du skal springe på Ceed – det ved vi endnu ikke, for Kia Danmark er stadig ikke klar med priserne.