Den faceliftede Ford transit Custom byder ikke på store omvæltninger, men hvorfor skulle den også det, når den allerede er tæt på at være perfekt.

Don’t fix it, if it ain’t broke – sådan lyder et amerikansk mundheld, og det lader til, at Ford har fuldt netop denne opskrift i forbindelse med et ansigtsløft af deres bedst sælgende varebil, Transit Custom. Det ikke bare Fords bedst sælgende varebil, det er faktisk Danmarks mest populære varebil, der sidder på 25 procent af markedet for ét-tons varebiler. Netop det tal siger lidt om, hvor populær modellen er, til trods for at den blev lanceret i 2012.

Læs testen af Ford Transit 4x4 her

Måske netop derfor har Ford været en smule forsigtige med at ændre på den succesfulde opskrift. Visuelt adskiller den nye Transit Custom sig ved en ændret front med mere moderne lygter, der følger Fords nye designsprog, der allerede er blevet introduceret på den nye Fiesta. Også interiøret er blevet opdateret med bedre materialer og et mere stramt og simpelt design. Den store skærm på otte tommer i midterkonsollen er ekstraudstyr. Den er identisk med skærmen i den nye Fiesta og i seneste aftapning er Transit Custom tættere end nogensinde på at opleves som en personbil i kabinen. Her er masser af kopholdere og aflægningsrum, og eneste anke er det dobbelte passagersæde, der stadig har et meget lodret ryglæn og en hård hynde.

Shhhh
Den måske vigtigste tekniske ændring ved faceliftet af Transit Custom er mere støjdæmpning i både dørsider, gulvet og torpedoen ud mod motorrummet. Vi kører to forskellige versioner af samme nye 2,0-liters Ecoblue-dieselmotor. På den 170-hestes Custom Sport med manuelt gear er det tydeligt, at teknikernes arbejde har givet pote, for støjniveauet matcher mere et bibliotek end en skurvogn. Vi kører også en testbil med en 130-hestes variant af motoren med det fremragende 6-trins automatgear. Eneste ulempe ved det er, at det er noget lavere gearet, og derfor er der mere motorstøj ved motorvejskørsel. Med faceliftet kommer der også en Econetic-version af mindste 105-hestes variant. Med særlige dæk med lav rullemodstand og brændstofbesparende motorstyring er forbruget faldet til 17,5 km/l.

Mercedes bud på en pickup - læs den her

Begge testbiler er udstyret med henholdsvis 800 og 900 kilo last, og det giver typisk en lidt mere rolig affjedring, men også mere skvattede køreegenskaber. Men sådan er det ikke med Transit Custom, som opleves fuldstændig som den gamle udgave at køre. Det er en god ting, for ingen af konkurrenterne kan matche Ford’en på dens præcise styretøj. Selv om affjedringen kan være til den stive side, er den ikke direkte ubehagelig, og den håndtere den store last uden nogle former for usikkerhed, selv ved meget høj fart på den tyske autobahn.

Læs testen af Transit Custom 170 hk med automatgear

De mange kilo til trods, mangler ingen af de to motorer kræfter til at følge med den øvrige trafik. Det burde heller ikke overraske, når 130-hestes-varianten stiller med 385 Nm, og 170-hestes-varianten har hele 405 Nm. Ser man bort fra den lidt lavere gearing i automatgearet, så er det i kombination med den 130-hestes motor en fremragende drivlinje til Transit Custom.

Safety first
En vigtig opdatering med faceliftet er listen af sikkerhedsudstyr, Custom nu kan fås med. Modellen kunne allerede fås med automatisk nødbremse med fodgængergenkendelse, vognbaneassistent og sidevindsstabilisering, men nu kan den også fås med automatisk skiltegenkendelse, der sætter en fartbegrænser efter hastighedsangivelsen på skiltene – smart hvis du vil undgå, at kørekortet ryger i makulatoren. Blind vinkel-systemet er også opdateret med Cross Traffic Alert, der stopper bilen, hvis du holder på en sidevej og er ved at bakke ud i trafik eller en gående.

Selvom faceliftet reelt er ret beskedent, så forstærker det alle de ting, som fungerer for Transit Custom. Kort sagt har Ford gjort Transit Custom endnu bedre.