Her på redaktionen har vi altid været yderst tilfredse med B-klassen fra Mercedes-Benz. Mest af alt fordi bilen fra start har haft de elementer, der gjorde den til den ideelle familiebil – her er der selvfølgelig tale om plads, køreegenskaber, design og tekniske løsninger. Desværre har vi ved stort set alle test måtte sande, at B-klassen også har kostet kassen i direkte sammenligning med konkurrenterne, hvilket har gjort, at antallet af B-klasser på de danske veje har været yderst begrænset – i hvert fald i forhold til, hvor attraktiv bilen ville være for danske familier. Mercedes-Benz Danmark har dog efterhånden fået tilrettet deres priser, så også det danske marked kan nyde godt af deres fine biler, hvilket også ses på B-klassen, hvor priserne nu starter ved 360.000,- for en 122 hk benzinmodel eller helt ned til 320.000,-, hvis du vil køre på strøm.

Vi har testet modellerne B220 CDI 4Matic med automatgear, B200 med manuelt gearskifte, og så den nye B-Electric Drive. I første omgang kigger vi nærmere på B220 CDI 4Matic.

Topmodel
Med en pris på 560.000,- er B220 CDI 4Matic topmodel i B-klassen. Den er udstyret med den velkendte 2,1 liters turbodiesel med 177 hk, som vi bl.a. også finder i C-klassen. Vælger du denne model, får du som standard 7-trins automatgear. Topmodellen har også firehjulstræk (4Matic, red.), men kan også købes uden, hvorved du sparer 40.000,- på listeprisen. Firehjulstrækket er dog med til at give B-klassen endnu bedre køreegenskaber og naturligvis også højere sikkerhed i vådt og glat føre. 4Matic er specifikt udviklet til den nye generation af kompakte biler. En elektro-hydraulisk kontrolleret dobbeltkobling er integreret ind i bagakslen, som giver mulighed for variabel distribution af motorydelsen. For eksempel kan systemet slå over i fuld forhjulstræk ved stabil motorvejskørsel eller køre med 50:50 fordeling ved sne eller glat underlag. Karakteristikken for 4Matic kan kontrolleres i samarbejde med 7G-DCT gearkassen ved at vælge imellem "Economy", "Sport" eller "Manual".

Sammenspillet mellem motor, gearkasse og firehjulstræk er virkelig glimrende – det har Mercedes-Benz gjort rigtig godt. Personligt mener jeg dog stadig, at den 2,1 liters motor virker en kende gammeldags i sin motorgang, hvis man sammenligner med andre tyske konkurrenter, hvor det er lykkedes at dæmpe diesellyden næsten helt. Der skal Mercedes-Benz oppe sig, hvis de fortsat vil være med helt fremme når det drejer sig om små dieselmotorer. Men, vi ved, at de kan, så mon ikke det langsomt kommer. Under alle omstændigheder ved vi, at Mercedes-Benz hele tiden justerer på deres motorer igennem produktionen.

Rent brændstoføkonomisk lover Mercedes 20,0 km/l for B220 CDI. Et tal vi ikke helt nåede under testen, hvor vi endte på 16,9 km/l. Vælger du at køre bilen i Economy-mode og holder igen i accelerationerne, så er jeg sikker på, at det nok skal være muligt at komme tæt på det fabrikstallet.

Design
Set udefra, så er B-klassen virkelig en fryd at se på. Og det kræver faktisk en del, når vi snakker små MPV’er. Men, det et lykkedes for Mercedes, at skabe en harmonisk bil, hvor længde- og bredde harmonerer, samtidig med at den ikke virker unaturlig høj og kasseagtig. Det er faktisk rigtig godt lavet. Vælger du samtidig AMG styling eller Urban styling, så kan du godt være ekstra stolt af din B-klasse – det ser godt ud.

Bag rattet sidder du behageligt højt, uden at rage op i landskabet. Det er naturligvis muligt at sænke sædet, men fornemmelsen af at sidde lidt højere forsvinder aldrig. Chaufførpladsen er faktisk et yderst behageligt sted at opholde sig. Det er passagerpladserne nu også, og B-klassen byder på rigelig med plads både foran og bagi. Bagagerummet er samtidig mere end rigelig, hvilket gør bilen yderst attraktiv for børnefamilier og andre med behov for god plads.

Pris og konklusion
Jeg startede med at skrive om priserne på B-klassen. Derfor er det også ret interessant, at starte med topmodellen. Og da vores testbil havde en del udstyr, som sikkert vil falde i mange køberes smag, så viser det faktisk, at det nemt kan blive en pebret fornøjelse. Vores testbil var bl.a. udstyret med LED-kørelys, som koster den nette sum af 28.000,-. Derudover havde den 8” TFT display i kabinen, comfort-pakke, urban-pakke og metallak. Samlet set blev prisen 620.000,-, hvilket er rigtig mange penge. Det ændrer dog ikke på, at B220 CDI 4Matic er en virkelig skøn bil. Men, den får hård konkurrence af sin lillesøster B200, som vi bringer en omfattende test af om ganske kort tid. Og det til en helt anden pris.