Markedet for mikrobiler er større end nogensinde og bilproducenterne kæmper en hård kamp for at få en bid af kagen. VW koncernen har VW up!, Skoda Citigo og Seat Mii. KIA har Picanto, Hyundai har i10 og selv Mercedes-Benz vil være med, dog i form af mærket SMART. En af de spillere, der virkelig satser hårdt på klassen er Renault, og det gør de med deres seneste udgave af Twingo.

Twingo er søsterbil til førnævnte SMART og byder på nøjagtig samme opsætning som sit tyske modstykke. Forskellen ligger i designet og valget af materialer. Derudover er de to biler stort set ens og bygges da også side om side på den samme fabrik.

Twingo har fået meget ros siden sin introduktion, bl.a. for sit værd når det drejer sig om bykørsel. Takket være den unikke placering af motoren (hækmotor, red.) er Twingo ualmindelig nem at køre og parkere i byen. Men, den er samtidig også kvik og derved en fornøjelse når der køres mellem lyskurvene i det urbane miljø. Den hækplacerede motor er på 1,0 liter og har en maksimal ydelse på 70 hk. Med en egenvægt på 824 kg er det rigeligt til at sikre kvik acceleration, så længe vi taler 0-75 km/t. Skal du over de 75Km/t, så er Twingo pludselig ikke så kvik længere og accelerationstiden fra 0-100 km/t ender da også på hele 14,5 sekunder. Topfarten er opgivet til 151 km/t, hvilket muligvis kan lade sig gøre på et helt fladt stykke motorvej. En ting, der du dog skal være sikker på, hvis du ønsker at gøre forsøget, er at der ikke må være sidevind. Twingo er nemlig udstyret med sidevindsstabilisator og den er indstillet alt for følsomt fra fabrikkens side, hvilket giver en fuldstændig ulidelig form for kørsel på motorvejen, hvis der er den mindste sidevind. ESP systemet træder pludselig ind og du føler nærmest at speederkablet springer. Det er faktisk så slemt, at jeg vil kalde det en meget stor ommer fra Renaults side. Men, ifølge Renault vil man justere på netop dette problem ved næste software update. Det håber vi på!

Gearskiftet i Twingo er 5-trins og manuelt. Jeg vil faktisk kalde det typisk Renault, da det føles præcis som i Clio og Captur. Ganske præcist og velskiftende – dog ikke så lækkert, som f.eks. KIA Picanto eller VW up!.

Rent forbrugsmæssigt lover Renault 23,8 km/l i gennemsnit. Det tal kom vi ikke helt op på og måtte nøjes med et gennemsnitligt forbrug på 17,4 km/l. Men, med ren øko-kørsel skulle det absolut være muligt at komme tættere på.

Designmæssigt er Twingo en skæg lille sag. Set i profil skulle man næsten tro, at designerne hos Renault har kigget en del på den populære FIAT 500. Men, fra mere skæve vinkler og forfra, er Twingo helt sin egen. Modellen fås kun med 5 døre, hvilket adskiller den fra søsterbilen SMART, som også fås som 3-dørs. Farveudvalget er selvfølgelig stort og med masser af spøjse muligheder. Ligesom du har rig mulighed for at vælge forskellige styling pakker indendørs – det er virkelig noget af det, som Renault er blevet gode til. Vi så det bl.a. med introduktionen af den seneste Clio, hvor det var muligt at farvetilpasse instrumentpanelet. Super godt og meget anvendeligt når ens kundegruppe strækker sig fra 18-90 år. Som standard kan du vælge Twingo i enten Authentique eller Expression. Og selv i basisniveauet Authentique er Twingo ganske flot udstyret.

Pladsen ved forsæderne er glimrende. Ved bagsæderne er pladsen yderst acceptabel bilens størrelse taget i betragtning. Bagagerummet er på 188 liter, hvilket lige er i underkanten. Men, på den anden side, så er Twingo ikke en langtursbil.

Som chauffør har du et glimrende overblik, om end udsynet ved c-stolpen er meget begrænset, da c-stolpen og passagersædet nærmest dækker for vinklen skråt bagud.

Prismæssigt starter Twingo på 79.900,- for en Authentique. Skal du have speciallak, elruder foran eller Renaults mediesystem R & Go, som automatisk forbinder sig til din smartphone bruger den som mediesystem, må du punge ud – dog til fornuftige priser. Hoppe du op i en Expression Navi Style model, så er prisen 95.900,-. Her er mængden af ekstraudstyr betydelig og helt sikkert værd at kigge på. Derudover burde man kigge på muligheden for at benytte sig af Renaults forlængede garanti, hvor du for f.eks. 5.000,- får 5 års garanti.

Er Renault Twingo så et godt køb? Ja, hvis du skal bruge en spøjs bybil, som du på ingen måde skal bruge til at pendle over længere afstande. Er den det bedste køb i klassen? Nej, det vil jeg ikke umiddelbart mene. Men, set som en helhed, hvor vi både tager design, køreegenskaber, økonomi og teknik med i vurderingen, så er den helt klart i top tre.