En turbomotor med 115 hk og røde bremsekalibre gør ikke Seat Ibiza FR TSI til en lomme-GTI, men derfor er den ikke en dårlig bil.

Den lille røde Ibiza ser sandelig hurtig ud, som den står der i sin røde speciallakering og overstråler den blege vintersol. Vi tester Seat Ibiza FR – ikke den rigtige GTI, men en udstyrsvariant, der ligner 200 hestekræfter. På bagkofangeren er der blevet plads til dobbelte udstødningsrør, og de 17 tommer store fælge fylder skærmkasserne godt ud. Forfra har Ibiza sine karakteristiske kantede lygter og grill, der giver den lille bil et sammenbidt og sportsligt indtryk. Prikken over i’et her er de indfarvede bremsekalibre – ekstraudstyr til 2.810 kroner – som har absolut intet andet formål end at få denne Ibiza til at se hurtigere ud.

Golf GTI vs. Golf GTE

Hurtig er den da også – i hvert fald hurtigere end elcykler og bybusser. Motoren er den 1-liters trecylindrede turbomotor, som man finder i flere af Volkswagen-koncernens biler, lige fra Golf og Polo til senest Up GTI. I alt er der 115 hk og 200 Nm, som er tilstrækkeligt til at flytte Ibiza’s 1.140 kilo, men ikke i et tempo, så du bliver zoomet til en anden dimension. Accelerationen fra 0 til 100 km/t klares på 9,3 sekunder, så der skal arbejdes hårdt med den fint-skiftende 6-trins gearkasse for at holde tempoet oppe. Det er i sig selv underholdende med den slags gear-gymnastik, men isoleret set er motoren rimelig kønsløs. Den er hverken specielt omdrejningsvillig eller vellydende og rimeligt gennemsnitlig, når det kommer til forbrug – vi endte på 16 km/l over en uge.

GTI for begyndere

Selve køreegenskaberne er ligesom motoren, uden megen kolorit. Ibiza er komfortabel uden at være imponerende og velkørende og direkte uden at være sjov. Den sætter ikke en fod forkert, men den vækker heller ikke mange følelser.  

Fåret, din gode ven
Ibiza FR er altså ikke nogen frådende ulv, som æder andre GTI’er, men derimod et stille får, men det er ikke nogen dårlig ting. Ibiza er nemlig som udgangspunkt en rigtig god pakke, og vil for de fleste være alt det bil, man har behov for. Bagsædet yder god støtte til lårene, så man kan holde ud at køre langt, men er du over 185 cm, så kniber det lidt med pladsen i loftshøjden. På førerpladsen nyder man en velfungerende indretning, som er nem at finde sig tilrette i. FR tilbyder ydermere en fin liste af udstyr som læderrat- og gearknop og de føromtalte fælge på 17-tommer, altsammen til en stærk pris. 

Vi tester Seat Arona - Årets Bil i Danmark

Ibiza FR har selvfølgelig det sædvanlige sikkerhedsudstyr, som i dag forventes med masser af airbags og automatisk nødbremse, men i løbet af ugen viste netop nødbremsen sig som nærmest hyper-aktiv. Jeg kører ikke oppe i bagenden på forankørende, og normalt har jeg ikke problemer med testbilers automatiske nødbremse, men adskillige gange overtog den kontrollen med bremsen i situationer, hvor jeg selv vurderede, det ikke var nødvendigt. Mere end en gang havde jeg ubehagelig oplevelser, hvor systemet gik ind og bremsede, så hårdt at ABS-funktionen blev aktiveret på en snedækket Motorring 3, og skabte dermed en mere farlig situation, end hvis nødbremsen bare havde ladet mig passe kørslen.

Satans firmabil

Uagtet så er Ibiza FR et godt kompromis, som giver tilstrækkeligt med rummelig og solide køreegenskaber i en frisk pakke, der tilmed er prissat rigtig stærkt.

 

Få de største bilnyheder og friskeste biltest kørt direkte til din indbakke.