Tesla Model S Plaid kan bryste sig af at være verdens hurtigste personbil - et par sekunder tager det fra 0-100, hurtigere end de fleste motorcykler. Her tester vi uhyret.

 

En. To. Nu. Speederen hamres i gulvet, kroppen trykkes mod sædet, øjnene dykker ind i kraniet, mens forenden løftes og mavsen rutcheturskilder til den pivende jetlyd fra tre elmotorer, mens vinterdækkene kradser mod den ru asfalt for at få bid, og små to sekunder senere hamres bremsepedalen ned og intet sker, så lårmusklen må på arbejde og presse hårdere for at få dyret ned i fart.

Vi er på en øde, lukket vej, og på noget der minder om 300 meter kom vi fra 0-100-0 km/t i Teslas monster af en elbil med 1.020 hestekræfter. Det er intet mindre end verdens hurtigste personbil, med en 0-100 km/t tid på 2,1 sekund. Altså hurtigere end nærmest alle motorcykler.

Og første test viser, at det åbenbart er noget hurtigere at komme op i fart, end ned i fart – lidt det omvendte af andre biler.

Vi har haft fødderne i den nye Tesla Model S Plaid (udtales ”plahd”, med a-lyd som i park) i en hurtig lyntest, så en mere grundig anmeldelse kan du forvente senere, men vores førstehåndsindtryk er, at den er et teknologisk mesterværk, som både er vældig hurtig, vældig velfungerende og fuld af nye løsninger, nogle bedre end andre.

Knapper er en farlig sygdom
Først og fremmest holder Tesla fast i, at knapper er en smitsom sygdom, der skal udryddes for enhver pris. Derfor er selv gearvalg nu noget, som foregår på den 17 tommer store skærm, der nu vender vandret, mod forgængerens lodrette. Helt til venstre på skærmen skal man swipe et logo af en bil opad, for at sætte den i fremadgående gear, og ned, for at bakke.

Anmeldelse: Tesla Model Y - sådan kører den rabatramte tyske version

er er også skjulte knapper i midterkonsollen, for de, der foretrækker at trykke på de velkendte P, N, R og D. Men det kræver lidt rumsteren at få knapperne frem og trykke på dem, så du vil foretrække skærmbetjeningen. Som i det daglige fungerer fint, selv om det kræver lidt tilvænning ved tre-punktsvendinger.

Rattet er en joke
Noget der kræver mere tilvænning, er det nye rat, Yoke, og ja, det er lidt en joke. Der er tale om et halvt rat, rektangelformet, som i et flycockpit, eller en formel-1 racer, men hvor man i fly og racerbiler sjældent har brug for at dreje rattet mange omgange, så er et rat i en personbil rundt, fordi man ofte drejer det mange omdrejninger, og det er altså svært med Yoke. Så her har Tesla gjort noget, som før var let, lidt sværere. Når du blot triller ligeud, er det dog rart at man kan se instrumenthuset uden at blive forstyrret af øverste ratkrans.

Tesla Model Y får baghjulstræk – og bliver 100.000 kroner billigere

Det værste er dog, at stilkene til blink og vinduesviskere er flyttet ind i Yoke-rattet. Blinklysene skal derfor betjenes med tommeltotten i venstre side, og det fungerer fint, lige indtil du kommer til en rundkørsel og vil blinke ud. Fordi rattet nu midt i rundkørslen er drejet 180 grader, er blinklysknapperne vendt på hovedet, og udover at de er svære at finde, så skal man huske at trykke på modsatte pil, end den vej man vil dreje.

Det er forvirrende og kræver en del tilvænning. Det er lettere bare at droppe at blinke ud. Det er der alligevel så mange andre, der glemmer.

Eller man kan få leveret sin Model S med et normalt rat, for det koster ikke ekstra.

Luft med kant
Affjederingen virker i første omgang ret hård, og det kan undre, da det faktisk er luftundervogn, og sådan nogle plejer at føles, som om man sejler hen over vejen, uforstyrret af vejens ujævnheder. Men ikke en Tesla. Du kan dog indstille undervognens hårdhed og højde, og på allerblødeste trin, var vi tilfredse. Her er vognen komfortabel.

Den elektriske rumraket - brugttest af Tesla Model X

Den store optur er jo, at du i Plaid har tre motorer og de mange hestekræfter. Ejer af Tesla, Elon Musk, har endda lovet, at du kan tyre til den igen og igen, uden at den mister pusten, så det testede vi jo.

For at frigive det fulde potentiale, valgte vi Drag Strip-køreprogrammet, som så kræver, at vognen varmer op i en halv time. Så det er ikke noget du skal gøre, når du holder ved lyskrydset og vil race.

Når først vognen er klar, kan du dog køre dumt og farligt hele dagen lang. Udover den sjove øvelse fra 0-100 km/t, så er der også lidt over at køre rundt i trafikken med over 1.000 heste under foden. Ethvert dap på speederen får forhjulene (eller er det alle fire hjul?) til at slippe på den lettere fugtige asfalt. Og det selv om du kører 70 km/t på landevejen. Accelerationen er fortryllende vanedannende. Ikke at vi testede det, men det vilde er, at den faktisk også kan køre hurtigt, hvilket elbiler grundet deres manglende gearkasser, normalt ikke kan. Telsa Model S Plaid, løber først ud ved vanvittige 322 km/t.

Roterende kulfiber
Det kan lade sig gøre, fordi rotoren i elmotoren har sine kobbervindinger bygget op i et kulfiberhus, hvilket gør, at rotoren ikke udvider sig under de voldsomme centrufugalkræfter, som hvis den var bygget af metal og derfor kan bygges med mindre tolerancer. Det giver en mere effektiv motor, som kan tåle mange omdrejninger. Over 20.000 omdrejninger i minuttet. Der er ingen gear, den løber fra de 0 til 322 km/timen i et og samme gear. Vildt nok.

Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil

Den vilde Plaid koster en snus under halvanden million kroner og har en rækkevidde på angivne 600 kilometer - batteristørrelsen er ikke noget Tesla opgiver, men vil du have mere rækkevidde, kan du tage en normal S til 1,275 mio. kr. og 634 kilometers rækkevidde. Denne har så kun to motorer og render til 100 km/t. på "langsomme" 3,2 sekunder. Model S kommer med en CCS-opladningsport og kan hurtigoplade med 250 kW, hvilket under optimale forhold gør, at du kan plaske 291 km rækkevidde i tanken på et kvarter.

 

Elbil med kæmpe campingvogn – Bilnørderne tester rækkevidde

Anmeldelse: Tesla Model S100D – elektrisk elegance

Er du helt grøn i elbiler? Så meget koster en elbil