Jeg har tidligere, med stor begejstring, testet den nye Volvo V40 T5 R-Design – Volvos bud i GTI-klassen. Men, er du mere til skov end asfalt, eller vil du blot sende et andet signal end den hard core R-model giver udtryk for, så er der nu andre muligheder, udover standardmodellen. Navnet er V40 Cross Country, og bilen binder sig stort set til Volvo XC konceptet, hvor man tager en standard bil og giver den ekstra frihøjde, firehjulstræk og mere voluminøse skærme. På den måde skaber man en livsstilsbil, der signalerer noget helt andet end de andre modeller.

V40 Cross Country fås med tre forskellige dieselmotorer og to benzinmotorer. Alle motorer fås med enten manuel eller automatisk transmission. Mindste diesel hedder D2 og yder 115 hk. Derudover fås D3 med 150 hk og D4 med 177 hk. Alle tre motorer er kendetegnede ved at have en meget lav C02-emission. På benzin siden har vi T4 med 180 hk og den voldsomme T5 med 254 hk. T4 og T5 er de eneste modeller, der også fås med firehjulstræk.

Denne gang kigger jeg nærmere på den heftige V40 Cross Country T5.

Motor
Den 254 hk stærke T5 motor har jeg rost til skyerne tidligere – så jeg vil egentlig ikke skrive så meget om den igen. Vil blot sige, at du på ingen måde kommer til at mangle kræfter, når T5’eren ligger under hjelmen – heller ikke i terrænet.

V40 CC T5 stryger forbi de 100 km/t på blot 6,4 sekunder, takket være de mange hk, et drejningsmoment på 360 Nm ved blot 1.800 o/min og firehjulstrækket. Topfarten er 210 km/t. Takket være det enorme drejningsmoment og firehjulstrækket, så har V40 CC ekstremt godt fast i alle underlag og imponerer med sin accelerationsevne på stort set alle underlag.

Rent økonomisk er T5’eren ganske godt med. Volvo lover 12 km/l, hvilket vi næsten holdt med 11,4 km/l. Et ret pænt tal for så kraftig en motor med automatgear og firehjulstræk.

Look
Cross Country modeller er som tidligere nævnt stylet betydeligt anderledes end standard- og R-designmodellen. De bredere skørter hele vejen rundt giver et klart indtryk af, at her er der tale om en bil der vil frem over stepperne. Med Cross Country støbt ind i bagkofangeren signalerer man samtidig, at man står ved sit valg af bil og livsstil.

Indvendigt er der ikke de store forskelle fra standardmodellen. Sæderne er suveræne, ergonomien imponerende og designet helt igennem skandinavisk. Er du interesseret i V40, så køb altid den grafiske instrumentering som ekstraudstyr. Det giver dig mulighed for at tilpasse dine instrumenter efter din kørestil eller humør.

Ved bagsæderne er pladsen fornuftig, men ikke den bedste i sin klasse. Man sidder dog behageligt, og Volvo viser endnu engang, at de mestre at lave behagelig sæder – både foran og bagi.

Bag rattet
V40 CC kører fuldstændig som en standard V40. Den ekstra frihøjde mærker du ikke noget til, og hvis du, som det var tilfældet med vores testbil, har udstyret din bil med 19” fælge med lavprofil dæk, så er der strammet godt op for det hele. Køreoplevelsen er virkelig god i V40, og selvom vi ikke er helt oppe og kysse Ford Focus og VW Golf, så er vi ved at være meget tæt på.

Indenfor sidder du som sagt virkelig komfortabelt, og en tur til det sydlige Frankrig er intet problem, hvis man måtte ønske det. Personligt kunne jeg dog godt tænke mig en bedre integration af Volvos mediesystem, så man ikke skal benytte drejeknapperne i den ”svævende” midterkonsol som en radio, men at man havde én drejeknap siddende til at styre det hele – ligesom i Audi, BMW, Mercedes og flere af de andre mærker. Det vil give større komfort og lettere anvendelighed. Selve systemet der ligger bag er nemlig rigtig fint og fungerer glimrende.

Overall
Er der så et marked for en V40 Cross Country? Ja, det er der – ellers havde Volvo heller ikke kreeret bilen. Næste spørgsmål er så, om der er et marked i Danmark? Nej, det tror jeg desværre ikke – og jeg mener desværre. Problemet er, at der er to kundegrupper til V40 CC. Folk der køber bilen for sit design og folk der køber den fordi de har noget at bruge den ekstra frihøjde og firehjultrækket til. Skal du have sidstnævnte, som i vores testbil, så starter priserne ved 513.000,- med Kinetic udstyr og 583.000,- med Summum udstyr. Vores testbil havde desuden følgende ekstraudstyr: Parkeringspilot, parkeringskamera, grafisk instrumentering, nøglefri betjening, DAB radio, gearknop med lys, metallak, sidepanels, high performance 7” mediesystem, Volvo On Call og safety pakke. Alt i alt løber det op i en pris på 718.000,-. Det er virkelig mange penge, og den absolutte hæmsko for Volvo – selvom der er tale om V40’s topmodel.

Du kan naturligvis også komme til at køre Cross Country uden firehjultræk, og med f.eks. dieselmotor. Så starter priserne ved 347.000,-. Stadig mange penge, da der med garanti ryger ekstraudstyr på fakturaen også.

Det ærgrer mig rigtig meget, at priserne ender hvor de gør. Præcis som jeg skrev, da jeg testede V40 T5 R-design. Volvo har nemlig fat i noget af det helt rigtige med V40, både når det kommer til design, sikkerhed og anvendelighed. For du føler dig virkelig godt til rette i V40, og du føler dig så absolut også sikker med alt det sikkerhedsudstyr man har proppet i bilen. Så Volvo, få skrabet lidt af prisen så vi kan få mange flere V40 og V40 CC modeller på vejene!

TEKST