VW Touran har siden introduktionen været en solid succes for VW. Touran har trods sit konservative udseende været populær både som den kompakte MPV til familien og i van udgave som fx servicevogn. Touran er gennem årene siden instruktionen undergået små facelift, men selvom det efterhånden er 8 år siden, at Touran kom på markedet, så har VW valgt at levetidsforlænge modellen igennem med større facelift.

Faceliftet
Generelt er det noget forskelligt hvor gennemgribende et facelift er, og hvad der bliver ændret – om det er udseendet, teknikken eller en kombination. I Tourans facelift har man fokuseret meget på at få ændret udseendet, så man tydeligt kan se forskel på en Touran årgang 2011 og fx årgang 2006.

Både front- og bagparti er blevet kraftigt ændret med nye lygter, nye kofangere og ny front og bagklap. Det har givet den tidligere så kantede Touran et noget mere moderne og frisk udseende, som burde kunne holde et par år eller 3 indtil VW forhåbentligt har en helt ny Touran klar.

Indendøre ligner tingene stort set sig selv. Det skarpe/kantede look er bibeholdt i interiøret, og det virker efterhånden lidt gammeldags – samtidig kunne jeg godt ønske mig en blødere plastkvalitet flere steder i kabinen.

Pladsen i Touran’en er som tidligere, og med en 2. sæderække med 3 separate sæder. I bagagerummet gemmer sig yderligere 2 sæder som let foldes op, så man har plads til 7 personer. De bagerste sæder byder dog på yderst begrænset plads, og adgangen til de 2 sæder er også vanskelig.

Teknikken
Det mest spændende i den ”nye” Touran er den nye dieselmotor, som vi her tester med 7 trins DSG gear og BlueMotion teknologien.

Dieselmotoren på 105 hk benytter sig af commonrail teknologien og afløste VW koncernens basis dieselmotor også med 105 hk, men med den gamle pumpe dyse teknologi.

Den nye motor er en rigtig fin sag, som leverer sine 105 hk stille og vibrationsfrit. De 105 hk. ydes ved 4.400 o/min., mens drejningsmomentet på 250 Nm. er til stede fra 1.500-2.500 o/min.. Det gør motoren ganske fleksibel, så selvom 105 hk ikke lyder af meget, så føles bilen ikke langsom.

7 gear
Kombinationen med det 7 trins DSG gear gør kun oplevelsen bedre. Gearskiftet sker hurtigt og glidningsløst, og DSG gearet sørger, med sine 7 trin for, at motoren altid kan ligge i det optimale omdrejningsfelt. DSG gearkassen har to forskelllige automatisk skifte programmer – "normal" og "sport", samt muligheden for at skifte ”manuelt” via tiptronic-funktion. I "sport" programmet bliver hvert gear kørt længere ud, og gearkassen skifter tidligere ned i forhold til "normal" programmet.

Det fine motor og det geniale gearskifte gør sit til, at man er tilfreds med den køreoplevelse Touran’en giver. Eneste anke ved den 7 trins DSG gearkasse er, at den kun er designet til motorer med et maksimalt drejningsmoment på 250 Nm., så man kan fx ikke få denne gearkasse i den kraftigere dieselmodel med 140 hk  - her må man "nøjes" med 6 trins DSG.

BMT
Modellerne som kører ekstra langt på literen har hos VW betegnelsen BMT – BlueMotion Technology. De ekstra km pr. liter opnås blandet andet ved automatisk stop og start af motoren, gearskifte indikator, genindvinding af bremseenergien, dæk med lav rullemodstand og et karrosseri som er mere vindglat.

Sammen med den sparsommelige dieselmotor skulle Touranen kunne køre op til 21,7 km/l, hvilket gør den til en A klasse bil mht. udledning af CO2. Den årlige grønne afgift er på 2.600 kr.

Men ved reel blandet kørsel er det dog meget svært at hold sig over 20 km/l. Ved pæn og jævn landevejskørsel er det bestemt muligt, men efter vores godt 1.600 km/l blandet testkørsel landede forbruget på 17,6 km/l.

Konklusion
Det omfattende facelift har været en ganske god kur mod alderdommen. De værste rynker er forsvundet, så bilen kan klare nogle år endnu. Den fine motor og gearkasse er med til at give en glimrende køreoplevelse på trods af, at man sidder i en 8 år gammel konstruktion.

Prisen på knap 400.000 kr. er rimelig i forhold til det udstyr, og den teknik man får med i købet.

På garantiområdet giver VW kun 2 års nyvognsgaranti, og i forhold til mange andre konkurrenter er de 2 år alt for lidt. Der er 3 års lakgaranti samt 12 års anti-rust garanti.

Af