AMG’s nye monster runder 100 km/t på 2,9 sekunder, og at kalde den for grøn, er nok en overdrivelse, men Mercedes-AMG GT 63 S E Performance kan køre 12 kilometer uden at starte V8’eren.

AMG har præsenteret noget af en verdensnyhed – en model som ikke larmer! I hvert fald de først 12 kilometer. Mercedes-smeden, som normalt er kendt for buldrende V8’er, har introduceret deres første plugin-hybrid, og teknikken skulle være inspireret af Formel 1.

Mercedes sprænger rammerne for elbiler – 770 kilometer rækkevidde i EQS

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance beholder den velkendte 4,0-liters biturbo-V8’er, som på egen hånd leverer 639 hestekræfter, og en elmotor, som yder 204 hestekræfter. Til sammen systemydelsen på voldsomme 843 hestekræfter, og momentet på ekstreme 1.400 Nm.

Det er voldsomme tal, og med hjælp fra et 4Matic+ firehjulstræk og integreret elektronisk spærredifferentiale, som fordeler kræfterne til baghjulene, accelererer hybriden fra 0 til 100 km/t på bare 2,9 sekunder og til 200 på mindre end 10 sekunder, mens speedometernålen først stopper ved 316 km/t.

Tysk luksus på tilbud – Mercedes C300

Det højtydende letvægtsbatteri på 6,1 kW vejer blot 89 kilo og kan tilskrives en stor del af forklaringen på den høje ydelse. For nøjagtigt som i Formel 1 er den elektriske drivlinje ikke designet med længst mulig rækkevidde for øje, men derimod til at kunne afgive – og modtage – energi med størst mulig kraft. Det forklarer den relativ korte rækkevidde på 12 kilometer.

Kæmpe coupé
Det karakteristiske design domineres af den særlige AMG-grill med lodrette lameller i krom, de aggressive LED-forlygter og den lave, voluminøse front med markante luftindtag, som sikrer tilstrækkelig køling til motor og de keramiske bremser, men som mest af alt signalerer, at den kan æde alt andet på en autobahn. Coupéprofilen understøttes af rammeløse døre, og gør sit til at skjule, at bilen faktisk er kæmpe. En hækspoiler, der automatisk folder op ved høje hastigheder, giver downforce og ekstra greb til baghjulene.

Hvis du måtte vælge én bil resten af dit liv – hvilken blev det så?

Mercedes-AMG GT 63 S E Performance repræsenterer foreløbig spydspidsen fra Mercedes-AMG, når det gælder performance til brug på offentlig vej og er blandt andet udstyret med nyeste generation af affjedringssystemet AMG Ride Control, mens kabinen blandt andet byder på MBUX med specifikke hybrid-displaydesigns og ikke færre end syv køreprogrammer, blandt andet et elektrisk, hvor bilen kan køre op til 130 km/t.

Faceliftet Tesla Model S har Porsche Taycan i sigtet

Den ny Mercedes-AMG GT 63 S E Performance forventes i Danmark i løbet af 2022.