Volkswagen har præsenteret tredje generation af deres store SUV, Touareg. Modellen bliver 100 kilo lettere, får mere plads, firehjulsstyring og avanceret digitalt cockpit – og bare rolig, der er stadig en dieselmotor i programmet.

Volkswagens svar på Range Roveren har efterhånden 16 år på bagen, og med næsten 1 million producerede eksemplarer præsenterer Volkswagen nu en ny og tredje generation af Touareg, et hightech flagskib.

En af de store nyheder er det fuldt digitaliserede Innovision Cockpit. Her smelter de digitale instrumenter (Active Info Display med 12 tommer display) sammen med topversionen af infotainmentanlæg – Discover Premium med et 15 tommer display – og skaber en digital informations- , kommunikations- og infotainmentenhed, der næsten overflødiggøre enhver knap ved førerpladsen. Funktioner som styringen af det 4-zonede klimaanlæg, sædevarme/køling og massage betjenes digitalt, mens det stadigvæk er muligt at styre infotainmentanlæggets lydstyrke med en traditionel analog knap.

Vi tager Volkswagen Amarok på et islandsk eventyr

Den nye Touareg introduceres med et kæmpe udvalg af integrerede assistent- og undervognssystemer nogensinde. Det omfatter teknologi som ’Night Vision’ assistent, der opdager personer og dyr i mørke ved hjælp af infrarødt kamera, Roadwork Lane Assist, som er semi-automatisk styretøj og vognbaneassistent, acceleration og opbremsning op til 60 km/t.

En anden stor nyhed er, at Touareg får aktivt firehjulsstyring, Ved hastigheder på op til 37 km/t styrer baghjulene i modsat retning af forhjulene, hvilket gør bilen mere adræt og manøvredygtig. Hvis hastigheden overstiger 37 km/t styrer baghjulene i samme retning som forhjulene, hvilket stabiliserer bilen og gør den mere behagelig ved eksempelvis vognbaneskifte i forbindelse med en overhaling. Samtidig får SUV’en også et nyt krængningsstabilisatorsystem med aktive elektro-mekanisk styrede krængningsstabilisatorer. Med trejde generation lancerer Volkswagen IQ.Light forlygter, der har 128 LED-pærer, nær- og fjernlys styret via kamera.

Lettere pakke
Den nye Touareg er baseret på Volkswagen-koncernens platform til langsliggende drivlinjer (MLB), og sammenlignet med forgængeren er den blevet 44 mm bredere og 77 mm længere. Den øgede totallængde resulterer for eksempel i et større bagagerum, der er vokset fra 697 til 810 liter. Bagsæderyglænets hældning kan justeres med op til 21 grader, og hele bagsædet kan forskydes i længderetning med op til 160 mm, hvilket enten øger bagsædepassagerernes benplads eller bagagerummets størrelse. Trods den øgede længde og bredde er Touaregs karrosseri 106 kg lettere takket være en raffineret kombination af aluminium (48 %) og højstyrke stål (52 %).

Vi kører Volkswagens nye crossover T-Roc

Dieselmotoren i behold
Trods Dieselgate og tyske storbyers hetz, introduceres Touareg med to 3,0-liters V6 TDI-dieselmotorer med henholdsvis 231 hk/500 Nm og 286 hk/600 Nm (begge EU6 AG), mens en 3,0 V6 TSI-benzinmotor med 340 hk/450 Nm introduceres senere på året. Til de rigtige dieselhungrende kommer der også en 4,0 V8 TDI med 421 hk og massive 900 Nm i 2019. En 367 hk plug-in-hybridmotor vil indgå i modelprogrammet på det kinesiske marked, men det er på nuværende tidspunkt uvist, om denne motorvariant vil blive introduceret i Europa.

Offroad-evner
Helt en Range Rover er den nye Touareg ikke, for fokus på terrænkøresel er ikke så stort, som fra den engelske konkurrent. Dog fortsætter den nye Touareg med at være standardudstyret med 4MOTION firehjulstræk. Det er koblet til en 8-trins automatgearkasse, der ligeledes er standard og som kan overfører op til 1.000 Nm. Et centerdifferentiale fordeler motorkraften mellem for- og bagaksel, og der kan maksimalt overføres 70 % moment til forakslen og op til 80 % til bagakslen. Touareg har 4MOTION Active Control funktion, hvor du via et drejegreb på midterkonsollen vælger mellem forskellige køreprogrammer, som Snow, Off-road Auto, Sand, Gravel og Off-road Expert.

Jeeps actionhelt - Grand Cherokee Trailhawk

Luftaffjedringen har ’Normal’ og ’Comfort’ niveauer til vejkørsel og ’Offroad’ (+ 25 mm frihøjde) og ’Special offroad’ (+70 mm frihøjde) til kørsel i terræn. Ved hastigheder på 120 km/t eller derover sænker luftaffjedringen automatisk bilen med 25 til 30 mm og forbedrer både aerodynamik og køredynamik. Sidst men ikke mindst er der ’Loading’ niveau, hvor bilen sænkes 50 mm, hvilket gør på- og aflæsning af bagage nemmere.

Test af Volvos mindste SUV - XC40

Touareg introduceres i fire udstyrstrin, der udover basisversionen omfatter Atmosphere, Elegance og R-Line. Atmosphere har et interiør, der med træ og naturlige farver giver interiøret en varm atmosfære, hvor Elegance har et mere tekniskpræget interiør præget af metal og associerede farver. R-Line fokuserer naturligvis på sportsappeal med et interiør holdt i sort og elegant aluminiumsdekor. 

Den nye Touareg introduceres i Danmark til sommer, men priserne er endnu ukendt.