Volvos nye storsælger er landet – XC40 er navnet, og den byder på dyderne fra storebrødrene, men til en lavere pris.

Svenskerne er selvfølgelig ikke bare kendt for både lave dynamit, motorsave og mælkechokolade. Volvo er et verdenskendt mærke, og specielt deres stationcars er berømte. Den opfattelse er Volvo dog så småt ved selv at nedbryde. Nu har Volvo nemlig præsenteret deres seneste SUV, som er mindre end de to større, og meget populære søskende XC90 og XC60.

XC40 hedder den nye model, og den er baseret på Volvos helt nye platform Compact Modular Architecture (CMA). Til forskel fra storebrødrene, der er bygget på SPA-platformen, giver den nye mindre platform mulighed for lave rent eldrevne versioner og ikke bare hybrider, som storebrødrene. På trods af en anden platform, er der dog både plads til de samme motorer og masser af sikkerhedsudstyr.

Chic
Ved introduktionen i Danmark kommer XC40 med to motorer; D4 med 190 hk og T5 med 254 hk, som begge har automatgear og firehjulstræk som standard. På sigt kommer der også forhjulstrukne versioner samt Volvos første trecylindrede motor, der med turbo yder 160 hk.

Selve præsentationen af XC40 var henledt til en modebutik i Milano, og det giver måske et fingerpeg om det kundegrundlag, Volvo ønsker at se i XC40. Selvom modellen teknisk beskrives som en SUV, så er det ikke bjergbestigerne, der skal købe den, men i stedet moderne og modebevidste mænd og kvinder, hvis eneste kontakt med naturen er, når de modtager deres ugentlige økologiske kasse fra Aarstiderne.

Volvo har forsøgt at tænke moderne menneskers behov ind i udviklingen af den nye model. Volvo har derfor designet en skraldespand i midterkonsollen, og en knage, der kan foldes ud til den helt store prinsesse Diana-hat.

Startprisen i Danmark lander på 499.900 kr. før afgiftsændringen for en D4 Momentum First Mover. Til sammenligning koster den nye XC60 med samme motor og udstyr 745.010 kr. før afgiftsændringen.