Brintbilen Mirai er klar i anden generation, som får 30 procent længere rækkevidde, flere kræfter og sexet design. Og så renser den luften, mens den kører rundt, og eneste udstødning er rent vand.

I en tid hvor elbilerne vælter frem, holder Toyota stadig hårdnakket fast i brintbilerne. I 2025 forventer de et mix, hvor 10 procent biler har forbrændingsmotorer, 70 procent er hybrider, 10 procent er plugin’er, og de sidste 10 procent udgøres af batteribiler og brintbiler. Og nu har Toyota så netop præsenteret anden generation af Mirai.

På langtur i brintbil – er Hyundai Nexo klar til Danmark?

Første generation har vi haft glæde af i Danmark, og den kendes bedst på et design, der lader til at være inspireret af en hval med en kromosomfejl. Sådan er det ikke med den ny, som designmæssigt hverken kan eller prøver at løbe fra, at det er en japansk bil. Men hvor den første generation lignede en undskyldning af en hatchback, er den nye model vokset otte centimeter i længden, men er samtidig blevet lavere og bredere, og ligner nu nærmere en japansk luksuslimousine.

Nu handler det ikke kun om det ydre, men også om de indre værdier, for Mirai er jo en brintbil, og det betyder, at den teknisk er meget anderledes end både biler med forbrændingsmotor og elmotor. I stedet har Mirai tre tanke, der til sammen kan rumme 5,6 kilo brint under meget højt tryk, placeret under bagsædet og langs kardantunnelen. Til sammenligning kunne den første generation rumme 4,6 kilo, og det er en af grundende til, at Toyota lover en 30 procent forøget rækkevidde, så Mirai skulle kunne køre op til 650 kilometer mellem optankninger. Den bedre rækkevidde skal også findes i den nyudviklede brændselscelle – det er her brinten bliver spaltet, så der dannes energi, mens restproduktet er rent vand. Selve processen er forbedret, så der nu er 330 celler i stedet for 370, som skulle gøre bilen billigere, og samtidig er brændselscellen 50 procent lettere, samtidig med den er 12 procent kraftigere. For os old school-bilejere betyder det, at effekten er steget fra 152 hestekræfter til 171 hestekræfter, samtidig med at vægten er sænket.

BMW vil satse på brint – udvikler teknologi sammen med Toyota

Et batteri lagrer overskydende energi og opsamler energi fra bremserne. I den forrige generation var det nickel-metal batteri, mens man bruger et litiumbatteri i den nye model. Det sænker både vægten, batteriets størrelse og giver en større kapacitet.

Ren luft
Det er alt sammen med godt, men der hvor det næsten bliver for godt til at være sandt, er den indbyggede katalysator, som renser luften, som suges ind. Der skal bruges en del luft til brændselscellen, og den luft bliver altså renset for ultrafine partikler, som både tæller NOx og SO2 – nogle af de giftige stoffer, som blandt andet dieselbiler udleder. Faktisk anslår Toyota, at i den luft, der suges ind, bliver mellem 90 og 100 procent partikler fanget.

Plugin-power indfrier endelig Toyota RAV4's potentiale

Men nu skal det hele ikke kun handle om at pudse miljøglorien. For Toyota har også lagt sig i selen for at gøre Mirai mere underholdende at køre. Med brændselscellen i fronten som en traditionel motor, batteriet under bagagerummet og brinttankene under gulvet, har Mirai ikke bare et lavt tyngdepunkt, men også en perfekt 50:50 vægtfordeling, som kan udnyttes med avancerede multilink ophæng både foran og bagved. 19 og 20 tommer fælge er prikken over i’et, som burde gøre Mirai til ikke bare byernes bedste ven, men også give din lyst til at tage en omvej på vej hjem.