Hvis man har en ½ million, der er ved at brænde hul i lommen, kan man trygt smutte ned til den nærmeste Audi forhandler og tage en Audi A3 3.2 V6 quattro med sig hjem. Den nye A3 med V6 motor og det sprit nye DSG gear er pt. det bedste bud, hvis man er på jagt efter en super hurtig GTer.

Diskretion  - en mærkesag
Selvom man er Audi ejer, og er stolt af de 4 ringe ude foran, behøver man ikke vække mere opsigt end højst nødvendigt. Og dette gør sig også gældende for den 250 hestes A3. Et diskret ”quattro” skilt foran og ”3.2 quattro” bagpå er de eneste tegn på at dette er en vogn, som de allerfleste IKKE kan følge med. Heldigvis  tilføjer de 17” fælge med 225/45 dæk, og den dobbelte udstødning et strejf af sport, så man da kan se, at det ikke er en flad 1.6er, der gemmer sig under hjelmen.

Fuldendt kombination af teknisk snilde og erfaring
V6 motor, firhjulstræk og et 6 trins automatgear må betyde et eller andet for køreoplevelsen – og det gør det – det kan nemlig ikke blive ret meget bedre. Den 3.2 liters store V6 motor leverer 250 heste ved 6.500 o/m og et moment på 320 Nm. ved 2.500 o/m og det giver præstationer på 6,4 sek. til 100 km/t og en tophastighed, der er elektronisk begrænset til 250 km/t. Mellemaccelerationen 80-120 km/t klares på blot 4,0 sek. og de første 402 m er kørt efter 14,5 sek.

Det gennemprøvede quattro firhjulstræk sørger for, at man har al den fodfæste, som man har brug for – og det  kan især mærkes i sving, hvor bilen simpelthen suger sig til asfalten, og alle heste bliver omsat til fremdrift og ikke dækrøg. Endnu mere markant bliver det når asfalten er våd - man bliver hver gang imponeret over hvilken hastighed man kan komme ud af et sving med.

DSG – Direct Shift Gearbox
DSG – Direct Shift Gearbox – er en helt ny måde at skifte gear på. Teknikken går kort fortalt ud på, at man kombinerer fordelene ved en manuel gearkasse med fordele ved en automatisk gearkasse. Helt præcist opnås dette ved at man udstyrer en manuel gearkasse med elektro-hydraulisk styring. To uafhængige koblinger sørger for, at det passende gear allerede er forvalgt, før man har brug for det. Under gearskiftet bliver krafttilførslen til den ene kobling afbrudt, og samtidigt åbnet til den anden kobling. Denne synkrone proces betyder, at trækkraften ikke bliver afbrudt, omdrejningstallet falder stort set ikke, og man opnår at hvert gearskifte er overstået på bare 0,2 sek.

Fordelene ved det nye gearsystem er, at brændstoføkonomien forbedres med 10%, accelerationsevnen forbedres (for A3ens vedkommende med 0,1 sek. til 100 km/t) og nok den største fordel den rykfrie og jævne acceleration. Merprisen i forhold til en standard 6 trins gearkasse er 37.000,-.

Udover den fuldautomatisk skiftefunktion giver DSG gearet også mulighed for at skifte manuelt, enten ved at vippe gearstangen frem og tilbage, eller ved at bruge skiftekontakterne bag på rattet. Der er også en decideret Sportmode, som man kan sætte gearvælgeren ned i. Dette gør at man altid har maksimal accelerationsevne ved, at den elektroniske styring sørger for at holde omdrejningstallet mellem 5.000 og 6.300 o/m.

Beskedent udstyr
Tyske bilproducenter har aldrig været vilde med at smide store mængder komfortudstyr i deres biler. Det er blevet bedre de senere år, men man propper ikke mere udstyr i end højst nødvendigt. Der er primært lagt vægt på det sportslige udstyr i Audi A3 med bl.a. sportssæder, læderrat, 17” alufælge, sportsundervogn, tågelygter og selvfølgelig quattro firhjulstrækket. Udstyr som lædersæder, sædevarme, opvarmede sidespejle/sprinkler dyser og klimaanlæg er bekosteligt ekstraudstyr.

Audi A3 3.2 V6 quattro DSG og konkurrenterne
A3’s konkurrenter tæller bl.a. Alfa Romeo 147 GTA (560.000), Seat Leon Cupra R (485.000), Ford Focus RS (575.000), men der er ingen tvivl om, at jeg personligt, - uden at blinke - ville vælge Audien frem for enhver af konkurrenterne. Nok har nogle af konkurrenterne mere komfortudstyr som standard, men i Audien får du motor, teknik, kvalitet for pengene og ikke mindst prestige. Audien har derudover den fordel, at den fint kan fungere som en dagligsbil, da den er blid som et lam, lige indtil pedalen ligger vandret og de 250 heste udnyttes fuldt ud.

Med standard manuel gearkasse koster Audi A3 508.000,- i forhold til DSG versionens 545.000,-, så det er både et spørgsmål om temperament og penge om man vil have det nye DSG gear. Jeg har det i hvert fald sådan, at når man kører sportsvogn vil jeg også selv have en rigtig gearstang at lege med, men man kan heller ikke komme udenom, at DSG gearet er suverænt i alle henseender og hurtigere end et manuelt gear.