Normalt begejstrer Audi os med sin høje kvalitetsfornemmelse og fine køredynamik, og den knaldrøde A3 Sportback, som endelig er kommet til landet efter nogle måneders forsinkelse pga. Corona, er ingen undtagelse.

Globalt er der solgt over fem millioner Audi A3, så den har lidt at leve op til. Med det samme dine hænder griber om RS-rattet, med den lidt spidse bagkant, bliver man ikke skuffet. Man kan man mærke, at det er god kvalitet.

Indstyringen er skarp, og den peger den vej du vil. Du sidder i fænomænale sportssæder, der støtter godt i siderne, og som indstilles elektrisk på mange måder. Sportssæder er standard i S-line, men skal det være elektrisk indstilleligt, koster det 8327 kroner og du skal også tilkøbe lændestøtten til 5852 kroner.

Sløv frø i kækt design – Kia XCeed PHEV

Sædet er nok lækkert for forsædefolk, men de tager en del lys på bagsædet, blandt andet fordi sidestøtten er bred og nakkestøtten er bygget sammen med sædet. Ellers er der bagtil masser af hovedplads til de høje, men ikke så prangede benplads.

Ikke Aldi, men Audi
Standard er nøglefri start, men det er nøglefri åbning af døren ikke. Føreren har et digitalt instrumenthus, som også er standard, ligesom berøringsskærm på 10,1 tomme i midten er det. Selv om der har sneget sig lidt hård plast ind i kabinen på fx det nederste af dørene og midterkonsol med kopholdere, så er det generelle indtryk af kabinen, at du ikke sidder i noget fra Aldi, men i en Audi – vi er på den øverste hylde.

45 år, 35 millioner biler – Golf er yngre end nogensinde

Med til det, er Audis diskrete måde at få fingeren til at mærke, at du har trykket på skærmen, som sker med et lille bib, så det næsten føles som en rigtigt knap. Det er ikke helt som i de større modeller i Audi, hvor der også vibreres ved fingeren, men næsten.

Motoren i vores S-line 35 TDI S tronic er en fin dieselmaskine på 150 hk, der har bundtræk til de fleste opgaver og den spiller trofast som et dansktopband. Den automatiske gearkasse med syv trin, spiller derimod i en anden genre - måske tysk hiphop. De to kan nemlig ikke rigtigt finde hinanden, og det er som om gearkassen altid lige skal tælle til fire, før første tak i gearet sættes ind.

Ford Focus med slatten motor er et hit

Fra stilstand sker der nemlig intet, når du træder speederen ned. Det får dig til at træde endnu hårdere på speederen, og så vågner det hele og du farer frem i et værre spektakel fra de høje omdrejninger, du lige har givet besked til motoren om at aflevere, selv om det jo kun var gearkassen, som skulle vækkes.

Hvis du fx gerne vil krydse en vej, er det frustrerende at vognen ikke reagerer med det samme, når der er hul i trafikken.

Brutal nedgearing
Det hjalp ikke på reaktionsevnen at vælge et andet køreprogram, som fx Dynamic, der er sportsprogrammet. Faktisk er Dynamic- programmet i A3 i denne kombination af motor og gearkasse en kende fesent, for man kan stort set ikke mærke anden forskel end to irriterende ting: Rattets servovirkning bliver mindre, så den er tungere at dreje – det får den på ingen måde til at føles mere i kontakt med vejen og så får du nogle gevaldige uskønne pluk i nedgearingerne, som måske med en kraftigere motor virker sportsligt kontant og lækkert, men med den lille diesel virker det uskønt, lettere brutalt og malplaceret.

Vi endte med at bruge komfortindstillingen, for største servovirking og de blødeste nedgearinger.

Fifty shades of grey – Audi A4 Avant

Der er i øvrigt ingen problemer, når du kører derudad på motorvej og vil overhale. Her skifter kassen i et tempo som forventet og motoren har faktisk fint kræfter nok til at begå sig uden at få åndenød.

Kun er den adaptive fartpiloten ret forsigtig, men det syntes at være standarden for alle biler lige nu – en god feature er her, at den også holder tilbage for biler i baner til venstre for dig, så du ikke laver en utilsigtet sniger højre om og risiskerer et klip i kortet.

Hikke
Et andet smart system, som fortjener en klapsalve, er vognbaneskifteadvarsel, der med et orange lys på siden af sidespejlet advarer føreren mod biler i den blinde vinkel og det er et af de bedste systemer vi har testet, da det rent faktisk lyser så meget op, at man kan se advarslen. Det reddede os fra pinlige situationer mere end én gang.

Den orange pære koster 11.470 kroner, og her får man desværre også en udstigningsadvarsel med, som er ret hidsig og stort set altid kvitterer med en irriterende, høj tone, når man åbner døren i en befærdet storby.

Golfklassens geisha – Mazda 3

Et system, vi ikke klapper i hænderne af, er vognbanelinjeassistenten. Den griber for aktivt ind og styrer for dig. Det slås dog let fra.

Bortset fra dette og den lille hikke med gearkassen, er der ikke meget at udsætte på A3’eren, der i S-line, tangorød metallak (8192 kroner) og fem-egede alufælge på 18 tommer (til 3257 kroner) ser så tæskelækker ud, at den trækker lige så meget opmærksomhed som en sportsvogn. Flere gange oplevede vi folk vende sig efter den og som gerne ville snakke. Det er faktisk ret imponerende.

Dynamisk sportsvogn
Apropos sportsvogn, så styrer den også som en. Sjældent har vi da oplevet en bil, der så hurtig kan rives rundt i et sving, og det er skøn underholdning. Det skyldes til dels, at den har såkaldt progressiv styring, som gør, at forhjulene kræver mindre vrid i rattet for at dreje i yderstillingerne end i midterstillingen.

Bliver man for kåd og bremser hårdt midt i et sving bliver bagenden dog noget løs.  

Vi ryster med røven i Renault Megane RS

Dækstøj eller vindstøj er ikke noget man bemærker, her er A3 dejlig tyst. Kun er det under kraftig acceleration lidt uskøn dieselrallen. Vores testbil havde såkaldt akustisk forrude, som dæmper støj (til 2162 kr). Vi fik lejlighed til at teste det, da vi havde åbne sideruder og en vogn ved et lyskryds trillede op på siden af os med den vildeste basarm, der jo fuldkommen overdøvede vores elskede P1. Her var det blot at lukke sideruden, så var nyhedsstrømmen klar igen.

Selv om det er en sportsback og bagsædepladsen ikke er prangende, så er bilen ganske anvendelig og bagagerummet er med sine 380 liter nok til at kunne rumme en tur i Ikea. Med splitbagsæder (til 4327 kroner) er der endda plads til at transportere to meter lange skabsdøre. Til gengæld er brændstofsøkonomien ikke så prangende. Vores snit var 16 km/l, hvilket jo ikke er synderligt imponerende i forhold til de lovede 20 km/l.

Form over funktion – Kia Proceed GT-Line

En sidste ting vi vil nævne, er kabinens ambientbelysning til 7592 kroner. Lidt dyrt, nuvel, men du kan vælge mellem forskellig farvet lys i lækre linjer i kabinen og det løfter altså luksus-oplevelsen gevaldigt. Det er som bekendt dyrt at køre på første klasse, men din A3 Sportback S line har fortjent det.

 

 

FAKTA

Audis bagsmæknumre:

 

25                        Op til 106 hk (under 80 kW)

30                        107-127 hk (80-110 kW)

35                        145-159 hk (110-120 kW)

40                        165-198 hk (125-150 kW)

45                        223-244 hk (169-185 kW)

50                        278-304 hk (210-230 kW) 

55                        324-363 hk (245-275 kW) 

60                         423-449 hk (320-340 kW)

70                         Over 529 hk (400 kW og op)