Den nye Mazda 3 er uden tvivl klassens smukkeste bil, men heldigvis byder den på mere end bare overfladiske glæder. 3 vil være en premiumoplevelse, som skal slås med de dyreste konkurrenter i klassen.

The drama of light – det lyder prætentiøst, men Jo Stenuit forklarer, at man har fokuseret på skygger og hvordan genspejling tager sig ud på siden af den nye Mazda 3. Og han burde om nogen vide noget om design, han er nemlig design director for Mazda, og det er hans hånd, der har været med til at skabe den smukkeste bil i Golf-klassen pt. Og ja, jeg er med på, at design og stil er en smagssag – nogen er til datteren, andre foretrækker moderen, men lad mig så lige slå fast; hvis du synes, den nye Mazda 3 er grim, så bør du fluks gå til din optiker og få tjekket synet – for noget er galt.

Som i de gode, gamle dage – Toyota Corolla

Designet er bevidst holdt stramt og meget simpelt, du kan næsten tegne bilen i profil med en sammenhængende streg. Prøv den samme opgave med den nye Toyota Corolla, og du vil hurtigt opdage, at de to landsbrødre bekender sig til vidt forskellige designfilosofier. Direkte sammenlignet er Mazda 3 langt mere elegant. I den særlige røde metallak, spejles omverdenen på en helt unik måde, og jeg kan ikke forklare hvorfor, men jeg får associationer til de røde velourgardiner i syre-TV-serien Twin Peaks.

Premium
Til forskel fra de fleste andre biler i Golf-klassen er det lykkes Mazda at skabe et produkt, man begærer. Det har i høj grad noget med designet at gøre, men lige så meget med interiøret, som føles lækkert og eksklusivt. Først og fremmest er der siddepositionen, som jeg mistænker for at stå for 50 procent af køreglæden. Du sidder dybt i din brønd som i et cockpit, med et instrumenthus med tre visere lige foran dig, omsluttet af en høj kardantunnel. Et nydesignet sæde afslutter oplevelsen. Det er designet, så det støtter den naturlige s-kurve, rygraden har. Jeg er ikke kiropraktor, men man sidder godt i sædet. Rattet kan justeres hele syv centimeter ud mod dig, så alle burde kunne finde den optimale siddeposition. Rattet er tykt og lækkert, og den generelle finish trækker op i premiumsegmentet, og overgår i virkeligheden nok konkurrenter som Mercedes A-Klasse og Audi A3.

Ford opruster med 280 heste i ny Focus ST

De andre 50 procent køreglæde står den sekstrins manuelle gearkasse for. Den er stram, men letløbende, præcis og slet og ret en fornøjelse at betjene, og den kan gøre selv en tur til Ikea til en fornøjelse. Faktisk er det vældig godt set af Mazda, for ingredienserne her giver en virkelig stor køreglæde på helt almindelige ture. Og det er måske også godt, for ude på de snørklede landeveje bliver Mazda 3 rystet af.

Halsende dynamik
Når det skal gå rigtig stærkt, og kørslen går fra frisk til rally-specialprøve, så dukker der visse mangler op. Styretøjet er dødt omkring midterstillingen, og du savner, at det reagerer hurtigere på dine inputs, når du drejer ind i svinget. Affjedringen er fast og måske også for fast. Fordelen er, at der ikke er meget krængning i sving, men ulempen er også, at affjedringen føles stresset når den skal føre vognen over flere små ujævnheder i træk, og specielt kan du godt opleve nogle store stød fra de dybe huller på vejene omkring Lissabon, hvor præsentationen foregår. Er du til komfortabel kørsel, så findes der bedre alternativer.

Mercedes mindste er stor klasse – vi kører A180d

Og når vi nu har spanskrøret fremme, så har designet en gevaldig ulempe. Den meget brede c-stolpe kan gemme halvdelen af Mazdas eget modelprogram, og jeg oplever det selv, da jeg skal bakke ud på en travl vej fra en skråparkering. Der er et kæmpe område, som spejlet ikke kan hjælpe med, og til sidst må jeg bakke ud til irritation for et par fortravlede portugisere.

Designet gør også, at du oplever bagsædet, som kiggede du ud gennem et skydeskår på en Panzer-kampvogn. Her er ikke meget plads til hovedet, men benpladsen er godkendt. Det samme gælder for bagagerummet, som faktisk er skrumpet en smule – fra 364 liter til 358 liter.

Gammel hund, nye tricks
Mazda har stædigt holdt fast i traditionelle, store motorer i en tid hvor alle andre har spyttet små, turboladede motorer ud. Det gør de stadig, men de har konstant forfinet forbrændingsmotoren på deres egen måde. Den nye 2,0-liters benzinmotor får eksempelvis et 24-volts mild hybrid-system kaldet M Hybrid, som oplader et lille 600 kJ batteri op, når der bremses. Strømmen bruges til at drive en lille elmotor, som assisterer benzinmotoren, samt til at drive de elektriske systemerne i bilen, så motoren kan være slukket i længere tid, når man f.eks. triller langt på motorvej eller landevej.

Benzinmotoren yder 122 hestekræfter ved 6.000 o/min, så den er relativt omdrejningsvillig. Momentet er relativt høje 213 Nm ved 4.000 o/min, så den trækker godt, uden på nogen måde at virke synderligt hurtig. WLTP-forbruget er opgivet til 15,8 km/l.

Kia fokuserer – Ceed er bedre end nogensinde

Har man brug for en mere økonomisk bil, så laver Mazda også en 1,8-liters diesel, som yder 116 hestekræfter og 270 Nm. Billedet her er nogenlunde det samme, kræfterne er tilstrækkelige, og motoren er letløben og støjsvag for en diesel, men på de snoede og ofte stejle portugisiske landeveje, savner man ofte nogle ekstra hestekræfter.

Simpelt program
Den nye Mazda 3 kommer til salg fra slutningen af marts som hatchback og til maj kommer sedanen, som vi desværre ikke havde mulighed for at køre. Programmet er vældig simpelt – hatchback og sedan koster det samme, og priserne starter ved 250.000 kroner for en Sense-variant, som nu er laveste trim, med benzinmotor på 2,0 liter. Her får du pænt meget standardudstyr, blandt andet adaptiv fartpilot, LED-lygter, head-up display, en nødbremse som kan se cyklister og fodgængere om natten, skiltegenkendelse, parkeringssensor bag, navigation, regn- og lyssensor, nøglefri start/stop, aircondition, og alufælge på 16 tommer.

Honda Civic diesel – økologisk køreglæde

Sky er næste udstyrsvariant, som koster 262.000 kroner, og her får du blandt andet opvarmet rat, nøglefri adgang, bakkamera, to-zoners klimaanlæg og alufælge på 18 tommer. Cosmo er dyreste variant til 287.000 kroner og her får du blandt andet et kamera, som overvåger førerens blik, så du bliver advaret, hvis du er træt. Desuden er der 360-graders kamera om bilen og læderindtræk.

Lander valget på en diesel, koster den 12.000 kroner ekstra, men den kan så også kun fås i Sky og Cosmo-trim. Der findes også et ganske fint automatgear med seks trin, som koster 22.000 kroner ekstra uanset motorvariant.

Alt i alt er Mazda 3 en tiltalende pakke, som faktisk er et fornuftigt tilbud, når du tæller udstyret med. Vigtigst er dog, at det er lykkes Mazda at skabe en meget attraktiv ny model, som er svær ikke at holde fingrene fra.